Penyusunan Bahan Ajar (Buku) Berbasis Teori Dan Praktik Pada Mata Kuliah Pengenalan Bisnis Di Prodi Kewirausahaan Universitas Negeri Medan

Sabda Dian Nurani Siahaan* -  Universitas Negeri Medan, Indonesia
Aurora Elise Putriku -  Universitas Negeri Medan, Indonesia
Lenti Susanna Saragih -  Universitas Negeri Medan, Indonesia

DOI : 10.24269/dpp.v11i1.5916

The Faculty of Economics, Universitas Negeri Medan is one of the educational institutions that plays an active role in organizing Entrepreneurship education. The problem found in the Entrepreneurship Study Program is the lack of teaching materials owned by lecturers to teach courses. Another problem is the lack of optimal implementation of practice in Entrepreneurship learning. This study aims to compile teaching materials in the Business Introduction course based on Theory and Practice. This research is a Research and Development (RnD) using the ADDIE development model which consists of 5 (five) stages of implementation, namely: (1) Analysis, (2) Design, (3) Development (4) Implementation, and (4) Evaluation. The data analysis techniques used in the study include 3 (three) types, Validity, Practicalis, and Effectiveness. The results showed that the resulting book was in the very decent category with a validity score of 99.34%. The results of the practicalist test show that books are very practical to use in learning with a score of 90.79%. Based on the effectiveness test, the average score of the student pretest is lower than the postest score, and the significance value obtained is 0.00

Supplement Files

Keywords
Bahan Ajar, Hasil Belajar, Pengenalan Bisnis
  1. Adnan, A., Muharram, M., & Jihadi, A. (2019). Pengembangan E-book Biologi Berbasis Konstruktivistik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMA Kelas XI. Indonesian Journal of Educational Studies, 22(2), 112–119.
  2. Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 1(2), 69–88.
  3. Azis, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Validitas, Reliabilitas, Praktikalitas, Dan Efektifitas Bahan Ajar Non Cetak (Meliputi Audio, Audio Visual, Video).
  4. Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42.
  5. Cahyani, P. D. (2016). Tingkat Kepuasan Nasabah Terhadap Kualitas Layanan Perbankan Syariah di Yogyakarta. Esensi: Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 6(2), 151–162.
  6. Laili, I. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306–315.
  7. Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, N., & Amalia, D. A. (2020). Analisis Bahan Ajar. NUSANTARA, 2(2), 311–326.
  8. Nikmah, K., Mursid, R., & Tanjung, S. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Kewirausahaan Berbasis Kontekstual Pada Mata Pelajaran Bisnis Manajemen. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 8(1), 71–79.
  9. Noviyanti, N., & Gamaputra, G. (2020). Model Pengembangan ADDIE Dalam Penyusunan Buku Ajar Administrasi Keuangan Negara (Studi Kualitatif di Prodi D-III Administrasi Negara FISH Unesa). Jurnal Ilmiah Manajemen Publik Dan Kebijakan Sosial, 4(2), 100–120.
  10. Pranyoto, Y. H. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Pembiasaan Refleksi. Jurnal Masalah Pastoral, 4(1), 14.
  11. Rahayu, S., Harjono, A., & Gunawan, G. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Strategi Pembelajaran. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Fisika Indonesia, 1(1).
  12. Rustandi, A. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda.
  13. Sitohang, R. (2014). Mengembangkan Bahan Ajar dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) di SD. Jurnal Kewarganegaraan, 23(02), 13–24.
  14. Suniasih, N. W. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Neurosains Bermuatan Pendidikan Karakter Dengan Model Inkuiri. Mimbar Ilmu, 24(3), 417–429.
  15. Tahirs, J. P., & Rambulangi, A. C. (2020). Menumbuhkan Minat Berwirausaha Melalui Pelatihan Kewirausahaan Bagi Siswa SMK. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 125–129.
  16. Taluke, D., Lakat, R. S. M., & Sembel, A. (2019). Analisis Preferensi Masyarakat Dalam Pengelolaan Ekosistem Mangrove Di Pesisir Pantai Kecamatan Loloda Kabupaten Halmahera Barat. Spasial, 6(2), 531–540.
  17. Toyib, M. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Kewirausahaan Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning di Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP Universitas PGRI Palembang Tahun 2014. UNS (Sebelas Maret University).
  18. Wardoyo, A., & Sutarni, S. (2015). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa dalam Perkuliahan Teori Bilangan Melalui Model Pembelajaran Think Pair Share.
  19. Widjana, D. P., & Artawan, I. M. (2019). Minat Mahasiswa Universitas Warmadewa Menjadi Wirausaha. WACANA EKONOMI (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Akuntansi), 18(2), 92–97.
  20. Data Rekapitulasi Mahasiswa Baru UNIMED, 2020
  21. Peraturan Presiden No. 8 Tahun 2012, Diakses pada Juli 27, 2022 dari https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/41251/perpres-no-8-tahun-2012
  22. Permendikbud Nomor 73 Tahun 2013, Diakses Pada Juli 27, 2022 dari http://kkni.kemdikbud.go.id/asset/pdf/permendikbud_no_73_tahun_2013.pdf
  23. Rekapitulasi SKNI, Diakses Pada Juli 23, 2022 dari skkni.kemnaker.go.id

Full Text: Supp. File(s):
Angket Validitas Buku
Subject
Type Research Instrument
  Download (33KB)    Indexing metadata
Article Info
Submitted: 2022-09-18
Published: 2023-01-31
Section: Artikel
Article Statistics: