Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Kelas III Sekolah Dasar di Era Pandemi Covid-19

Tri Wiyoko* -  STKIP MUHAMMADIYAH MUARA BUNGO, Indonesia
Megawati Megawati -  STKIP MUHAMMADIYAH MUARA BUNGO, Indonesia
Ayu Wandira -  STKIP MUHAMMADIYAH MUARA BUNGO, Indonesia

DOI : 10.24269/dpp.v9i1.3471

The success of learning can be shown by the mastery of learning objectives by students. But what about the learning process that occurred during the Covid-19 pandemic. Is it possible that the lesson planning by the teacher at the beginning of the semester can be carried out optimally. This type of research is qualitative research. The research was conducted at SD Negeri 82/II Dusun Panjang in class III. Data obtained by making observations. The researcher went to the research location by looking at the teacher's teaching activities in Theme 6. Energy and Change. Observation of learning towards initial, core, and closing activities. The results of the analysis showed that the implementation of thematic learning with the CTL model that was applied in grade III of Elementary Schools in the Era of the COVID-19 Pandemic was well prepared by the teacher. This can be seen from the learning implementation planĀ  that has been prepared. However, at the time of its implementation there were still obstacles, so that the learning targets to be achieved were not optimal. The stages in CTL are not carried out as planned in the Learning Implementation Plan.

Keywords
Learning, Thematic, CTL
  1. Aprizan & Oktarina, Y. (2018). Pendidikan IPS SD. Bungo: Alfabeta
  2. Arman, A. (2016). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah Di SMAN 1 Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan Vol. I No.1 Th. 2016
  3. Aulia, Vivi. (2019). Refleksi Pelaksanaan Pembelajaran pada Praktik Mengajar Mahasiswa di Jenjang SD Sederajat untuk Mata Pelajaran Bahasa Inggris. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, Volume 4 Nomor 3, Agustus 2019
  4. Budiman, A & Munfarid, M. (2017). Penerapan Metode Kontekstual Inkuiri Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Educan, Vol. 01, No. 01, Februari 2017
  5. Daryanto. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media
  6. Depdiknas. (2002). Penyempurnaan Kurikulum 1994. Jakarta: Depdikbud
  7. Dyer, Laura. (2004). Meningkatkan Kemampuan Bicara Anak. Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer
  8. Hidayat, Muhtar S. (2012). Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran. Jurnal Insania Vol. 17, No. 2, Mei - Agustus2 2012
  9. Majid, A. (2014). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  10. Mansor, A. N., Eng W. K., Rasul M. S., Hamzah M.I.M., & Hamid, A.H A. (2012). Effective Classroom Management. Journal of International Education Studies, Vol 5 No 5
  11. Mawardi. (2019). Optimalisasi Kompetensi Guru Dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Agustus 2019 VOL. 20, NO. 1, 69- 82
  12. Muslich, M. (2007). KTSP Pembelajaran berbasis kompetensi dan kontektual, panduan bagi guru, kepala sekolah dan pengawas. Jakarta: Bumi Aksara
  13. Muchsin.(2016). Model Pengembangan Learning Community Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Terhadap Peningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam Vol. 9, No. 1 Februari 2016.
  14. Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka.
  15. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah
  16. Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran. Jakarta: Raja Garifindo Persada Republik Indonesia, Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tantang Sistem Pendidikan Nasional, hlm. 6.
  17. Saun, S. (2015). Penggunaan Strategi Bertanya Oleh Mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris UNP Padang Dalam Praktik Micro Teaching. Lingua Didaktika, Volume 9 No 1, Desember 2015
  18. Subekti, M.A. (2011). Teknik Pemodelan. http://odazzander.blogspot.com/2011/09/ teknik-pemodelan.html
  19. Sumaryanta, Pradjitno, E., dan Agustina, T. (2018). Modul Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Sekolah Dasar Kelas Awal Terintegras Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru danTenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
  20. Trianto. (2015). Model Pembelajaran Terpadu. Surabaya: PT. Bumi Aksara
  21. Umami, M. (2018). Penilaian Autentik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti dalam Kurikulum 2013. Jurnal Kependidika (JK) 6 (2) (2018) 222-232.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2021-01-11
Published: 2021-01-30
Section: Artikel
Article Statistics: