The Effect of Busy Book Media on Children’s Literacy and Fine Motor Skills at Santa Clara Kindergarten, Mamuju

Authors

  • Grace Octaviana Markus Universitas Negeri Makassar
  • Syamsuardi Saodi Universitas Negeri Makassar
  • Sri Rika Amriani Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.24269/jin.v10i2.12200

Keywords:

Busy Book Media, Literacy Skills, Fine Motor Skills, Language Development

Abstract

This study aims to determine how the use of busy book media can influence children's literacy and fine motor skills. The research adopted a quantitative approach with a quasi-experimental design. The variables in this study are busy book media (X) as the independent variable, and literacy and fine motor skills (Y) as the dependent variables, using a non-equivalent group design or quasi-experimental design. The population in this study consisted of 80 children. The sampling technique used was purposive sampling, with a total of 40 children as the sample—20 children in the experimental group and 20 children in the control group. The data collection techniques employed in this study included observation, testing, and documentation. The data were analyzed using descriptive statistical analysis and parametric statistical analysis through the paired sample t-test. The results showed a significant difference between the  group that used busy book media and the group that did not. Therefore, it can be concluded that the application of busy book media significantly enhances children's literacy and fine motor skills.

References

Afrianti, Y., & Wirman, A. (2020). Penggunaan Media Busy Book Untuk Menstmulasi Kemampuan Membaca Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1156–1163.
Amriani, S. R., Asti, S. W., Lismayani, A., & Ramadhani, N. R. (2024). Pengaruh Kegiatan Menggambar , Merobek , Menempel ( 3M ) Terhadap Keterampilan Motorik Halus Anak PENDAHULUAN Keadaan saat ini menurut WHO ( 2018 ) menyebutkan bahwa di seluruh dunia terdapat 52 , 9 juta anak dibawah usia 5 tahun , 54 % anak laki-laki men. 5(2), 409–414.
Erika, E., Agrina, A., Novita, S., & Komariah, M. (2021). Tantangan Orang Tua Mendampingi Anak Usia 6-7 tahun Belajar di Rumah selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 252–260. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1225
Fitasari, N., & Wirman, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Busy Book Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak Yayasan Amalan Parupuk Tabing. Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 91–101.
Fitriyah, Q. F., Purnama, S., Febrianta, Y., Suismanto, S., & ‘Aziz, H. (2021). Pengembangan Media Busy Book dalam Pembelajaran Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 719–727. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.789
Fuadah, Y. T. (2022). Penggunaan media cerita bergambar dalam pembelajaran anak usia dini. 1–23.
Hadiyanti, S. M., Elan, & Rahman, T. (2021). Analisis Media Loose Part Untuk Meningkatkan. Jurnal PAUD Agapedia, 5(2), 237–245.
Hasanah Masra Tangse, U. (2022). Literasi Dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Pentingnya Lingkungan Terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan,Agama Dan Sains, VI(1), 37–47.
Lestari, P. R., & Hanum, R. (2024). Penerapan Media Busy Book Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Anak Usia Dini. 6, 31–44.
Nur, A., & Hikmah, N. (2025). Peran Orang Tua dalam Mendukung Literasi Dini Anak pada Era Digital.
Putri, B. M., Khadijah, S., & Rahma, A. A. (2024). Jurnal Pendidikan Multidisipliner PENGARUH MEDIA BUKU “ BUSY BOOK ” TERHADAP KEMAMPUAN BAHASA EKSPRESIF DAN MOTORIK HALUS ANAK USIA 4-5 TAHUN. 7, 6–13.
Rahmasari, A., & Ismet, S. (2022). Efektivitas Permainan Busy Book Dalam Melatih Motorik Halus Anak. JCE (Journal of Childhood Education), 6(2), 304. https://doi.org/10.30736/jce.v6i2.996
Rahmawati, S. A. (2021). Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak. Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 62–68. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgpaud/article/view/17404
Rupnidah, R., & Suryana, D. (2022). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Papan Aktivitas sebagai Stimulus Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 6(1), 49–58. http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PGTK/197010221998022-CUCU_ELIYAWATI/MEDIA_PEMBELAJARAN_ANAK_USIA_DINI-PPG_UPI.pdf
Shoffa, S. (2023). Buku Media Pembelajaran gunawan (Issue January).
Sulistiyowati, W. (2017). Buku Ajar Statistika Dasar. Buku Ajar Statistika Dasar, 14(1), 15–31. https://doi.org/10.21070/2017/978-979-3401-73-7
Syamsuardi., Herlina., Ruslan, Z. A., & Lismayani, A. (2024). Pengaruh Media Alphabet Flipchart Terhadap Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Negeri Pembina Bulukumba. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan …, 09, 4144–4150. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/14125
Tasya, N., Syamsurizal, Arsih, F., & Anggriyani, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Busy Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Validitas Modul Ajar Hereditas Manusia Berbasis Problem Based Learning (PBL), 4, 242–250.
Wahyuningrum, M. D. S., & Watini, S. (2022). Inovasi Model ATIK dalam Meningkatkan Motorik Halus pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5384–5396. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.3038
Wulan, W. M., & Watini, S. (2023). Implementasi Model ASYIK dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus di KB Inklusi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 323–335. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3107
Yulia, R., Eliza, D., Kunci, K., Literasi, :, Pengembangan, ;, Berbahasa, L., Anak, ;, & Dini, U. (2021). Pengembangan Literasi Bahasa Anak Usia Dini. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 53–60. https://doi.org/10.29313/ga

Downloads

Published

2025-09-30

Issue

Section

Artikel