The Use of Bamzle (Bamboe Puzzle) to Improve The Ability to Recognize Geometric Shape in Group A at TK Al-Ihlas Pasuruan (Kindergarten)

Ernawati Ernawati* -  Univeristas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia
Dian Kristiana -  Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia
Nurtina Irsad Rusdiani -  Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia

DOI : 10.24269/jin.v9i1.7583

This research aimed to improve the ability to recognize geometric shapes in group A at TK AL-Ihlas Pasuruan using the educational game tool Bamzle (Bamboe puzzle). Bamzle is an educational game tool created by the researchers made from bamboo, widely available in the TK Al-Ihlas school environment. This research is Classroom Action Research using the Kemis and Mc. Taggart's design model with four stages: planning, implementation, observation, and reflection. This research was carried out in 2 cycles, each with 2 meetings. The research subjects were children from group A, TK Al-Ihlas Kindergarten, Capang Village, Purwodadi District, Pasuruan Regency. Data collection techniques used were observation and documentation. The research results showed that the ability to recognize geometry increased from initial observation activities by 27%, then in Cycle I, it reached 41.67%, and in Cycle II, it reached 79.67%. The use of bamzle by teachers and students was very effective, as shown by the observations of the use of bamzle by students reaching 89% and by teachers reaching 92.7%. This has proved that Bamzle could improve the ability to recognize geometric shapes in group A at TK Al-Ihlas Pasuruan.
Keywords
Bamzle, Geometric Shapes, Early Childhood.
  1. Adang Ismail. 2012. Education Games, 1st edn Yogyakarta: Pro-U Media.
  2. Amanda, A. PENGARUH BERMAIN PUZZLE GEOMETRI TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI ANAK USIA 4-5TAHUN DI PAUD AL-HIDAYAH KECAMATAN TANAH MERAH KABUPATEN INDRAGIRI HILIR. Instructional Development Journal, 1(1), 15-21.
  3. Asdar, A., Fatimah, F., & Rahayu, A. (2021). MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN GEOMETRI ANAK USIA DINI MELALUI MEDIA PUZZEL TANGRAM. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 149-158.
  4. Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini. 2021.Panduan Pemilihan, Pembuatan dan Pemanfaatan APE Secara Mandiri. Jakarta: https://paudpedia.kemdikbud.go.id/
  5. Elan, E., & Feranis, F. 2017. Penggunaan media puzzle untuk meningkatkan kemampuan mengenal bentuk geometri. Jurnal PAUD Agapedia, 1(1), 66-75.
  6. Fadlillah, M, Kristiana, D & Prabawati. 2018. Pengaruh Puzzle Geomewa Terhadap Kemampuan Dan Minat Anak Dalam Mengenal Bentuk Geometri pada Kelompok Usia 4-5 Tahun di BA “Aisyiyah Ronowijayan." Jurnal EDUPEDIA Jurmas: Jurnal Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Ponorogo 2.2 (2018): 139-147.
  7. Fadillah, M. (2017). Bermain dan Permainan. Kencana. https://books.google.co.id/books?id=fja2DwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=id#v=onepage&q&f=false
  8. Geometri, K. M. B. (2019). Kemampuan mengenal bentuk geometri melalui permainan balok anak usia dini. Journal on Early Childhood Education Research (JOECHER), 1(1), 32-45.
  9. Haryani, M., & Qalbi, Z. (2021). Pemahaman Guru Paud Tentang Alat Permainan Edukatif (Ape) Di Tk Pertiwi 1 Kota Bengkulu. Jurnal Educhild: Pendidikan Dan Sosial, 10(1), 6-11.
  10. LA Chusna, MA Ningrum. 2019. Pengembangan Media Dakon Geometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal PAUD Teratai,8 (2), 1-6.
  11. Lestari, K.W. 2011. Konsep Matematika Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pembinaan PAUD.
  12. Monks, dkk. 1999. Psikologi Perkembangan : Pengantar Dalam Berbagai Bagiannya. Jogjakarta : Gajah Mada University Press.
  13. Pangastuti, R. (2019). Media Puzzle untuk mengenal bentuk Geometri. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 1(1), 50-59.
  14. Patmonodewo, S. (2000). Pendidikan anak prasekolah. Rineka Cipta bekerjasama dengan Departemen Pendidikan & Kebudayaan.
  15. Qadafi, M. (2021). Pengembangan Alat Permainan Edukatif untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Sanabil.
  16. Rafipah, R., Bahrani, B., & Kadir, M. (2022). Peningkatan Pengenalan Bentuk Geometri Melalui Puzzle Geometri. BOCAH: Borneo Early Childhood Education and Humanity Journal, 1(1), 23-27.
  17. Rasyadi, R. H., & Solfiah, Y. 2022. Pengaruh Media Menara Tancap Terhadap Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 3049-3060.
  18. Sari, A. P. K., & Hasibuan, R. (2013). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Kemampuan Anak Mengenal Bentuk Geometri Kelompok A di TK Aneka Ria.
  19. Sunarti, E., & Purwani, R. 2016. Ajarkan anak keterampilan hidup sejak dini: gunakan setiap kesempatan optimalkan potensi anak. Zikrul Hakim Bestari.
  20. Syafdaningsih, Rukiyah, Utami. 2020. Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini. Tasikmalaya: Edu publisher
  21. W Wahyuningsih. 2021. “Pengenalan warna dan bentuk geomertri dengan media balok pada anak usia 5-6 tahun di TK Pertiwi Jeron Nogosari Boyolali” https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/1055
  22. Wahyudi dan Damyanti. 2005. Program Pendidikan untuk Anak Usia Dini di Prasekolah Islam. Jakarta: Grasindo. hal:109

Full Text:
Article Info
Submitted: 2023-07-17
Published: 2024-03-19
Section: Artikel
Article Statistics: