The Effectiveness of PowToon Learning Media on the Writing Ability of Sundanese Script
DOI : 10.24269/dpp.v12i1.9926
Learning media play a crucial role in addressing the challenge of students' inability to write Sundanese scripts. The PowToon application offers various features that support the creation of learning media, making it a viable alternative in technological advancement. The purpose of this study is to assess the effectiveness of utilizing PowToon as a learning tool to improve the Sundanese script writing skills of class VII students at MTs Negeri 3 Kuningan. A quantitative approach with a one-group pretest-posttest design was employed in this research, which took place at MTs Negeri 3 Kuningan using class VII-2 as the sample group. The results indicate an improvement in the students' ability to compose Sundanese scripts, as supported by the findings of hypothesis testing. The average student score before using the PowToon application learning media was 47.85, while after using the PowToon application learning media the average score was 82.29. Apart from that, the results of the hypothesis test, Sig. (2-tailed), 0.000 <; 0.05. Therefore, Ha is accepted and Ho is rejected. So the effectiveness of the PowToon application learning media on the ability to write Sundanese script has proven effective for use in learning. This is characterized by a significant difference in students' learning outcomes for writing Sundanese script before and after using the PowToon application learning media.
Keywords
Learning Media, Application, PowToon, Write, Sundanese Script
- Alfin, L. F., & ,A. (2021, 1). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Ispring Suite 8 Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 58-66.
- Anggita, Z. (2020). Penggunaan PowToon Sebagai Solusi Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Konfiks, 7(2), 44-52. doi:10.26618/konfiks.v7i2.4538
- Damasanti, L., & Nuroh, Z. E. (2023, 1). Penggunaan Media PowerPoint Pada Pembelajaran Tematik di SD Muhammadiyah 1 Krian. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 19-25. doi:10.24269/dpp.v11i1.6241
- Dewi, N. N., Kristiantari, M. R., & Ganing, N. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture And Picture Berbantuan Media Visual Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Journal of Education Technology, 3(4), 278-285. doi:10.23887/jet.v3i4.22364
- Ernawati, R. S., Hidayat, E. W., & Rahmatulloh, A. (2017). Implementasi Teknologi Augmented Reality Sebagai Media Pengenalan Aksara Sunda Berbasis Android. Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi, 3(3). doi:10.28932/jutisi.v3i3.692
- Harahap, M. A., Hasibuan, A. R., Siregar, A. R., Khairunnisa, S., & Ramadhani, N. H. (2023). Efektifitas Metode Dikte Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 119-128. doi:10.58192/sidu.v2i3.1123
- Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27(2). doi:10.22146/buletin psikologi.38619
- Mahendra, Y. (2018). Manajemen Karakter Peserta Didik Melalui Keterampilan Menulis Kritis. Jurnal Kependidikan islam, 8(2), 199-209. doi:10.24042/aidarah.v8i2.3118
- Nurdiansyah, E., Faisal, E. E., & Sulkipani. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis PowToon pada Perkuliahan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Civics Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 1-8. doi:10.21831/jc.v15i1.16875
- Putra, L. DArlinsyah, N. D., Ridho, F. R., Syafiqa, A. N., & Annisa, K. (2024, 1). Pemanfaatan WordWall pada Model Game Based Learning terhadap Digitalisasi Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(1), 81-95.
- Rahmawati, I., & Ropiah, O. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Aplikasi Canva terhadap Kemampuan Menulis Aksara Sunda. LOKABASA, 14(1), 1-10. doi:10.17509/jlb.v15i1.69107
- Ramadan, E., & Triwahyuni, H. (2020). Efektivitas Pembelajaran Menyimak Dongeng Berbasis Youtube Dalam Pembelajaran Bahasa SUnda Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sains Indonesia, 1(3). doi:10.59897/jei.v1i3.16
- Ripai, I., & Ropiah, O. (2023, 7). Media Pembelajaran Digital Berbasis Prezi pada Mata Kuliah E Commerce terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi STKIP Muhammadiyah Kuningan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 130-141. Dipetik 2 2023, dari https://litabmas.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/6205/2727
- Ropiah, O., & Ripai, I. (2020, 7). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Pupujian Sunda Di SMPN 2 Kramatmulya Kelas VII. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3), 125-130. Diambil kembali dari https://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/2080/1563
- Ropiah, O., Pebriyanti, D., Syahrul, N., Sunarti, S., Stephen, J., & Masduki, A. (2023). Blended Learning Model Based on Google Classroom on The Ability to Read Short Stories in Sundanese Subjects. International Journal of Language Education, 7(3), 522-526. doi:10.26858/ijole.v7i3.56009
- Setiawijaya, D., Setiawan, I., & Permana, D. (2017). Ngalagena Diajar Maca jeung Nulis Aksara Sunda (1 ed.). Bandung: CV Geger Sunten.
- Sulistianah, L., Taufik, M., & Nurhasanah, A. (2022, 12). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2).
- Sundari, J. (2016). Melestarikan Aksara Sunda dengan Aplikasi Multimedia. Evolusi: Jurnal Sains dan Manajemen, 4(2). doi:10.31294/evolusi.v4i2.698
- Utami, L. (2019). Kemampuan Menulis Aksara Sunda Siswa SMA/SMK se-Jawa Barat Dalam Lomba Riksa Budaya Sunda 2018. LOKABASA, 10(1), 68-77. doi:10.17509/jlb.v10i1.16940
- Wulandari , Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis PowToon Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 269-279. doi:10.24815/jpsi.v8i2.16835


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.