The Use Of Inquiry Learning Strategies As An Effort To Develop Children’s Creativity
DOI:
https://doi.org/10.24269/jin.v7i1.4739Abstrak
Strategy is essential in developing all aspects of early childhood development, including in developing aspects of children's creativity. However, some educators sometimes forget the role of strategy in the process of developing children's creativity. Therefore, this study analyzed the use of appropriate strategies to develop children's creativity. This study used an inquiry learning strategy to analyze the process of using inquiry learning strategies in optimizing children's creativity. This study used a qualitative research method with group B children in TK Jeumpa Ban Kemang as the research subjects. This study also used interview data collection techniques, observation, and documentation with analytical techniques, Miles and Huberman. Based on this, the results obtained that the inquiry strategy was very appropriate to be used as a way to increase children's creativity.
Referensi
Asrul & Ahmad Syukri Sitorus. (2016). Stretegi Pendidikan Anak Usia Dini. Perdana Publishing.
Cahaya, I. M. E., Suarni, K., Dantes, N., & Margunayasa, I. G. (2020). The effect of guided inquiry learning model on creativity and linguistic ability viewed from social interaction ability among kindergarten children of group b. Journal of Education and E-Learning Research, 7(4), 421–429. https://doi.org/10.20448/journal.509.2020.74.421.429
Dwirahmah, E. (2013). Peningkatan Kreativitas Melalui Pendekatan Inquiry dalam Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2).
Khadijah. (2015). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Perdana Publishing.
Larraz-Rabanos, N. (2021). Development of Creative Thinking Skill in the Teaching-Learning Process. Intech Open.
Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya.
Masganti Dkk. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Perdana Publishing.
Michalopoulu, A. (2014). Inquiry-Based Learning trhrough the Creativity Thinking and Expression in Early Years Education. Creative Education, 5, 377–385.
Mudrlofir, A. & dan E. F. R. (2016). Desain Pembelajaran Inovatif. Raja Grafindo Persada.
Ngalimun. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.
Nurlita. (2012). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Percaya Diri Terhadap Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal EDUCHILD, 01(1).
RodrÃguez, G., Pérez, N., Núñez, G., Baños, J., & Carrió, M. (2019). Developing creative and research skills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. 1–13.
Suryaningsih, N. M. A. D. (2016). Implementasi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Permainan dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(2).
Thompson, T. (2017). Teaching Kreativity Through Inquiry Science. Sage Journals, 40(1), 29–42.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta Tanpa Batasan
Jurnal ini memungkinkan penulis (penulis tunggal atau tim penulis) untuk mempertahankan hak cipta tanpa batasan dan akan mempertahankan hak penerbitan tanpa batasan. Naskah yang dikirimkan dianggap tidak mengandung materi hak milik yang tidak dilindungi oleh paten atau permohonan paten; tanggung jawab atas konten teknis dan perlindungan materi hak milik sepenuhnya berada pada penulis (penulis tunggal atau tim penulis) dan organisasi mereka, dan bukan tanggung jawab Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) atau staf redaksinya. Penulis utama (penulis pertama/penulis korespondensi) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lainnya. Penulis bertanggung jawab untuk memperoleh semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan materi berhak cipta dalam naskah sebelum pengiriman. Apa hak-hak saya sebagai penulis?
|

JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) diterbitkan di bawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.