Strategi Komunikasi Pemasaran Bank Syariah Indonesia KCP Bandung Citarum dalam Meningkatkan Loyalitas Nasabah
DOI:
https://doi.org/10.24269/mjse.v5i1.11311Abstrak This study examines the implementation of an Integrated Marketing Communication (IMC) strategy by Bank Syariah Indonesia (BSI) KCP Citarum to enhance customer loyalty. Using a qualitative descriptive approach, data were collected through observation, interviews, and documentation. The findings reveal that the IMC strategy incorporates advertising, direct marketing, online marketing, sales promotion, publicity, and public relations. However, challenges include low Sharia financial literacy, phishing threats, and a lack of professional marketing staff. Solutions proposed involve outreach to educational institutions, distributing cautionary brochures, and optimizing online marketing. The study concludes that an effective IMC strategy can improve customer loyalty in Islamic banking, provided that its unique challenges are addressed systematically.
Referensi
Alhusain, A. S. (2021). Bank Syariah Indonesia: Tantangan dan Strategi dalam Mendorong Perekonomian Nasional. Info Singkat: Bidang Ekonomi Dan Kebijakan Publik, 13(3), 19–24.
Atikah, I., & Zainuddin, F. (n.d.). Keywords : Merger , Sharia Banks , Finance Pendahuluan Bank syariah sebagai salah satu lembaga keuangan ekonomi syariah yang paling banyak diminati dan eksistensinya telah diakui di sejumlah negara . Kehadirannya , sangatlah undangan yang hingga kini masi. 1–17.
Bilhaq, A. M., & Putri, Y. R. (2022). Analisis Implementasi Strategi Marketing Public Relation Bank Syariah Indonesia Dalam Mempertahankan Loyalitas Pelanggan. EProceedings …, 9(2), 914–923.
Dewi, A. A. I., Pascarani, N. N. D., & Purnawan, N. L. R. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu LPD Desa Adat Kelan dalam Mempertahankan Loyalitas Nasabah. Medium, 1(1), 1.
Dirian, E., Adha, A. M., Adi, S. P., & Pambudi, D. S. (2025). Islam in World Perspectives using the mobile banking of islamic banking. IWOS: Islam in World Perspectives, 4(2), 384–395.
Fariha, F. (2021). Strategi komunikasi pemasaran produk Bank Syariah Indonesia dengan nasabah non muslim: Pendekatan integrated marketing communication. In Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Hendri, J. (2020). Pengaruh Keamanan, Resiko dan Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Nasabah Pengguna Mobile Banking. 1–128.
Lubis, P., Margaretha, E., & Fitri, N. (2021). Pengaruh Strategi Komunikasi Pemasaran Terhadap Loyalitas Peserta Event Kuliah Whatsapp Nestle Batita. Prosiding Konferensi Nasional …, 565–572.
Melati, R. D., Adha, M. A., Wahyudi, R., & Rifan, A. A. (2024). The Digital Marketing Strategy of the Gold Instalment Product at the Branch Office of BSI in Yogyakarta. IWOS: Islam in World Perspectives, 4(2), 363–372. https://www.researchgate.net/profile/Rofiul-Wahyudi/publication/349381039_Covid-19_outbreak_Islamic_banking_challenges_in_Indonesia/links/602db407299bf1cc26d23e1c/Covid-19-outbreak-Islamic-banking-challenges-in-Indonesia.pdf
Nurohmah, A. N., & Guritno, A. (2023). ANALISIS DETERMINAN LOYALITAS NASABAH BANK SYARIAH. 3(1), 34–50.
Pujiyono Arif, Setyowati Ro’fah, & Idris. (2018). Strategi Pengembangan UMKM Halal Di Jawa Tengah Dalam MEnghadapi Persaingan Global Arif Pujiyono 1*) , Ro’fah Setyowati 2) , Idris 3).
Purwadi, W. S., & Maryani, A. (2018). Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Mempertahankan Loyalitas Pelanggan Shafira. Prosiding Manajemen Komunikasi, 463–467.
Putriana, A. (2022). PENGARUH KUALITAS INFORMASI DAN PENANGANAN KELUHAN MELALUI MEDIA SOSIAL TWITTER TERHADAP KEPUASAN NASABAH SERTA DAMPAKNYA PADA ELECTRONIC WORD OF MOUTH (Studi Kasus pada Bank Syariah Indonesia).
Rahayu, N. K., Adha, M. A., & Rifan, A. A. (2024). Analisis Strategi Marketing Produk Pembiayaan BSI Griya, BSI Mitraguna Dan BSI OTO Di BSI Yogyakarta Dengan Metode Matriks Boston Consulting Group (BCG). JESYA: Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah, 7(2), 1887–1896.
Ramadhan, D., Soemarso, E. D., & Kusuma, S. Y. (2022). Strategi Pemasaran Digital Produk Cicil Emas pada Bank BSI KCP Semarang Banyumanik. 2(2), 55–61.
Rizkina, E., Adha, M. A., & Wijaya, A. P. (2024). Effects Of Brand Image, Rate of Profit-Sharing Ratio, Contract Application, And Trust On The Customers’ Decision To Save At Islamic Banks. JIMEBIS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Dan Bisnis Islam, 5(1), 34–42.
Rumilang, L. R. (2020). Pengaruh Self Service Technology terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah (Studi Pada PT. Bank Syariah Indonesia KCP. Praya). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.
Safitri, E., Auliana, L., Sukoco, I., & Barkah, C. S. (2022). Kajian Literatur Peran Integrated Marketing Communication (IMC) dalam Mempertahankan Loyalitas Konsumen. Jurnal Aplikasi Bisnis [JABIS], 19(2), 259–267.
Sari, T. N. (2022). Penerapan Komunikasi Pemasaran Terhadap Loyalitas Nasabah (Studi Kasus Pada Kantor Bank Syariah Mandiri Cabang Medan). Accumulated Journal (Accounting and Management Research Edition), 4(2), 133. https://doi.org/10.22303/accumulated.4.2.2022.133-146
Sayekti, N. W., Mauleny, A. T., Alhusain, A. S., & Lisnawati. (2020). Merger Bank Syariah Badan Usaha Milik Negara: Quo Vadis? Kajian, 25(3), 231–250.
Sulistiyaningsih, N., & Thanul, S. (2021). Potensi Bank Syariah Indonesia ( BSI ) dalam Upaya Peningkatan Perekonomian Nasional. Al-Qanun: Jurnal Pemikiran Dan Pembaruan Hukum Islam, 24(1), 37–38.
Syamsudin, A. T., & Fadly, W. (2021). Pengaruh Komunikasi Pemasaran, Kepercayaan dan Penanganan Keluhan Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan di PT BPR Syariah Mitra Mentari Sejahtera Ponorogo. Etihad: Journal of Islamic Banking and Finance, 1(1), 51–65. https://doi.org/10.21154/etihad.v1i1.2857
Tamaruddin, Firdaus, A., & Endri. (2020). Customer Satisfaction Mediates the Effect of Self-Service Technology on Customer Loyalty in of Islamic Bank E-Banking Services in Indonesia. Iltizam Journal of Shariah Economic Research, 5(2), 1–15.
Wicaksono, B. S. (2019). Pengaruh Self-Service Technology Terhadap Kepercayaan, Kepuasan Nasabah , Dan Loyalitas Nasabah (Survei Pada Nasabah Pt. Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk . Kantor Cabang Malang Kawi Kanwil Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 25(2), 1–10.
Wiyono, W. (2021). Dampak Merger 3 (Tiga) Bank Syariah Bumn Terhadap Perkembangan Ekonomi Syariah. Cakrawala Hukum, XII(01), 65–73.
Atikah, I., & Zainuddin, F. (n.d.). Keywords : Merger , Sharia Banks , Finance Pendahuluan Bank syariah sebagai salah satu lembaga keuangan ekonomi syariah yang paling banyak diminati dan eksistensinya telah diakui di sejumlah negara . Kehadirannya , sangatlah undangan yang hingga kini masi. 1–17.
Bilhaq, A. M., & Putri, Y. R. (2022). Analisis Implementasi Strategi Marketing Public Relation Bank Syariah Indonesia Dalam Mempertahankan Loyalitas Pelanggan. EProceedings …, 9(2), 914–923.
Dewi, A. A. I., Pascarani, N. N. D., & Purnawan, N. L. R. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu LPD Desa Adat Kelan dalam Mempertahankan Loyalitas Nasabah. Medium, 1(1), 1.
Dirian, E., Adha, A. M., Adi, S. P., & Pambudi, D. S. (2025). Islam in World Perspectives using the mobile banking of islamic banking. IWOS: Islam in World Perspectives, 4(2), 384–395.
Fariha, F. (2021). Strategi komunikasi pemasaran produk Bank Syariah Indonesia dengan nasabah non muslim: Pendekatan integrated marketing communication. In Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Hendri, J. (2020). Pengaruh Keamanan, Resiko dan Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Nasabah Pengguna Mobile Banking. 1–128.
Lubis, P., Margaretha, E., & Fitri, N. (2021). Pengaruh Strategi Komunikasi Pemasaran Terhadap Loyalitas Peserta Event Kuliah Whatsapp Nestle Batita. Prosiding Konferensi Nasional …, 565–572.
Melati, R. D., Adha, M. A., Wahyudi, R., & Rifan, A. A. (2024). The Digital Marketing Strategy of the Gold Instalment Product at the Branch Office of BSI in Yogyakarta. IWOS: Islam in World Perspectives, 4(2), 363–372. https://www.researchgate.net/profile/Rofiul-Wahyudi/publication/349381039_Covid-19_outbreak_Islamic_banking_challenges_in_Indonesia/links/602db407299bf1cc26d23e1c/Covid-19-outbreak-Islamic-banking-challenges-in-Indonesia.pdf
Nurohmah, A. N., & Guritno, A. (2023). ANALISIS DETERMINAN LOYALITAS NASABAH BANK SYARIAH. 3(1), 34–50.
Pujiyono Arif, Setyowati Ro’fah, & Idris. (2018). Strategi Pengembangan UMKM Halal Di Jawa Tengah Dalam MEnghadapi Persaingan Global Arif Pujiyono 1*) , Ro’fah Setyowati 2) , Idris 3).
Purwadi, W. S., & Maryani, A. (2018). Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Mempertahankan Loyalitas Pelanggan Shafira. Prosiding Manajemen Komunikasi, 463–467.
Putriana, A. (2022). PENGARUH KUALITAS INFORMASI DAN PENANGANAN KELUHAN MELALUI MEDIA SOSIAL TWITTER TERHADAP KEPUASAN NASABAH SERTA DAMPAKNYA PADA ELECTRONIC WORD OF MOUTH (Studi Kasus pada Bank Syariah Indonesia).
Rahayu, N. K., Adha, M. A., & Rifan, A. A. (2024). Analisis Strategi Marketing Produk Pembiayaan BSI Griya, BSI Mitraguna Dan BSI OTO Di BSI Yogyakarta Dengan Metode Matriks Boston Consulting Group (BCG). JESYA: Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah, 7(2), 1887–1896.
Ramadhan, D., Soemarso, E. D., & Kusuma, S. Y. (2022). Strategi Pemasaran Digital Produk Cicil Emas pada Bank BSI KCP Semarang Banyumanik. 2(2), 55–61.
Rizkina, E., Adha, M. A., & Wijaya, A. P. (2024). Effects Of Brand Image, Rate of Profit-Sharing Ratio, Contract Application, And Trust On The Customers’ Decision To Save At Islamic Banks. JIMEBIS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Dan Bisnis Islam, 5(1), 34–42.
Rumilang, L. R. (2020). Pengaruh Self Service Technology terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah (Studi Pada PT. Bank Syariah Indonesia KCP. Praya). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.
Safitri, E., Auliana, L., Sukoco, I., & Barkah, C. S. (2022). Kajian Literatur Peran Integrated Marketing Communication (IMC) dalam Mempertahankan Loyalitas Konsumen. Jurnal Aplikasi Bisnis [JABIS], 19(2), 259–267.
Sari, T. N. (2022). Penerapan Komunikasi Pemasaran Terhadap Loyalitas Nasabah (Studi Kasus Pada Kantor Bank Syariah Mandiri Cabang Medan). Accumulated Journal (Accounting and Management Research Edition), 4(2), 133. https://doi.org/10.22303/accumulated.4.2.2022.133-146
Sayekti, N. W., Mauleny, A. T., Alhusain, A. S., & Lisnawati. (2020). Merger Bank Syariah Badan Usaha Milik Negara: Quo Vadis? Kajian, 25(3), 231–250.
Sulistiyaningsih, N., & Thanul, S. (2021). Potensi Bank Syariah Indonesia ( BSI ) dalam Upaya Peningkatan Perekonomian Nasional. Al-Qanun: Jurnal Pemikiran Dan Pembaruan Hukum Islam, 24(1), 37–38.
Syamsudin, A. T., & Fadly, W. (2021). Pengaruh Komunikasi Pemasaran, Kepercayaan dan Penanganan Keluhan Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan di PT BPR Syariah Mitra Mentari Sejahtera Ponorogo. Etihad: Journal of Islamic Banking and Finance, 1(1), 51–65. https://doi.org/10.21154/etihad.v1i1.2857
Tamaruddin, Firdaus, A., & Endri. (2020). Customer Satisfaction Mediates the Effect of Self-Service Technology on Customer Loyalty in of Islamic Bank E-Banking Services in Indonesia. Iltizam Journal of Shariah Economic Research, 5(2), 1–15.
Wicaksono, B. S. (2019). Pengaruh Self-Service Technology Terhadap Kepercayaan, Kepuasan Nasabah , Dan Loyalitas Nasabah (Survei Pada Nasabah Pt. Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk . Kantor Cabang Malang Kawi Kanwil Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 25(2), 1–10.
Wiyono, W. (2021). Dampak Merger 3 (Tiga) Bank Syariah Bumn Terhadap Perkembangan Ekonomi Syariah. Cakrawala Hukum, XII(01), 65–73.
Unduhan
Diterbitkan
2025-04-30
Terbitan
Bagian
Articles
Lisensi

Musyarakah: Journal of Sharia Economics (MJSE)Â Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.