PENGEMBANGAN INSTRUMEN ASESMEN PRESENTASI ILMIAH DI SMA

Hilmia Wardani* -  Universitas Negeri Malang, Indonesia

DOI : 10.24269/muaddib.v6i2.280

The purpose of this research is to realize a scientific presentation assessment instrument of a high school consisting performance assessment and process assessment instrument. The development of the research used the model developed by Borg and Gall. Trial data collected by document analysis, interviews, and administration of the validator and student questionnaires, then analyzed using qualitative and quantitative techniques. Based on the data of assessment instruments score, scientific presentations was feasible and ready to be implemented.
Keywords
scientific presentation, assessment instrument, performance assessment instruments, process assessment instrument
  1. Arikunto, S.. 2008. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.
  2. Arsjad, M. G.& Mukti U.S.1988.Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
  3. Baird, J. E. 1981. Speaking for Result: Communication by Objectives. New York: Harper & Row Publisher.
  4. Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah BNSP 2006, Badan Standar Nasional Pendidikan. (Online), (http://matematika.upi.edu/wp-content/uploads/2013/02/Buku-Standar-Isi-SMA.pdf), diakses 24 Mei 2013.
  5. Devito, J.A. 1990. The Element of Public Speaking Fourth Edition. New York: HarperCollinsPublishers Inc.
  6. Fauzy, A.. 2011. Pengembangan Instrumen Asesmen Membaca Cerpen SMA. Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Sastra. Universitas Negeri Malang.
  7. Harsiati, T.. 2011. Penilaian dalam Pembelajaran (Aplikasi pada Pembelajaran Membaca dan Menulis). Malang: UM Press.
  8. Imrotin. 2007. Pelaksanaan Asesmen Otentik dalam Pembelajaran Sastra kelas X di SMA Negeri 11 Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Sastra. Universitas Negeri Malang.
  9. Indriati, E.. 2006. Menulis Karya Ilmiah Artikel, Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.
  10. Irwana, E.. 2006. Penerapan Asesmen Otentik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Studi Kasus di SMPN 1 Wlingi, Kecamatan Wlingi, Kabupaten Blitar. Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.
  11. Patton, B. R., Kim G., &Will. A..1983. Responsible Public Speaking. Illinois: Scott, Foresman and Company.
  12. Permendiknas No. 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk Satuan PendidikanDasar dan Menengah.Badan Standar Nasional Pendidikan. (Online), (http://akhmadsudrajat.files.wordpress.com/ 2009/04/standar-proses-_permen-41-2007_.pdf), diakses 24 Mei 2013.
  13. Sudjana, N.. 2008. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  14. Sumarsono. 2011. Sosiolinguistik. Yogjakarta: Sabda.
  15. Wardhani, I. G. A. K., Aminuddin Zuhairi, dan Sardjiyo. 2007. Teknik Menulis Karya Ilmiah. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2017-01-02
Published: 2017-01-02
Section: Artikel
Article Statistics: