Developing a Culture of Reading Literacy Through Reading Corner For Grade III Students at SDK Joge

Maria Fatima Palu* -  Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti, Indonesia
Efrida Ita -  Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti, Indonesia
Andi Nafsia -  Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti, Indonesia
Marsianus Meka -  Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti, Indonesia

DOI : 10.24269/dpp.v13iSI1.11564

The purpose of this study is to foster a culture of reading literacy through a reading corner for students in grade III of SDK Joge. This type of research is a qualitative descriptive study. The subjects of this study were 11 students in grade III of SDK Joge. The data collection methods used in this study were observation, interview, and documentation methods. The data in this study were analyzed using the Milles and Huberman model data analysis technique consisting of 1) data collection. 2) data reduction, 3) data integration, and 4) concluding. The results of this study indicate that after reading literacy activities, students experienced changes, namely, initially, they were only able to recognize letters when literacy activities were held, and students were able to move up to the next level to read words. Students who were only able to read by spelling after literacy activities were able to read fluently. Thus, it can be concluded that through student reading aloud activities, students read books in groups and discuss readings can foster a culture of reading literacy in grade III students at SDK Joge.

Keywords
Literacy Culture; Reading Corner; To Students.
  1. Apriliani, V., Arisandi, F., Adriadi, R., Studi Pendidikan Biologi, P., & Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, F. (2024). PERANAN POJOK BACA DALAM MENUMBUHKAN MINAT BACA SISWA DI SMP N 23 BENGKULU SELATAN. Communnity Development Journal, 5(1).
  2. Aswat, H., & Nurmaya G. A. L (2010) Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Kelas Terhadap Ekstensi Daya BacaAnak di Sekolah Dasar Jumal Basicedu, 4(1), 70-78
  3. Azis (2018) Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar
  4. Asmaroini, A. P. (2021). Motivasi Belajar Mahasiswa Menggunakan Pembelajaran Daring Pada
  5. Masa Covid-19. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(1), 31. https://doi.org/10.24269/dpp.v9i1.3582
  6. Apriyani, T. (2020). Pembelajaran Sastra Populer Berbasis Wattpad Seabagai Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi Baca Tulis. Suar Betang, 15(1), 107-116.
  7. Chairunnisa, C. (2018). Pengaruh Literasi Membaca Dengan Pemahaman Bacaan (Penelitian Survei Pada Mahasiswa STKIP Kusumanegara Jakarta). Jurnal Tuturan, 6(1), 745
  8. Dewayani, S. (2018). MEMBACA UNTUK KESENANGAN SERI MANUAL GLS.
  9. Faradinan, N. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah AnNajah Jatinom Klaten. Hanatah Widya. 6(8), 60
  10. Febrita, Y., & Ulfa, M (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 081 (2019), 181-187
  11. Indraswati, D., Utami, P. S., N., Sutisna, D., & Novitasari, S. (2020). Persepsi dan MotivasiMahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) Tentang Profesi Guru. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(3), 131-138. https://doi.org/10.24269/dpp.v8i3.2830
  12. Kamila. (2022). MENINGKATKAN BUDAYA LITERASI MEMBACA DAN MENULIS SISWA MELALUI PEMBIASAAN DI KELAS. Indonesian Journal of Educational Development, 3(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.7365136
  13. Lucia Damasanti, E. Z. N. (2023). Penggunaan Media PowerPoint Pada Pembelajaran Tematik di SD Muhammadiyah | Krian. Junal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran Universitas Muhammadiyah Ponorogo, 11(1), 19-25.
  14. Ketut, L., Widhiasih, S., Ayu, P., & Dharmayanti, P. (2017). STRATEGI MEMBACA NYARING DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 2. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW
  15. Masyithah, Siti Halidjah, Dyoty Auliya Vilda, & Ghasya. (2024). masyithah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7 (2), 4036–4041. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp
  16. Nurmaya, A.L., Irsan, Sari, W.O.N., & Asrita. (2023). artikek Nurmaya. Jurnal Abdidas, 4(2), 179–184. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/abdidas.v4i2.788
  17. Pubian, Y. M., H. (2022). Penggunaan Media Google Site Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Efektifitas Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 163-172
  18. PS, A. M. B. K., Sutikno, Rohmah, D. E., Julio, F. A., & Sari, F. U. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Budaya Literasi Ilmiah Mahasiswa Pai Uin Sunan Aampel Surabaya, Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(1), 195-205
  19. Ramandanu, F. (2019). GERAKAN LITERASI SEKOLAH (GLS) MELALUI PEMANFAATAN SUDUT BACA KELAS SEBAGAI SARANA ALTERNATIF PENUMBUHAN MINAT BACA SISWA. In Jurnal Mimbar Ilmu (Vol. 24, Issue 1).
  20. Rossa Ayuni, M. H. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Blended Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemahaman Mahasiswa Pada Mata Kuliah Perpajakan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran Universitas Muhammadiyah Ponorogo, 9(2), 100-106
  21. Siregar, B.V., Nugrahanta, G.A. (2022). Permainan Daerah untuk Usia 7-9 Tahun Alamat korespondensi: Universitas Sanata Dharma. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. 1. 2022. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/index
  22. Saputri, A. E., & Rochmiyati, S. (2024). PEMANFAATAN POJOK BACA DALAM MENUMBUHKAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(1), 255–267. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i1.2788
  23. Sugiyono. (2015). Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
  24. Sukriadi, Emilia Maulida, R., & Asrafiani Arafah, A. (2022). AL-QALAM. Jurnal.Kajian.Islam.&.Pendidikan, 14 (2), 83–91. https://journal.iaimsinjai.ac.id/index.php/al-qalam
  25. Wiratsiwi, W. (2020). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 230-238.
  26. Wihaya Kusumah, R. A., Ujang Jamaludin, & Reksa Adya Pribadi. (2023). PERAN POJOK BACA DALAM MENINGKATKAN LITERASI MEMBACA PESERTA DIDIK KELAS IV DI SDN SINABA. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3913–3921. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.974

Full Text:
Article Info
Submitted: 2025-02-14
Published: 2025-02-23
Section: Artikel
Article Statistics: