Constructivist Approach To Early Childhood Through Audio-Visual Learning Media

Afifah Puri Rahmawati* -  Institut Agama Islam Ngawi, Indonesia
Ucik Hidayah Binsa -  Institut Agama Islam Ngawi, Indonesia
Eny Setyowati -  Institut Agama Islam Ngawi, Indonesia

DOI : 10.24269/jin.v10i1.9218

The constructivist approach to early childhood through audio-visual learning media involves the use of technology to help children build self-knowledge and understanding actively. Through audio-visual media, children can be involved in activities that stimulate their cognitive, sensory and motor skills. Thus, children can build their own knowledge through critical and constructive thinking processes. Qualitative methods are research approaches used to understand social phenomena in depth by focusing on context, meaning and subjective experience. This approach includes collecting and analyzing data in the form of text, images, or sound to. reveal the complexity and variation in human life. The findings of a constructivist approach in early childhood through audio-visual learning media show that the use of this technology can improve their learning process significantly. By utilizing audio-visual media, children can be involved in more active and enjoyable learning experiences so that this can help develop children's self-knowledge actively.
Keywords
Constructivism; Early childhood; Instructional Media; Audio; Visual.
  1. Amini, N., & Suyadi, S. (2020). Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 124. https://doi.org/10.26877/paudia.v9i2.6702
  2. Dodi, N. (2016). Penerapan Pendekatan Konstruktivistik Dalam Pendidikan Bagi Anak Usia Dini dalam Rangka Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Educative: Journal of Education Studies, 1(2), 156.
  3. Dr. Umar Sidiq, M.Ag Dr. Moh. Miftachul Choiri, M. (. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan (CV. Nata Karya, 2019). In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
  4. Feida Noorlaila Isti`adah. (2020). Teori-Teori Belajar Dalam Pendidikan - Google Books. Edu Publisher, 218–219.
  5. Fitria, A. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 60. https://doi.org/10.17509/cd.v5i2.10498
  6. Harefa, M., Harefa, J. E., Harefa, A., & Harefa, H. O. N. (2023). Kajian Analisis Pendekatan Teori Konstruktivisme dalam Proses Belajar Mengajar. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 290.
  7. Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2(01). https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i01.739
  8. Limarga, D. M. (2017). Penerapan Metode Bercerita Dengan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Empati Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi, 3(1), 89.
  9. M.Fadillah. (2014). Edutainment pendidikan anak usia dini : menciptakan pembelajaran menarik, kreatif, dan menyenangkan. In Jakarta : Kencana Prenamedia Group.
  10. Nurfadillah, S. (2021). Media Pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. In CV Jejak.
  11. Prameswari, T. W. (2020). Merdeka Belajar : Sebuah Konsep Pembelajaran Anak Usia Dini Menuju Indonesia Emas 2045. Prosding Seminar Nasional Penalaran Dan Penelitian Nusantara, 1, 82.
  12. Putra, R. S., & Tressyalina, T. (2020). Pengembangkan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Media Audio Visual Di Taman Kanak – Kanak Darul Falah. Literasi : Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 4(2), 171. https://doi.org/10.25157/literasi.v4i2.3469
  13. Putri, H., & Putra, P. (2019). Konsep Teori Belajar Konstruktivisme Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Primearly, II(2), 196–197.
  14. Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif - Dr. Rukin, S.Pd., M.Si. - Google Books. In Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
  15. Safitri, D. N. (2021). Analisis Pengenalan Literasi Digital Bagi Anak Usia Dini Pada Masa New Normal. JCE (Journal of Childhood Education), 5(2), 306. https://doi.org/10.30736/jce.v5i2.564
  16. Ulfadhilah, K. (2021). Model Pembelajaran Konstruktivisme Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Islamic EduKids, 3(1), 7. https://doi.org/10.20414/iek.v3i1.3439
  17. Wulandari, D. A., Saefuddin, S., & Muzakki, J. A. (2018). Implementasi Pendekatan Metode Montessori Dalam Membentuk Karakter Mandiri Pada Anak Usia Dini. Awlady : Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 9. https://doi.org/10.24235/awlady.v4i2.3216
  18. Yaffie. Evania, S. (2019). Pengembangan Kognitif (Sains Pada Anak Usia Dini). In Pengembangan Kognitif (Sains Pada Anak Usia Dini) (p. 124).
  19. Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 2. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489
  20. Zaman, B., Pd, M., & Eliyawati, H. C. (2010). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. In Media Pembelajaran Anak Usia Dini (p. 3).

Full Text:
Article Info
Submitted: 2024-05-03
Published: 2025-03-06
Section: Artikel
Article Statistics: