Pengaruh Dukungan Guru Terhadap Akhlak Siswa di Kalangan Siswa Sekolah Menengah Islam

Siti Aminah binti Ahmad* -  Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
Aminudin Bin Hehsan -  Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia

DOI : 10.24269/dpp.v10i2.5398

ABSTRAK

Isu-isu akhlak dalam kalangan pelajar di sekolah-sekolah Islam semakin membimbangkan masyarakat masa kini. Walaupun pendidikan Islam di sekolah telah menanamkan pengetahuan tentang akhlak dalam diri pelajar, masih terdapat sebilangan besar pelajar yang tidak mengamalkan akhlak yang baik serta tidak menerapkan prinsip-prinsip yang mulia sesuai dengan tuntutan agama Islam dalam kehidupan mereka. Justeru, kajian ini mengkaji kesan sokongan guru terhadap akhlak pelajar dalam kalangan pelajar sekolah menengah Islam di Johor Bharu. Data kajian ini menggunakan persampelan rawak berstrata di kalangan 256 responden. Analisis kuantitatif telah dijalankan menggunakan SMART PLS versi 3.3. Berdasarkan dapatan kajian menunjukkan bahawa sokongan guru memberi kesan kepada akhlak pelajar. Oleh itu, sokongan guru seperti bimbingan, nasihat, penyeliaan, inspirasi dan pendekatan peribadi kepada pelajar memberi kesan kepada akhlak pelajar dan membantu dalam menentukan pencapaian pelajar. Dengan mengambil kira faktor isu sosial yang mempengaruhi moral pelajar, implikasi daripada hasil kajian ini boleh dijadikan panduan kepada pihak berkepentingan untuk mencari penyelesaian. Maklumat yang berkaitan juga boleh membantu institusi dakwah, sekolah dan guru-guru di Malaysia meneruskan usaha mereka untuk menyelesaikan masalah sosial pelajar dengan lebih berkesan. Selain itu, penyelidikan ini juga membantu pengkaji lain memahami hasil kajian dan terus menjalankan penyelidikan yang mendalam dalam bidang berkaitan. Justeru, dapatan kajian menunjukkan kepentingan sokongan guru dan keperluan kajian masa depan terhadap faktor ibu bapa dan rakan yang mempengaruhi akhlak pelajar.

Keywords
akhlak pelajar, sokongan guru, keagamaan, sosial
  1. Abdullah, W. A. A. W., Razak, K. A., & Hamzah, M. I. (2020). Pengurusan Masa Guru Inovatif Pendidikan Islam. O-JIE: Online Journal of Islamic Education, 8(2), 33-39.
  2. Ahmad, S. A., Elias, Z. A., & Mormin, R. (2017). Keberkesanan Peranan Guru Dalam Penghayatan Akhlak Pelajar Menurut Imam Al-Ghazali. Human Sustainability Procedia.
  3. Ahmad, S. S., & Kasim, T. S. A. T. (2018). Personaliti Guru Pendidikan Islam Dan Kesannya Terhadap Akhlak Pelajar: Satu Tinjauan Awal Di Sekolah Menengah Daerah Marang, Terengganu. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(14), 59-75
  4. Al-Ghazali, B. I. (2021). Maqashid Syariah Imam Al-Ghazali. Panorama Maqashid Syariah, 26.
  5. Azhar Ahmad. (2006). Strategi Pembelajaran Pengaturan Kendiri Pendidikan Islam dan Penghayatan Akhlak Pelajar Sekolah Menengah.
  6. Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the academy of marketing science, 16(1), 74-94.
  7. Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
  8. Duarte, P. A. O., & Raposo, M. L. B. (2010). A PLS model to study brand preference: An application to the mobile phone market. In Handbook of partial least squares (pp. 449-485). Springer, Berlin, Heidelberg.
  9. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics.
  10. Götz, O., Liehr-Gobbers, K., & Krafft, M. (2010). Evaluation of structural equation models using the partial least squares (PLS) approach. In Handbook of partial least squares (pp. 691-711). Springer, Berlin, Heidelberg.
  11. Hair Jr, J. F., Sarstedt, M., Hopkins, L., & Kuppelwieser, V. G. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. European business review.
  12. Hair Jr, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Gudergan, S. P. (2017). Advanced issues in partial least squares structural equation modeling. saGe publications.
  13. Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European business review.
  14. Hamat, W. N. W. (2017). Pengaruh media massa terhadap penampilan akhlak pelajar Islam Politeknik Malaysia. O-JIE: Online Journal of Islamic Education, 1(1).
  15. Hashim, J. (2015). Information communication technology (ICT) adoption among SME owners in Malaysia. International Journal of Business and information, 2(2).
  16. Hisham, N. H., Jobar, N. A., & Jamian, A. R. (2021). Persepsi bakal guru terhadap kerjaya, peranan dan beban tugas profesion perguruan masa kini. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 11(2), 26-38.
  17. Irwan Fariza Sidik, Mohd Mahzan Awang & Abdul Razaq Ahmad, (2018). Sokongan Persekitaran Sosial di Pelbagai Jenis Sekolah Menengah dalam Meningkatkan Kemahiran Insaniah Pelajar. Jurnal Pendidikan Malaysia SI 1(1)(2018): 67-76
  18. Jasmi, K. A. (2010). Guru cemerlang pendidikan Islam sekolah menengah di Malaysia: satu kajian kes (Doctoral dissertation, Universiti Kebangsaan Malaysia).
  19. Jasmi, K. A., Ibrahim, N., & Ilias, M. F. (2012). Gaya Pengajaran Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam. International Seminar on Teacher and Islamic Education (SEAPPI2012) Senai, 211-223.
  20. Jasmi, K. A., Tamuri, A. H., & Hamzah, M. I. M. (2009). Sifat dan peranan keperibadian guru cemerlang pendidikan Islam (GCPI) dan hubungannya dengan motivasi pelajar. Sains Humanika, 51(1).
  21. Kamal, S. K. M., & Hamzah, M. I. (2021). Penerapan elemen nilai murni dan etika dalam pembelajaran abad ke-21 dalam kalangan guru Pendidikan Islam sekolah rendah. International Journal of Advanced Research in Islamic Studies and Education, 1(4), 16-31.
  22. Krejcie, R. V, & Morgan, D. (1970). Determining Sample Size For Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607–610.
  23. Maghfiroh, N. (2021). Studi Komparasi pemikiran ulama Baiduzzaman Said Nursi dan Kitab Ta’lim Muta’alim terhadap Pendidikan akhlak generasi muda. Al-Madaris Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 2(2), 23-39.
  24. Maya, R. (2017). Esensi Guru dalam Visi-Misi Pendidikan Karakter. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03).
  25. Mohamed, Sofiah, Kamarul Azmi Jasmi, and Muhammad Azhar Zailaini. (2016). Akhlak Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam. Akademika, 86(2), 292-311.
  26. Noor, A. F. M., Jasmi, K. A., Shukor, K. A., Mohd Burhan, N., Tamuri, A. H., & Mohd Nordin, N. (2016). Pembinaan hubungan di antara guru dengan pelajar. Jurnal Teknikal dan Sains Sosial, hlm, 138-148.
  27. Picón, A., Castro, I., & Roldán, J. L. (2013). The Relationship Between Satisfaction And Loyalty: A Mediator Analysis. Journal of Business Research 67 (2014) 746–751
  28. Rahman, K. A. A. (2012). Disposisi guru berkesan: Personaliti dan kemahiran komunikasi. Akademika, 82(2).
  29. Ramayah, T. & Hwa, Cheah & Chuah, Francis & Ting, Hiram & Memon, Mumtaz. (2018). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) using SmartPLS 3.0: An Updated and Practical Guide to Statistical Analysis
  30. Samuri, M. A., Ali, M., Ashraf, M., & Ihwani, S. S. (2018). Kemajuan Islam dan Hubungannya dengan Penemuan Sains. Kertas kerja Dibentangkan di Seminar Tamadun Islam.
  31. Sarimah Mokhtar, Ab. Halim Tamuri, Mohd Kashfi Mohd Jailani, Mohd Aderi Che Noh & Muhammad Mursyid Mohd Kashfi (2012). Kajian Pengaruh Amalan Guru Pendidikan Islam Terhadap Penghayatan Akhlak Pelajar Sekolah Menengah. Proceeding of International Conference on Research in Islamic and Arabic Language Education 2012 (ICRIALE2012). 01-02 June 2012. Elaf Kinda Hotel, Mecca, Saudi Arabia.419-432
  32. Sulaiman, F. (2014). OJK: Indonesias' financial literacy level vey low (in Bahasa Indonesia). Retrieved from Warta Ekonomi website: http://wartaekonomi.co.id/read/2021/11/16/27812/ojk--tingkat-melek-keuangan-masyarakat-indonesia-sangat-rendah.html
  33. Sundaram, B. M., Seleman, N. S., & Jasmi, K. A. (2018). Integrasi Akhlak dalam Pembelajaran Sains. Kertas kerja Dibentangkan di Seminar Tamadun Islam.
  34. Suraji, I. (2009). Akhlak dalam kehidupan berkeluarga. Religia: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(1), 1-15.
  35. Ulwan, K. (2004). Extracting of Saying Mentioned in Sath AL-Bari in Elucidating Saheeh AL-Bukhari, from the Gift Book to the Holy War Book (Doctoral dissertation).
  36. Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International journal of medical education, 2, 53.
  37. Wahab, N. A., Ismail, M. S., & Arifin, R. M. (2021). Pengaruh kematangan emosi terhadap masalah displin pelajar Islam Sekolah Menengah Kebangasaan di Negeri Terengganu. UFUQ International Journal of Arts and Social Science Research, 1(1), 55-69.
  38. Yani, M. (2021). Hakikat Guru dalam Pendidikan Islam. Sultra Educational Journal, 1(2), 34-38.
  39. Yusoff, H., Anuar, A., & Azizan Asmuni, I. A. (2018). Characteristics of Effective Assatizah in Higher Religious Institutions (HRIs). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(11).
  40. Zainuddin, M. Z., & Razak, K. A. (2021). Pengetahuan akudan dah amalan ibadah pelajar sekolah menengah di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. International Journal of Advanced Research in Islamic Studies and Education, 1(4), 80-95.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2022-06-23
Published: 2022-07-30
Section: Artikel
Article Statistics: