Menanamkan Pendidikan Agama Dalam Menghafal Al-Qur’an Untuk Anak Sebagai Jembatan Orang Tua Menuju Surga
DOI:
https://doi.org/10.24269/dpp.v10i1.6219Abstract Instilling religious education in children is the first step to instill faith in the child's soul. As stated in Islamic teachings, the moral virtue of a child is greatly influenced by the guidance and education provided by parents. The purpose of this study is to provide awareness and reference for parents to instill religious education in memorizing the Qur'an in children as a bridge to heaven. The research method used is literature study. Data collection is carried out by conducting a review study of the literature that has to do with the topic to be discussed. The results obtained in the discussion and discussion are that there are several ways to instill religious education in memorizing the Qur'an as explained by Q.S. Ali-Imran verses 35-37 of which are creating intentions from both parents, praying and endeavoring. In addition, Ahsin W. Al-Hafidz suggested several methods for memorizing the Qur'an including the wahdah method, the kitabah method, the sima'i method, the combined method, and the jama' method. In its application, of course, parents need to understand the process of fostering children in all age ranges, especially at an early age.
References
Aghnaita. (2017). Perkembangan Fisik-Motorik Anak 4-5 Tahun Pada Permendikbud no. 137 Tahun 2014 (Kajian Konsep Perkembangan Anak). Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 219-234.
Al-Hafidz, A. W. (n.d.). Bimbingan Praktis Menghafal Al-Qur’an. 63-66.
Astyani, R., Halimi, A., & Saepudin, A. (2021). Nilai-nilai Pendidikan dari Q.S. Fushshilat Ayat 30-32 tentang Iman dan Istiqomah terhadap Pendidikan Akidah. Journal Riset Pendidikan Agama Islam, 1(1), 21–26. https://doi.org/https://doi.org/10.29313/jrpai.v1i1.40.
Azizah, A., & Puwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Naratif. Jurnal BK UNESA, 7(2).
Budianto, N. (2019). Urgensi Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 45–64. https://doi.org/10.36835/falasifa.v10i1.152.
Budiono, A. (2019). Pola Asuh Orangtua Terhadap Anak Dalam Alquran (Kajian Kisah Luqman). MIYAH: Jurnal Studi Islam, 15(2), 313–335.
Dacholfany, M. I. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. Jakarta: Amzah.
Gazali, S. (2018). Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 27-60.
Fahimah, I. (2019). Kewajiban orang tua terhadap anak dalam perspektif islam. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 1(1).
Irsyad, M., & Qomariah, N. (2017). Strategi menghafal Al-Quran sejak usia dini. Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2, 135–148.
Jamal, N. A., & Wahyudi, A. (2021). PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DALAM ISLAM. Tadzkirah: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 1–12.
Khusni, M. F. (2018). Fase Perkembangan Anak Dan Pola Pembinaannya Dalam Perspektif Islam. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(2), 361-382.
Mansi, L. (2021). Perspektif Tokoh Masyarakat Tentang Pendidikan Moderasi Beragama Di Kabupaten Sidrap. EDUCANDUM, 7(1), 71–90.
Mujizatullah, M. (2020). Perspektif Tokoh Masyarakat Tentang Pendidikan Moderasi Beragama Di Kabupaten Takalar Provinsi Sulawesi Selatan. Educandum, 6(2), 270–293. https://doi.org/10.31969/educandum.v6i2.409.
Mustoip, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Implementasi Pendidikan Karakter, 35.
Nata, A. (2016). Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur'an. Jakarta: Prenada Media.
Nurfitriana. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Al-Qur’an. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2), 103-119.
Nurhayati, R. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang–Undang No, 20 Tahun 2003 Dan Sistem Pendidikan Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 3(2), 57–87. https://al-afkar.com/index.php/Afkar_Journal/article/view/123.
Rahmat, P. S. (2021). Psikologi Pendidikan. In M. Dr. Pupu Saeful Rahmat, Psikologi Pendidikan (p. 5). Jakarta: Bumi Aksara.
Rodliyah, S. (2019). Leadership Pesantren: Urgensi Pendidikan dalam Menyiapkan Pemimpin Bangsa Berkualitasdan Bermoral. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 03.
Roesli, M. S. (2018). Kajian islam tentang partisipasi orang tua dalam pendidikan anak. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 9(2),, 332-345.
Ruli, E. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidk Anak. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 143–146.
Siregar, L. Y. S. (2020). Metode Mendidik Anak Tanpa Kekerasan Dalam Perspektif Islam. Jurnal Kajian Gender Dan Anak, 5(1), 63–80.
Somad, M. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Anak. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 171–186. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.882.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Suryana, D. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Prenamedia Group.
Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Jakarta: Bumi Aksara.
Suryawan, I. A. J. (2020). Penanaman Nilai Moral dan Etika pada Anak Usia Dini Melalui Konsep Sorga Neraka. Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11. https://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/JPAUD/article/viewFile/567/611.
Syahid, A., & Kamaruddin, K. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Islam Pada Anak. AL-LIQO: Jurnal Pendidikan Islam, 5(01), 120–132. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i01.148.
Syatina, H., Zulfahmi, J., & Agustina, M. (2021). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Siswa. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 13(1), 15. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.475.
Trisnawati, W., & Sugito. (2021). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 823-831.
Umroh, I. L. (2019). Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak Sejak Dini Secaraa Islami di Era milenial 4.0. Ta’lim : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 208–225.
Wahyuni, I. W., & Putra, A. A. (2020). Kontribusi Peran Orangtua dan Guru dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 30–37. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4854.
Yuniarto, B., Rodiya, Y., Saefuddin, D. A., & Maulana, M. A. (2022). Analisis Dampak Reward dan Punishment Perspektif Teori Pertukaran Sosial dan Pendidikan Islam. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5708-5719.
Al-Hafidz, A. W. (n.d.). Bimbingan Praktis Menghafal Al-Qur’an. 63-66.
Astyani, R., Halimi, A., & Saepudin, A. (2021). Nilai-nilai Pendidikan dari Q.S. Fushshilat Ayat 30-32 tentang Iman dan Istiqomah terhadap Pendidikan Akidah. Journal Riset Pendidikan Agama Islam, 1(1), 21–26. https://doi.org/https://doi.org/10.29313/jrpai.v1i1.40.
Azizah, A., & Puwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Naratif. Jurnal BK UNESA, 7(2).
Budianto, N. (2019). Urgensi Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 45–64. https://doi.org/10.36835/falasifa.v10i1.152.
Budiono, A. (2019). Pola Asuh Orangtua Terhadap Anak Dalam Alquran (Kajian Kisah Luqman). MIYAH: Jurnal Studi Islam, 15(2), 313–335.
Dacholfany, M. I. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. Jakarta: Amzah.
Gazali, S. (2018). Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 27-60.
Fahimah, I. (2019). Kewajiban orang tua terhadap anak dalam perspektif islam. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 1(1).
Irsyad, M., & Qomariah, N. (2017). Strategi menghafal Al-Quran sejak usia dini. Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2, 135–148.
Jamal, N. A., & Wahyudi, A. (2021). PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DALAM ISLAM. Tadzkirah: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 1–12.
Khusni, M. F. (2018). Fase Perkembangan Anak Dan Pola Pembinaannya Dalam Perspektif Islam. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(2), 361-382.
Mansi, L. (2021). Perspektif Tokoh Masyarakat Tentang Pendidikan Moderasi Beragama Di Kabupaten Sidrap. EDUCANDUM, 7(1), 71–90.
Mujizatullah, M. (2020). Perspektif Tokoh Masyarakat Tentang Pendidikan Moderasi Beragama Di Kabupaten Takalar Provinsi Sulawesi Selatan. Educandum, 6(2), 270–293. https://doi.org/10.31969/educandum.v6i2.409.
Mustoip, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Implementasi Pendidikan Karakter, 35.
Nata, A. (2016). Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur'an. Jakarta: Prenada Media.
Nurfitriana. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Al-Qur’an. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2), 103-119.
Nurhayati, R. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang–Undang No, 20 Tahun 2003 Dan Sistem Pendidikan Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 3(2), 57–87. https://al-afkar.com/index.php/Afkar_Journal/article/view/123.
Rahmat, P. S. (2021). Psikologi Pendidikan. In M. Dr. Pupu Saeful Rahmat, Psikologi Pendidikan (p. 5). Jakarta: Bumi Aksara.
Rodliyah, S. (2019). Leadership Pesantren: Urgensi Pendidikan dalam Menyiapkan Pemimpin Bangsa Berkualitasdan Bermoral. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 03.
Roesli, M. S. (2018). Kajian islam tentang partisipasi orang tua dalam pendidikan anak. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 9(2),, 332-345.
Ruli, E. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidk Anak. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 143–146.
Siregar, L. Y. S. (2020). Metode Mendidik Anak Tanpa Kekerasan Dalam Perspektif Islam. Jurnal Kajian Gender Dan Anak, 5(1), 63–80.
Somad, M. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Anak. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 171–186. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.882.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Suryana, D. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Prenamedia Group.
Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Jakarta: Bumi Aksara.
Suryawan, I. A. J. (2020). Penanaman Nilai Moral dan Etika pada Anak Usia Dini Melalui Konsep Sorga Neraka. Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11. https://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/JPAUD/article/viewFile/567/611.
Syahid, A., & Kamaruddin, K. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Islam Pada Anak. AL-LIQO: Jurnal Pendidikan Islam, 5(01), 120–132. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i01.148.
Syatina, H., Zulfahmi, J., & Agustina, M. (2021). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Siswa. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 13(1), 15. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.475.
Trisnawati, W., & Sugito. (2021). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 823-831.
Umroh, I. L. (2019). Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak Sejak Dini Secaraa Islami di Era milenial 4.0. Ta’lim : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 208–225.
Wahyuni, I. W., & Putra, A. A. (2020). Kontribusi Peran Orangtua dan Guru dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 30–37. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4854.
Yuniarto, B., Rodiya, Y., Saefuddin, D. A., & Maulana, M. A. (2022). Analisis Dampak Reward dan Punishment Perspektif Teori Pertukaran Sosial dan Pendidikan Islam. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5708-5719.
Downloads
Published
2022-12-21
Issue
Section
Artikel
License
Copyright
Authors who publish their manuscripts in this journal agree to the following terms:
- The copyright on each article belongs to the author.
- The author acknowledges that Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran has the right to be the first to publish under a Creative Commons Attribution 4.0 International (Attribution 4.0 International CC BY 4.0) license.
- Authors may submit articles separately, arranging for the non-exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal to other versions (e.g., sent to the author's institutional repository, publication into books, etc.), acknowledging that the manuscript was first published in the Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran.
Â
License
Use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
Â
This license permits anyone to copy and redistribute this material in any form or format, compose, modify, and make derivatives of this material for any purpose, including commercial purposes, as long as they give credit to the author for the original work.


_001.jpg)


