Implementation of The Reading Corner Program to Improve Student Literacy at SDK Kekajodho

Maria Trisanti Woga* -  Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti, Indonesia
Konstantinus Dua Dhiu -  Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti, Indonesia
Yasinta Maria Fono -  Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti, Indonesia
Efrida Ita -  Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti, Indonesia

DOI : 10.24269/dpp.v13iSI1.11560

The reading corner is the utilization of a corner of space as a place for students to read and books are provided for reading. The reading corner plays an important role in improving students‘ literacy by providing a comfortable and attractive reading space and providing various reading materials. The purpose of this program is to improve students’ literacy at SDK Kekajodho. The research method used is descriptive qualitative research with a literature writing method and data collection using observation, interview, and documentation techniques. The results of this study show that the implementation of the reading corner can improve student literacy, increase student interest in reading, increase student insight and knowledge, and help teachers create varied learning.

Keywords
Reading Corner; Literacy; Primary School.
  1. Ahmadi, F. (2019). Media Literasi Sekolah (Teori dan Pratik), cet-IV. Semarang: CV. Pilar Nusantara.
  2. Azmi, Z., Diansyah, A., Idris, H., Dharma, Y., & Zunaida, Z. (2023). Peranan pojok baca meningkatkan literasi siswa di Mesjid An-Nur Desa Mulya Subur, Kecamatan Pangkalan Lesung. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 7597-7601.
  3. Cahyono, H. (2019). Faktor-faktor kesulitan belajar siswa MIN Janti. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1-4.
  4. Dewi, T. I. A., Triyadi, S., & Setiawan, H. (2022). Penggunaan Media Line Webtoon Dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Fantasi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Purwasari. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 100-111.
  5. Fahrianur, F., Monica, R., Wawan, K., Misnawati, M., Nurachmana, A., Veniaty, S., & Ramadhan, I. Y. (2023). Implementasi Literasi di Sekolah Dasar. Journal of Student Research, 1(1), 102-113.
  6. Farahiba, A. S. (2022). Pengembangan Instrumen Tes Literasi Peserta Didik Pada Materi Teks Anekdot. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 10(2), 146-154.
  7. Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis kemampuan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089-2098.
  8. Indriani, A. P., Hermadianti, A., Oktobriani, B. T., & Lestari, D. A. P. (2022). Pembentukan Pojok Baca Sebagai Upaya Pengaplikasian Kegiatan Gerakan Literasi Sekolah di SDN 6 Nagri Kaler. Jurnal Abmas, 22(1), 37-43.
  9. Khasanah, U., Miyono, N., Utami, R. E., & Rachmawati, Y. (2023). Pemanfaatan pojok baca dalam menumbuhkan minat baca siswa kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 703-708.
  10. Kurniawan, W., & Sutopo, A. (2021). Implementasi pojok baca untuk meningkatkan minat baca siswa mi muhammadiyah kartasura. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 37-42.
  11. Meliyawati. (2016). Pemahaman Dasar Membaca. Yogyakarta: Deepublish.
  12. Nuraini, Z., & Amaliyah, N. (2024). Peran Pojok Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 2789-2800.
  13. Putra, E. D. (2019). Deskripsi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika Nalaria Realistik. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 61-73.
  14. Safira, B. I., & Wibowo, D. C. (2023). IMPLEMENTASI POJOK BACA OLEH MAHASISWA KM5 UNTUK MENINGKATKAN LITERASI SISWA SEKOLAH DASAR. JPPM: Jurnal Pelayanan dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 79-88.
  15. Safira, B. I., & Wibowo, D. C. (2023). IMPLEMENTASI POJOK BACA OLEH MAHASISWA KM5 UNTUK MENINGKATKAN LITERASI SISWA SEKOLAH DASAR. JPPM: Jurnal Pelayanan dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 79-88.
  16. Santi, F. U., & Setyaningsih, N. (2023). Implementasi Pembuatan Pojok Baca sebagai Upaya Peningkatan Literasi Siswa SD Muhammadiyah Sambeng. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(7), 1007-1013.
  17. Sueca, N. (2016). Literasi Dasar: Bahan Literasi Berbasis sPermainan Bahasa. Bali: Nilacakra
  18. Yuliani, W. (2018). Penelitian Metode Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling.EJournal.Stkipsiliwangi.Ac.Id/,2,9.http://www.ejournal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/q uanta/article/view/1641/911
  19. ZAINUDIN, Z. (2022). Penerapan Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Penilaian di SDN 002 Batu Ampar Kota Batam. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 65-71.
  20. Zuhri Husna (2020). Pemanfaatan Pojok Baca Kelas Dalam Peningkatan Gerakan Literasi Sekolah. Diakses pada 9 September 2023 dari siteus: https://ejournal.uksw.edu/ecodunamika/article/view/3374/1548

Full Text:
Article Info
Submitted: 2025-02-14
Published: 2025-02-23
Section: Artikel
Article Statistics: