Developing Early Reading Ability Of Early Childhood Through A Setting Of Letters Cards On Objects In Group B At TK Tunas Bawang, Lapandewa District, South Buton Regency
DOI:
https://doi.org/10.24269/jin.v6i2.4285Abstrak This research aimed to develop early reading ability of early children through letter card games. This type of research is a type of classroom action research using Kurt Lewin's model including: planning, implementation, observation and reflection. This action was carried out in two cycles, each cycle in two meetings with the subject of 16 children in group B of Tunas Bawang Kindergarten. The object of research focused on developing children's early reading skills through letter card games. The data collection methods covered observation, interviews, and documentation. Data were analyzed by qualitative and quantitative descriptive techniques in the form of percentages of observations. The results showed that there was an increase in early reading ability which can be seen from 40% before the action. In the first cycle, it increased to 64.06% and in the second cycle, it increased by 90.95%. The improvement in early reading skills can be seen from the child being able to mention letter symbols, being able to name and grouping vowels and consonants, being able to name and grouping pictures, being able to combine letters into meaningful words, and being able to understand the meaning of pictures.
Referensi
Asmonah, S. (2019). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan menggunakan model direct instruction berbantuan media kartu kata bergambar. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 29–37. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26682
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta.
Sudijono, Anas. (2017). PengantarStatistikPendidikan. Jakarta : PT Raja Grasindo Persada
Slamet, S. (2005). Konsep Dasar Pendidikan anak Usia Dini. Depdiknas.
Susanti, S. M., Henny, H., & Marwah, M. (2021). Inovasi Pembelajaran Anak Usia Dini Berbasis Kearifan Lokal melalui kegiatan Eco print di masa pandemic covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1987–1996. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.775
Suyadi. (2009). Anak Yang Menajubkan. Jakarta: Diva Press.
Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenadamedia group.
Sanjaya, W. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Kencana Prenadamedia group.
Unduhan
File Tambahan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta Tanpa Batasan
Jurnal ini memungkinkan penulis (penulis tunggal atau tim penulis) untuk mempertahankan hak cipta tanpa batasan dan akan mempertahankan hak penerbitan tanpa batasan. Naskah yang dikirimkan dianggap tidak mengandung materi hak milik yang tidak dilindungi oleh paten atau permohonan paten; tanggung jawab atas konten teknis dan perlindungan materi hak milik sepenuhnya berada pada penulis (penulis tunggal atau tim penulis) dan organisasi mereka, dan bukan tanggung jawab Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) atau staf redaksinya. Penulis utama (penulis pertama/penulis korespondensi) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lainnya. Penulis bertanggung jawab untuk memperoleh semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan materi berhak cipta dalam naskah sebelum pengiriman. Apa hak-hak saya sebagai penulis?
|

JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) diterbitkan di bawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.