PROFESSIONALISM OF EARLY CHILDHOOD EDUCATOR TO SUPPORT INDUSTRIAL REVOLUTION 4.0 BASED ON LOCAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.24269/jin.v4i2.1967Abstrak
Professional educators are expected to be one of the efforts to realize quality human resources, especially towards the industrial revolution 4.0. However, the concept of professionalism, especially for early childhood educators, has very complex coverage especially with regard to the characteristics of their students and the competencies that educators must possess. Local culture based early childhood education is expected to be an effort to implement educator competencies where later the role that is raised will still maintain the peculiarities of early childhood education by not forgetting the preparation of students to recognize technology as one component in the 4.0 industrial revolution. Changes to this will be done by educators by first preparing their students in accordance with the conditions of their respective socio-cultural environment so that the concepts that children have remain meaningful in accordance with the stages of child development. This qualitative descriptive research method was carried out in TK Negeri Pembina Kediri City with a group B research object, the results of local culture-based development activities can be obtained if the professionalism of educators continues to be improved especially in handling according to revolution 4.0. The results obtained are the implementation that has been carried out by TK Negeri Pembina Kota Kediri through the development of themes that contain local culture, innovation required by teachers to master technology.
Referensi
Apriliani. R., Susilowati. S. (2018). Kajian Sertifikasi Guru Dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru dan Kualitas Pendidikan. Proseding Semnas dan Cal Paper Prodi PPKn Umpo. ISBN: 978-602-0815-83-1
Santrock, (2005). Life Span Development. Jakarta: Erlangga.
Cristianti, Martha. (2012). Profesionalisme Pendidik Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, Volume 1, Edisi 1, Juni 2012. Diunduh 14 Mei 2019
Salinan Permendikbud No.137 Tahun 2014 Tentang Standar PAUD. Lampiran II. Diunduh 14 Mei 2019.
Wahyuni., D. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru Menuju Era Revolusi Industri 4.0. Bidang Kesejahteraan Sosial Info Singkat Vol.X, No. 24/II/Puslit/Desember 2018. Diunduh 14 Mei 2019 .
Latip. A. (2018). Kompetensi Guru di Era Rovolusi Indrustri 4.0. https://www.kompasiana.com/altip/5bfcab25aeebe161c772f98f/4-kompetensi-guru-di-era-revolusi-industri-4-0?page=all#. Diunduh 14 Mei 2019.
Rohman. A., Ningsih Y.e. (2018). Pendidikan Multikultural: Penguatan Identitas Nasional Di Era Revolusi Industri 4.0. Proseding Seminar Nasional Multidisiplin 2018 Tema A-Penelitian. UNWAHA Jombang, 29 September 2018. ISSN: 2654-3184. Diunduh 14 Mei 2019.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta Tanpa Batasan
Jurnal ini memungkinkan penulis (penulis tunggal atau tim penulis) untuk mempertahankan hak cipta tanpa batasan dan akan mempertahankan hak penerbitan tanpa batasan. Naskah yang dikirimkan dianggap tidak mengandung materi hak milik yang tidak dilindungi oleh paten atau permohonan paten; tanggung jawab atas konten teknis dan perlindungan materi hak milik sepenuhnya berada pada penulis (penulis tunggal atau tim penulis) dan organisasi mereka, dan bukan tanggung jawab Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) atau staf redaksinya. Penulis utama (penulis pertama/penulis korespondensi) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lainnya. Penulis bertanggung jawab untuk memperoleh semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan materi berhak cipta dalam naskah sebelum pengiriman. Apa hak-hak saya sebagai penulis?
|

JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) diterbitkan di bawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.