Value of Character and Philosophy of Life KH. Ahmad Dahlan

Nana Sutarna* -  STKIP Muhammadiyah Kuningan, West Java, Indonesia
Agus Saeful Anwar -  STKIP Muhammadiyah Kuningan, Indonesia

DOI : 10.24269/ijpi.v5i2.2558

This study aims to explore the value of character and philosophy of life of the founder of Muhammadiyah (KH. Ahmad Dahlan). The research method used is library research. The primary data source is the philosophy of the teachings of KH. Ahmad Dahlan, and the secondary sources are other books that are relevant and relevant to the research. Analysis of the data used in this study is the Content analysis method. The author's findings relate to the question that KH. Ahmad Dahlan bequeathed seven philosophies and his messages, in which teaches to be a visionary human being able to think ahead that is to be happy in the world and the hereafter. Character Value is exemplified by him, namely the value of religious character, honesty, discipline, hard work, creative, independent, democratic, curiosity, national spirit, love of the motherland, valuing achievement, friendly or communicative, peace-loving, fond of reading social care and responsibility. The character education of KH. Ahmad Dahlan can support government character education so that it becomes an active character education.

Penelitian ini bertujuan untuk menggali nilai karakter dan falsafah hidup pendiri Muhammadiyah (KH. Ahmad Dahlan). Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kepustakaan (library research). Sumber data primer adalah falsafah ajaran KH. Ahmad Dahlan, sumber sekundernya adalah buku-buku lain yang bersangkutan dan relevan dengan penelitian. Analisa data yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode content analysis. Temuan penulis berkaitan dengan pertanyaan yang ada bahwa KH. Ahmad Dahlan mewariskan tujuh falsafah dan pesan-pesan beliau, yang di dalamnya mengajarkan supaya menjadi manusia yang visioner mampu untuk berfikir kedepan yaitu supaya dapat bahagia dunia dan akherat. Nilai Karakter yang dicontohkan oleh beliau yakni nilai karakter religius, jujur, disiplin, kerja keras, kreatif, mandiri, demokratis, rasa ingin tahu, semangat kebangsaan, cinta tanah air, menghargai prestasi, bersahabat atau komunikatif, cinta damai, gemar membaca, peduli sosial, dan tanggungjawab. Adapun pendidikan karakter KH. Ahmad Dahlan dapat mendukung pendidikan karakter pemerintah sehingga menjadi pendidikan karakter yang efektif.
Keywords
KH. Ahmad Dahlan; Character Education; Muhammadiyah
  1. Ali, Mohamad., et al. 2016. Pendidikan Berkemajuan: Refleksi Praksis Pendidikan K.H. Ahmad Dahlan. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi Volume 4, No 1, Juni 2016 (43-58)
  2. Anshory, HM Nasrudin. 2010. Matahari Pembaharuan Rekam Jejak KH. Ahmad Dahlan Yogyakarta: Galangpess.
  3. Ali, Mohamad., et al. 2016. Pendidikan Berkemajuan: Refleksi Praksis Pendidikan K.H. Ahmad Dahlan. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi Volume 4, No 1, Juni 2016 (43-58)
  4. Anurkarina, Fenty Windy. 2015. Perilaku Tokoh Kh. Ahmad Dahlan Dalam Novel Sang Pencerah Karya Akmal Nasery Basral. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, Volume 1, Nomor 1, April 2015, hlm 34-42
  5. Arofah, Siti dan Jamu'in Maarif. 2015. Gagasan Dasar dan Pemikiran Pendidikan Islam K.H Ahmad Dahlan. Tajdida, Vol. 13, No. 2, Desember 2015
  6. Dahlan, Muh. 2014. KH. Ahmad Dahlan Sebagai Tokoh Pembaharu. Jurnal Adabiyah Vol XIV Nomor 2/2014.
  7. Dzilo, H. 2012. The concept of “Islamization of knowledge” and its philosophical implications. Islam and Christian–Muslim Relations, 23, 247-256.
  8. Hadjid, K.R.H. 2008.Pelajaran K.H. Ahmad Dahlan, 7 Falsafah & 17 ayat Al-Qur’an. Yogyakarta: LPI PP Muhammadiyah, 2.
  9. Haught, John F. 2004. Perjumpaan Sains dan Agama : Dari Konflik ke Dialog. Bandung: Mizan Pustaka. ISBN : 979-433-371-9.
  10. Huda, Miftahul and Kartanegara. 2015. Ethical Foundation of Character Education in Indonesia: Reflections on Integration between Ahmad Dahlan and al-Zarnūjī. International Conference of Malay Muslim Prominent Scholars (PAnTUMN 2015) Kolej Universiti Islam Antarbangsa (KUIS) Selangor
  11. Ikhwan, A. (2016). Manajemen pengembangan kurikulum Keaswajaan dan Kemuhammadiyahan dalam Pembentukan karakter: Studi Multikasus di Sekolah Tinggi Agama Islam Diponegoro dan Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Tulungagung [Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/9992/
  12. Ikhwan, A., Aderi Che Noh, M., & Iman, N. (2020). Implementation of The Tahfidz al-Qur’an Curriculum at the Tahfidz Malaysia Boarding School. Journal of Critical Reviews, 7(8), 866–870.
  13. Kartanegara, Mulyadi. 2005. Integerasi Ilmu : Sebuah Rekontruksi Holistik. Bandung: Arasy Mizan Pustaka. ISBN 979-3551-11-9.
  14. Kurniawan, Syamsul. 2013. Pendidikan Karakter:Konsepsi & Implementasinya Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
  15. Marzuki. 2011. PrinsipDasar Pendidikan Karakter Perspektif Islam, Dalam Buku Pendidikan Karakter, Dalam Perspektif Teori dan Praktek. Yogyakarta : UNY Press
  16. Mulkhan, Abdul Munir. 2010. Kiai Ahmad Dahlan Jejak Pembaharuan Sosial dan Kemanusiaan. Jakarta: Kompas Media Nusantara.
  17. Parker, Lyn & nillan, Pan. 2013. Adolescent in Contemporary Indonesia. Routledge: Third Avenue, New York, NY.
  18. Peter, Ted. 2006. Ilmu Pengetahuan dan Iman : Dari Peperangan Menuju Kesesuaian dalam Tuhan, Alam, Manusia : Prespektif Sains dan Agama. Bandung: Mizan Pustaka. ISBN : 979-433-409-X.
  19. Sabila, Ana Maulida., et al. 2020. Education Thought Imam Zarkasyi and Relevance to the Development of Islamic Education in Indonesia. ISTAWA: Jurnal Pendidikan Islam (IJPI) P-ISSN: 2502-573; E-ISSN: 2541-0970 2020, Vol. 5 No. 1
  20. Salam, Junus. 2010. Gerakan Pembaharuan Muhammadiyah, Tangerang: Al-Wasat Publising House
  21. Sucipto, Hery. 2010. KH. Ahmad Dahlan: Sang Pencerah, Pendidikan, dan Pendiri Muhammadiyah, Jakarta: Best Media Utama, 59.
  22. Susanto. 2017. Islamic Character-Based Education to Improve Students' Learning. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), volume 109. 4th Asia Pacific Education Conference (AECON 2017). Published by Atlantis Press.
  23. Sutarna, Nana. 2018. Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar dalam Perspektif Islam. Yogyakarta: Pustaka Diniyah, 9.
  24. Syarif, Umar. 2017. Gerakan Pembaruan Pendidikan Islam: Studi Komparasi Pergerakan Islam Indonesia Antara Syekh Ahmad Surkatiy dan KH Ahmad Dahlan. Reflektika Volume 13, No. 1, Januari–Juni 2017.
  25. Syarifudin, f. A., Ikhwan, A., Tantowi, A., Hubur, A. A., & Susilawati, S. (2020). Determinant factor of personality changes in education. Journal of Critical Reviews, 7(17), 518–524. https://doi.org/10.31838/jcr.07.17.72
  26. Wiranata, Ricky Satria. 2019. Konsep Pendidikan Karakter KH Ahmad Dahlan Dalam Perspektif Tokoh Muhammadiyah. SALIHA : Jurnal Pendidikan dan Agama Islam Vol. 2 No. 1, Januari 2019.
  27. Yuliasari, Putri. 2014. Relevansi Konsep Pendidikan Islam KH. Ahmad Dahlan Di Abad 21. As-Salam: Jurnal Studi Islam dan Pendidikan Vol V, No. 1, Th 2014.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2020-04-07
Published: 2020-08-05
Section: Table of Contents
Article Statistics: