Teacher's Effort In Improving Early Children's Language Development
DOI:
https://doi.org/10.24269/jin.v7i2.3424Abstrak
This study aims to determine the efforts that can be made to improve early childhood language development in schools. Derived from the results of previous studies, it is known that there is still a lack of language development in children at an early age. This can be influenced by many factors, including boring learning in school, stuck learning methods, and the lack of creativity of teachers in creating an exciting learning environment. The research method used in this research is literature study research, where the system data retrieval comes from books or journals analyzed based on existing problems. The results of the research show that in improving children's language development, stimulation is needed. In early childhood learning, the role of the teacher is vital because the teacher will become a motivator, facilitator and mediator. There are many ways that teachers can improve children's language development so that learning becomes fun and enjoyable for children, such as using the play method, namely using serial image media, picture media in a sandbox, and storytelling methods. From the results of this study, it is concluded that the development of children's language skills can improve.
Referensi
Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 12–18.
Delfita, R. (2012). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Melalui Permainan Gambar dalam Bak Pasir di Tman Kanak-Kanak Bina Anaprasa Mekar Sari Padang. Jurnal Pesona PAUD, 2(1), 1–10.
Depdiknas. (2014). Kurikulum TK dan RA. Jakarta: Depdiknas.
Eliza, D. (2019). Peningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Anak Melalui Cerita Mamuro di Taman Kanak-Kanak Istiqomah Lubuk Gadang. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 2(2), 92–98.
Fauziddin, M. (2014). Pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja RosdaKarya.
Hartati, S. (2007). How To Be a Good Teacher and To Be a Good Mother. Jaksel: Enno Media.
Hasan, M. (2009). PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini). Yogyakarta: Diva Press.
Ikhwan, A. (2021). Metode Penelitian Dasar (Mengenal Model Penelitian dan Sistematikanya). Tulungagung: STAI Muhammadiyah Tulungagung.
Ikhwan, A., Frenki, B. O., & Rohmad, A. (2019). The Role of the Family in Internalizing Islamic Values. DINAMIKA ILMU, 19(2), 323–335.
Mestika, Z. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Nazir, M. (2014). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.
Rohmad, A., Ikhwan, A., & Tumin. (2020). Strengthening the Competency of Lecturers of State Islamic Religious College in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology (IJAST), 29(4), 1653–1663.
Rusniah. (2017). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Indoensia Anak Usia Dini melalui Penggunaan Metode Bercerita pada Kelompok A di TK Malahayati Neuhen Tahun Pelajaran 2015/2016.
Susanti, R. D. (2015). Hubungan Pola Asuh dengan Perkembangan Sosio Emosional pada Masa Kanak-kanak Awal. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(2). https://doi.org/10.21043/thufula.v3i2.4732
Syafi’i, I., Chusnah, A., Inayati, N. A., & Sari, L. P. (2021). Strategi Pendidikan dalam Menumbuhkan Kemampuan Berfikir Kritis Anak Usia Dini di Masa Covid-19. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 3(1), 33–40. https://doi.org/10.15642/jeced.v3i1.816
Veryawan, & Jellysha. (2020). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak melalui Permainan Kata Orak-Arik. Atfaluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 13–22.
Wahyuni, S., Desyanty, E. S., & Rahma, R. A. (2020). Mendidik dengan Hati dan Keteladanan: Branding untuk Menumbuhkan Karakter Pendidik Anak Usia Dini. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 12(2). https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i2.17294
Wati, N. S. (2018). Pengaruh Stimulasi Mendengarkan Lagu dan Bernyanyi terhadap Perkembangan Berbahasa pada Anak Usia Dini. Elementery, 4(2), 75–84.
Zahro, I. F., Atika, A. R., & Westhisi, S. M. (2019). Strategi Pembelajaran Literasi Sains Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah POTENSIA, 4(2), 121–130. https://doi.org/10.33369/jip.4.2.121-130
Zubaidah, E. (2004). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini dan Teknik Pengembangannya di Sekolah. Cakrawaa Pendidikan, 7(3), 449–479.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta Tanpa Batasan
Jurnal ini memungkinkan penulis (penulis tunggal atau tim penulis) untuk mempertahankan hak cipta tanpa batasan dan akan mempertahankan hak penerbitan tanpa batasan. Naskah yang dikirimkan dianggap tidak mengandung materi hak milik yang tidak dilindungi oleh paten atau permohonan paten; tanggung jawab atas konten teknis dan perlindungan materi hak milik sepenuhnya berada pada penulis (penulis tunggal atau tim penulis) dan organisasi mereka, dan bukan tanggung jawab Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) atau staf redaksinya. Penulis utama (penulis pertama/penulis korespondensi) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lainnya. Penulis bertanggung jawab untuk memperoleh semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan materi berhak cipta dalam naskah sebelum pengiriman. Apa hak-hak saya sebagai penulis?
|

JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) diterbitkan di bawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.