Pengembangan Student Worksheets Berbasis Discovery Learning Melalui Lesson Study Materi Program Linear

Sabekti Trinuryono -  SMAN 1 Babadan Ponorogo
Wahyudi Wahyudi* -  Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia
Muji Herini -  SMAN 1 Babadan Ponorogo
Nurul Hidayati -  SMAN 1 Babadan Ponorogo
Sumarno Sumarno -  SMAN 1 Babadan Ponorogo

DOI : 10.24269/dpp.v10i1.4633

So far, the probing method used to solve linear programming problems has not become an alternative method. Students often find the corner point test method easier to solve linear programming problems. The purpose of this research is to produce student worksheets based on discovery learning of linear programming material for class XI SMA. This research is a research and development (research and development). The test subjects in this study were 18 students of SMAN 1 Babadan Ponorogo. The results of the feasibility assessment obtained valid and appropriate categories by material experts with an average total score of 3.35 and the value of media experts was 2.61. Thus, it can be concluded that student worksheets can be used as teaching materials and are able to improve students' abilities in solving problems related to linear programming material.

Keywords
line inquiry method, linear programming, discovery learning, student worksheet
  1. Ali, M. (2009). Pengembangan media pembelajaran interaktif mata kuliah medan elektromagnetik. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1).
  2. Anggela, D. L., Satria, T. G., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Matematika Berbasis Discovery Learning pada Materi Statistika untuk Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(2), 246–259.
  3. Anggraini, R., Wahyuni, S., & Lesmono, A. D. (2016). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) berbasis keterampilan proses di SMAN 4 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 350–365.
  4. Artanti, F., & Lestari, T. K. (2017). Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Model Discovery Learning di MAN 3 Yogyakarta. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya II (KNPMP II) Universitas Muhammadiyah Surakarta, 18 Maret 2017, 290–300.
  5. Fannie, R. D., & Rohati, R. (2014). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) berbasis POE (predict, observe, explain) pada materi program linear kelas XII SMA. Sainmatika: Jurnal Sains Dan Matematika Universitas Jambi, 8(1), 221053.
  6. Fitriani, V., & Afri, L. E. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Matematika Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Siswa Kelas VII Sekolah Menengah Pertama Pada Materi Segiempat. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(1), 220–229.
  7. Inayati, P., & Rahayu, P. (2020). Uji Validitas Pengembangan Lembar Kerja Siswa Matematika Berbasis Konstruktivisme Pada Materi Program Linear. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 2(2), 63–68.
  8. Isharyadi, R., & Ario, M. (2018). Pengembangan modul berbantuan GeoGebra pada perkuliahan geometri transformasi. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–8.
  9. Ismerelda, I., & Hartono, Y. (2020). Development of proof-based student worksheets in trigonometry. Journal of Physics: Conference Series, 1480(1), 12007.
  10. Kusuma, Y. J., Aryanto, A. F. D., & Astriandini, M. G. (2020). February). Penggunaan Dynamic Geometry Software GeoGebra untuk menentukan Prosedur Garis Selidik dalam Permasalahan Program Linear. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 3, pp. 393–401).
  11. Margunayasa, I. G., Japa, I. G. N., Kusmariyatni, N. N., Parmiti, D. P., Permana, K. B. A., & Dewi, N. K. N. S. (2020). Membangun Learning Community Melalui Pembelajaran Kolaboratif Berbasis Lesson Study di SDN 3 Tegallinggah. Proceeding Senadimas Undiksha 2020, 1871–1880. https://lppm.undiksha.ac.id/senadimas2020/assets/ProsidingSenadimas2020/file/259.pdf
  12. Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23–33.
  13. Pernandes, O., & Asmara, A. (2020). Kemampuan Literasi Matematis Melalui Model Discovery Learning di SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(1), 140–147.
  14. Purwasi, L. A., & Fitriyana, N. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Discovery Learning. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 3(1), 17–25.
  15. Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.
  16. Supriyati, T. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Melakukan Operasi Aljabar Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning Siswa Kelas VIII F SMP Negeri 2 Kecamatan Ponorogo. Jurnal Refleksi Pembelajaran (JRP, 5(3), 56–63.
  17. Syamsuddin, R., & Fuady, M. I. N. (2020). Upaya Penguatan Badan Penelitian dan Pengembangan serta Inovasi Daerah di Kota Palopo. Jurnal Wawasan Yuridika, 4(1), 63–79.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2021-12-27
Published: 2022-01-31
Section: Artikel
Article Statistics: