PENGARUH BERMAIN SIANIDA (SUARA, IRAMA, DAN NADA) TERHADAP KECERDASAN MUSIK ANAK USIA DINI

Authors

  • Yenni Okta Prasetya Prodi. PG-PAUD Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Dzikrotul Chulwah Prodi. PG-PAUD Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Nur Lailatul Mubarokah Prodi. PG-PAUD Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Veny Iswantiningtyas Universitas Nusantara PGRI Kediri FakultasKeguruan dan Ilmu Pendidikan Program Studi. Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini

DOI:

https://doi.org/10.24269/jin.v2i2.561

Abstract

This study aims to investigate the effect of playing sianida (sound, rhythm and tone) in improving the musical intelligence of early childhood in Dharma Wanita VI Kepung Kindergarten Kepung Subdistrict Kediri. The research method used the Nonequevalent control Group Design, in this design the control group experimental group was not chosen randomly. The experimental group consisted of 18 children and a control group of 20 children. Data collection techniques used  were  pretest and posttest, while data analysis techniques inferential statistic. The results showed significant effect of playing sianida(sound, rhythm and tone)  on early childhood musical intelligence. The results of the study can be used as a  recommendation to kindergarten owners to use sianida to improve early childhood music intelligence                                                   

References

https://id.wikipedia.org/wiki/Nada

http://www.e-jurnal.com/2013/12/pengertian-suara-dan-jenis-jenisnya.html

Lwin, May, dkk . 2008. How to Multiply Your Child’s Intelligence. Jakarta : PT. Indeks.

Musfiroh, Tadkiroatun. 2008. Pengembangan Kecerdasan Majemuk. Jakarta.Universitas Terbuka.

Moeslichatoen, R. 2004. Metode Pengajaran di Taman Kanak-kanak. Jakarta : Rineka Cipta

Rachmi, Tetty, dkk. 2014. Keterampilan Musik dan Tari. Jakarta : Universitas Terbuka.

Safriena, Rien. 1999. Pendidikan Seni Musik. Jakarta : TT

Santi, Danar. 2009. Pendidikan Anak Usia Dini Antara Teori dan Praktek. Jakarta: Indeks.

Sugiyono. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung : CV. Alfabeta.

Sousa, David A.2012. Bagaimana Otak Belajar. Jakarta : PT. Indeks.

Tyas, Esti. E.A. 2008. Cerdas Emosional dengan Musik. Tips Jitu Membangun Kecerdasan Emosional Anak. Yogyakarta : Arti Bumi Intaran.

Downloads

Published

2017-09-05

Issue

Section

Artikel