Constructivist Approach To Early Childhood Through Audio-Visual Learning Media
DOI:
https://doi.org/10.24269/jin.v10i1.9218Abstrak The constructivist approach to early childhood through audio-visual learning media involves the use of technology to help children build self-knowledge and understanding actively. Through audio-visual media, children can be involved in activities that stimulate their cognitive, sensory and motor skills. Thus, children can build their own knowledge through critical and constructive thinking processes. Qualitative methods are research approaches used to understand social phenomena in depth by focusing on context, meaning and subjective experience. This approach includes collecting and analyzing data in the form of text, images, or sound to. reveal the complexity and variation in human life. The findings of a constructivist approach in early childhood through audio-visual learning media show that the use of this technology can improve their learning process significantly. By utilizing audio-visual media, children can be involved in more active and enjoyable learning experiences so that this can help develop children's self-knowledge actively.
Referensi
Dodi, N. (2016). Penerapan Pendekatan Konstruktivistik Dalam Pendidikan Bagi Anak Usia Dini dalam Rangka Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Educative: Journal of Education Studies, 1(2), 156.
Dr. Umar Sidiq, M.Ag Dr. Moh. Miftachul Choiri, M. (. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan (CV. Nata Karya, 2019). In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Feida Noorlaila Isti`adah. (2020). Teori-Teori Belajar Dalam Pendidikan - Google Books. Edu Publisher, 218–219.
Fitria, A. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 60. https://doi.org/10.17509/cd.v5i2.10498
Harefa, M., Harefa, J. E., Harefa, A., & Harefa, H. O. N. (2023). Kajian Analisis Pendekatan Teori Konstruktivisme dalam Proses Belajar Mengajar. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 290.
Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2(01). https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i01.739
Limarga, D. M. (2017). Penerapan Metode Bercerita Dengan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Empati Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi, 3(1), 89.
M.Fadillah. (2014). Edutainment pendidikan anak usia dini : menciptakan pembelajaran menarik, kreatif, dan menyenangkan. In Jakarta : Kencana Prenamedia Group.
Nurfadillah, S. (2021). Media Pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. In CV Jejak.
Prameswari, T. W. (2020). Merdeka Belajar : Sebuah Konsep Pembelajaran Anak Usia Dini Menuju Indonesia Emas 2045. Prosding Seminar Nasional Penalaran Dan Penelitian Nusantara, 1, 82.
Putra, R. S., & Tressyalina, T. (2020). Pengembangkan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Media Audio Visual Di Taman Kanak – Kanak Darul Falah. Literasi : Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 4(2), 171. https://doi.org/10.25157/literasi.v4i2.3469
Putri, H., & Putra, P. (2019). Konsep Teori Belajar Konstruktivisme Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Primearly, II(2), 196–197.
Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif - Dr. Rukin, S.Pd., M.Si. - Google Books. In Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Safitri, D. N. (2021). Analisis Pengenalan Literasi Digital Bagi Anak Usia Dini Pada Masa New Normal. JCE (Journal of Childhood Education), 5(2), 306. https://doi.org/10.30736/jce.v5i2.564
Ulfadhilah, K. (2021). Model Pembelajaran Konstruktivisme Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Islamic EduKids, 3(1), 7. https://doi.org/10.20414/iek.v3i1.3439
Wulandari, D. A., Saefuddin, S., & Muzakki, J. A. (2018). Implementasi Pendekatan Metode Montessori Dalam Membentuk Karakter Mandiri Pada Anak Usia Dini. Awlady : Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 9. https://doi.org/10.24235/awlady.v4i2.3216
Yaffie. Evania, S. (2019). Pengembangan Kognitif (Sains Pada Anak Usia Dini). In Pengembangan Kognitif (Sains Pada Anak Usia Dini) (p. 124).
Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 2. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489
Zaman, B., Pd, M., & Eliyawati, H. C. (2010). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. In Media Pembelajaran Anak Usia Dini (p. 3).
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta Tanpa Batasan
Jurnal ini memungkinkan penulis (penulis tunggal atau tim penulis) untuk mempertahankan hak cipta tanpa batasan dan akan mempertahankan hak penerbitan tanpa batasan. Naskah yang dikirimkan dianggap tidak mengandung materi hak milik yang tidak dilindungi oleh paten atau permohonan paten; tanggung jawab atas konten teknis dan perlindungan materi hak milik sepenuhnya berada pada penulis (penulis tunggal atau tim penulis) dan organisasi mereka, dan bukan tanggung jawab Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) atau staf redaksinya. Penulis utama (penulis pertama/penulis korespondensi) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lainnya. Penulis bertanggung jawab untuk memperoleh semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan materi berhak cipta dalam naskah sebelum pengiriman. Apa hak-hak saya sebagai penulis?
|

JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) diterbitkan di bawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.