LEARNING MODEL OF POLITE LANGUAGE BY CD INTERACTIVE LEARNING AT KINDERGARTEN THROUGHOUT WEST SUMATERA
DOI:
https://doi.org/10.24269/jin.v4i1.1471Abstrak
Any phenomenon at research field in which there is any trend that the children had not spoken a less polite language when they were in Kindergarten, for example, there were some words or sentences mocking friends, insulting, swearing using local languages during in the classroom, polite language in learning. This Interactive Multimedia is aimed for Kindergarten throughout West Sumatera. The used research type is so-called Research and Development (R & D). This developmental research used a model of Interactive Multimedia (IMM) development or those had been developed by Rob Philips (1997). This model consists of five steps those are analysis, design, development, evaluation, and implementation. It had resulted in the researcher to know more in terms of efforts in order that those children will change those with more polite language such as words of sorry, excuse me, thank, please help me and others according to situation and condition faced by them. Any solution for solving the problem above is by using interactive multimedia.Â
Referensi
An haiku. (2009). Flowchart. (Online), (http://ilmukomputer.org/, accessed on 11 Juli 2017).
Beverly Otto. (2015). Perkembangan Bahasa pada The children Usia Dini. Edisi Ketiga. (Translated from buku : Language Development in Early childhood: Third Edition, PEARSON). Jakarta: Prenada Media Grup.
Diartono, Dwi Agus. (2008). Media Pembelajaran Desain Grafis Menggunakan Photoshop Berbasis Multimedia. e-Jurnal Teknologi Informasi, (Online), Vol.8, No.2, (https://www.unisbank.ac.id/,/, accessed on 13 July, 2017).
Hasrul. (2010). Langkah-Langkah Pengembangan Pembelajaran Multimedia Interaktif. e-Jurnal MEDTEK, (Online), Vol.2, No.1, (http://ft-unm.net/meftrk/, accessed on 24 May, 2017)
Munir. (2012). MULTIMEDIA Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Phillips, Rob. (1997). The Developer' s Handbook to Interactive Multimedia : A Practical Guide for Educational Applications. London: Kogan Page.Riduan. 2009.
Riduan. (2009). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
Waryanto, Nur Hadi. (2008). “Storyboard dalam Media Pembelajaran Interaktifâ€. Minor paper presented in Training and Education of Teachers of Vocational High School of Muhammadiyah 3 Klaten at Vocational High School of Muhammadiyah 3 Klaten, 15 and 21 May.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta Tanpa Batasan
Jurnal ini memungkinkan penulis (penulis tunggal atau tim penulis) untuk mempertahankan hak cipta tanpa batasan dan akan mempertahankan hak penerbitan tanpa batasan. Naskah yang dikirimkan dianggap tidak mengandung materi hak milik yang tidak dilindungi oleh paten atau permohonan paten; tanggung jawab atas konten teknis dan perlindungan materi hak milik sepenuhnya berada pada penulis (penulis tunggal atau tim penulis) dan organisasi mereka, dan bukan tanggung jawab Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) atau staf redaksinya. Penulis utama (penulis pertama/penulis korespondensi) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lainnya. Penulis bertanggung jawab untuk memperoleh semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan materi berhak cipta dalam naskah sebelum pengiriman. Apa hak-hak saya sebagai penulis?
|

JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal) diterbitkan di bawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.