Pengembangan Tema Budaya Lokal Ponoragan Untuk Membentuk Karakter Cinta Tanah Air Dalam Kurikulum PAUD
DOI:
https://doi.org/10.24269/dpp.v10i2.4050Abstract
Abstrak
Banyaknya kebudayaan lokal menjadi simbol bagi Indonesia. Tetapi dengan adanya kemajuan teknologi yang pesat, budaya yang ada semakin luntur atau bahkan hilang. Bebasnya budaya asing yang masuk dan tanpa adanya filter, mulai menggusur kebudayaan lokal termasuk dari kebiasaan, gaya hidup, cara berpakaian, makanan, dan pola berfikir. Generasi penerus bangsa lebih tertarik dengan budaya asing karena penyajian lebih modern, menarik, dan bervariasi. Maka dari itu, diperlukan usaha untuk tetap melestarikan budaya lokal Ponoragan melalui Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Lembaga PAUD diberikan kebebasan untuk mengembangkan kurikulumnya. Pengembangan kurikulum dengan menambah Tema Budaya Lokal Ponoragan Untuk Membentuk Karakter Cinta Tanah Air pada seluruh lembaga PAUD agar budaya lokal tidak mengalami krisis kepunahan kebudayaan. Sehingga lembaga dapat meningkatkan kualitas kurikulumnya melalui kearifan lokal budaya didaerah masing-masing.
Â
Abstract
The abundance of local culture has become a symbol for Indonesia. But with the rapid advancement of technology, the existing culture is fading or even disappearing. The freedom of foreign culture to enter and without any filter, began to displace local culture, including from habits, lifestyles, ways of dressing, food, patterns of thinking. The next generation of the nation is more interested in foreign cultures because the presentation is more modern, interesting, and varied. Therefore, efforts are needed to continue to preserve the local culture of Ponoragan through Early Childhood Education (PAUD). PAUD institutions are given the freedom to develop their curriculum. Curriculum development by adding the Ponoragan Local Culture Theme To Form Love for the Homeland Character in all PAUD institutions so that local culture does not experience a crisis of cultural extinction. So that institutions can improve the quality of their curriculum through local cultural wisdom in their respective areas.
References
Andri Dwi Wahyu Wiranata1, A. N. (2018). Peranan Gemblak Dalam Kehidupan Sosial Tokoh Warok Ponorogo. Agastya, 08(01), 99.
Dono, karmadi agus. (2014). BUDAYA LOKAL SEBAGAI WARISAN BUDAYA DAN UPAYA PELESTARIANNYA. 1.
Fika Rahmanitaa, Jeni Andrianib, C. D. M. (2020). Membangun Generasi Milenial yang Cinta Tanah Air Melalui Potensi Profesi dan Wirausaha. Jurnal Loyalitas Sosial, 2(1), 27.
Habsy, bakhrudin all. (2017). Seni Memehami Penelitian Kuliatatif Dalam Bimbingan Dan Konseling : Studi Literatur. Konseling, 1(2), 90–100.
Irwan, Y. (2018). Dadak merak.
JULIANA, S. (2019). ANALISIS BIAYA PEMASARAN DAN PROFITABILITAS BERDASARKAN JENIS PRODUK NTUK MENENTUKAN LABA PENJUALAN PADA HOME INDUSTRI BAKPOW KIMYEN.
Kristianto, I. (2019). KESENIAN REYOG PONOROGO DALAM TEORI FUNGSIONALISME. Tamumatra, 2(1), 7.
M.F. Lestari Budi UtamI. (2018). Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air dan Kebhinekaan Melaui Lomba Kebersihan dan Keindahan Kelas dengan Tema Adat Nusantara. JURNAL PENDIDIKAN: Riset & Konseptual, 2(4), 463.
OKTADIANI FALCIFERA. (2014). PERSEPSI SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI (STUDI KASUS PEMINATAN DI SMA NEGERI 1 PONTIANAK).
Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 13–21. https://doi.org/10.30656/lontar.v6i1.645
prayogi ryan. (2016). PERGESERAN NILAI-NILAI BUDAYA PADA SUKU BONAI SEBAGAI CIVIC CULTURE DI KECAMATAN BONAI DARUSSALAM KABUPATEN ROKAN HULU PROVINSI RIAU. 23(1), 61.
Sholikin, M. (2013). “Analisis Pengaruh Atribut Produk terhadap Keputusan Pembelian Pada Sate Nologaten Dan Sate Setono. (Study kasus pada Sate Tukri Sobikun dan Sate Pak Pri).â€
Jurnal Ilmiah Potensia, 2018, Vol. 3 (1), 50-55 Nurul Ihsani, Nina Kurniah dan Anni Suprapti 51
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
Authors who publish their manuscripts in this journal agree to the following terms:
- The copyright on each article belongs to the author.
- The author acknowledges that Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran has the right to be the first to publish under a Creative Commons Attribution 4.0 International (Attribution 4.0 International CC BY 4.0) license.
- Authors may submit articles separately, arranging for the non-exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal to other versions (e.g., sent to the author's institutional repository, publication into books, etc.), acknowledging that the manuscript was first published in the Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran.
Â
License
Use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
Â
This license permits anyone to copy and redistribute this material in any form or format, compose, modify, and make derivatives of this material for any purpose, including commercial purposes, as long as they give credit to the author for the original work.
 
							

_001.jpg)



