Instilling Religious Moral Values in Storytelling Methods during the Covid 19 Pandemic Alkhairaat Kindergarten Taipa Palu City
DOI:
https://doi.org/10.24269/jin.v6i2.4127Abstrak
The problem in this research is the instilling of religious moral values that have not developed as expected. The purpose of this research was to determine the effect of the storytelling method on the religious moral values of children in group B of Al- Khairaat Taipa Kindergarten, Palu City. This research used quantitative method with an experimental research type. The research subjects were 14 children. Collecting data were carried out through observation sheets and documentation. The technique of data collection was done by using percentage technique and t test. It was obtained from the results of descriptive analysis research, the average value of children's religious morals, there were 35.71% in the VWD category, 46.43% in the DE category, 12.50% in the SD category, and 5.36% in the U category. Meanwhile, the results of the research from the t-test showed that the t-count value was -14.877 with a significant 0.000, because of sig <0.05. Thus, it can be explained that H0 was rejected and H1 was accepted. Therefore, it can be concluded that the storytelling method has a significant effect on children's religious morals.
Referensi
Blass, Thomas. (1999). The Milgram Paradigm After 35 Years: Some Things We
Now know About Obedience to Authority. Journal of Applied Social
Psychology, 29,5, hal. 955-978
Dhieni, Nurbiana, dkk. (2008). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta:
Universitas Terbuka
Gordon, Thomas. (1996). Mengajar Anak Berdisiplin Diri di Rumah dan di
Sekolah. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama
Hamdi, Asep Sapul, E. Bahruddin. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi
dalam Pendidikan. Yogyakarta: Deepublisher
Hidayat, O.S. (2011). Metode Pengembangan Moral Agama dan Nilai-Nilai
Moral Agama. Jakarta: Universitas Terbuka
Mansur. (2008). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Yogyakarta : Pustaka
Pelajar
Peraturan Mentri Pendidikan Nasional No. 58 Tahun 2009. Jakarta: Direktorat
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,
Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sujiono, Yuliani Nurani (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini.
Jakarta: PT. Indeks
Wikipedia. (2012). Etika, Norma, Sopan Santun, Moral dan Etiket.
(http://id.m.wikipedia.org/wiki/Norma_sopan_santun, diakses tanggal 10
Februari 2020 )
Suyadi. (2009). Nilai Moral dan Agama. Jakarta: Rineka Cipta
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta Tanpa Batasan
Jurnal ini memungkinkan penulis (penulis tunggal atau tim penulis) untuk mempertahankan hak cipta tanpa batasan dan akan mempertahankan hak penerbitan tanpa batasan. Naskah yang dikirimkan dianggap tidak mengandung materi hak milik yang tidak dilindungi oleh paten atau permohonan paten; tanggung jawab atas konten teknis dan perlindungan materi hak milik sepenuhnya berada pada penulis (penulis tunggal atau tim penulis) dan organisasi mereka, dan bukan tanggung jawab Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) atau staf redaksinya. Penulis utama (penulis pertama/penulis korespondensi) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lainnya. Penulis bertanggung jawab untuk memperoleh semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan materi berhak cipta dalam naskah sebelum pengiriman. Apa hak-hak saya sebagai penulis?
|

JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) diterbitkan di bawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.