The Utilization Of Coastal Media To Develop Symbolic Thinking Ability For 4-5 Years Old Children In Wali Urban Village, Binongko District, Wakatobi Regency

Authors

  • Wa Ode Ramtia Universitas Muhammadiyah Buton
  • Asma Kurniati Universitas Muhammadiyah Buton
  • Henny Henny Universitas Muhammadiyah Buton

DOI:

https://doi.org/10.24269/jin.v6i2.4151

Abstract

This study aims to determine the symbolic thinking ability of chidren aged 4-5 years which includes the ability to count the number of objects from 1 to 10, recognize the concept of numbers, recognize number symbols, and recognize letter symbols. The problem in this study was that when learning observations took place, parents asked children to count the number objects from 1 to 10, recognized the concept of numbers, recognized number symbols, and recognize letter symbols and the child could already count and recognized number symbols. This research was conducted using a qualitative descriptive approach. The type of research used was the type of experimental research conducted with four meetings using coastal media. The subjects in this study were 11 children in Wali Urban Village, aged 4-5 years. Data collection was carried out by observation. The data analysis technique used in this study was the qualitative descriptive analysis technique. The results of the study showed that the symbolic thinking abilty of children aged 4-5 years using coastal media developed as expected. 

References

Bungin, B. (2017). Penelitian Kualitatif Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Buplik, Dan Ilmu Sosial Lainnya (Edisi Kedua). Kencana.
Dan Ninik Yuliani, R. I. K. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Permainan Bowling Kaleng. Universum, 10(1). https://doi.org/10.30762/universum.v10i1.224
Hasnida. (2016). Panduan Pendidik Dalam Mengimplementasikan Kurikulum PAUD 2013. PT. Luxima Metro Media.
Henny. (2018). Utilization of Natural Materials to Increase Calculation Ability of 4-5 Year-old Children.
Heryana, A., & Unggul, U. (2018). Informan dan Pemilihan Informan dalam Penelitian Kualitatif. Universitas Esa Unggul, 25.
Jeti, L. (2019). Pola Asuh & Keterlibatan Orang Tua Dalam Pembentukan Nilai- nilai Moral Anak Usia Dini. Zahir Publishing.
Kurniati, A. (t.t.-a). Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini 4-5 Tahun Melalui Media Kartu Angka Bergambar Di Desa Lapandewa Jaya Kecamatan Lapandewa Kabupaten Buton Selatan. 6.
Kurniati, A. (t.t.-b). Pesisir Pantai Lakorapu Sebagai Media Pembelajaran Alami Bagi Anak Usia Dini. 15.
Kusumawardani, C. T., & Fauziah, P. Y. (2020). Pola Asuh Orangtua Tentara Nasional Indonesia pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1024–1034. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.620
Muntakhib, A. (2018). Implementasi Pendidikan Agama Islam Di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. 04, 16. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.18784/smart.v4i2.665
Nasution, N., Yaswinda, Y., & Maulana, I. (2019). Analisis Pembelajaran Berhitung melalui Media Prisma Pintar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 240. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.311
Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (t.t.). Perkembangan Kognitif Bidang Auditori pada Anak Usia Dini. 9.
Nurkolis & Muhdi. (2020). Keefektivan Kebijakan E-Learning berbasis Sosial Media pada PAUD di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 212. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.535
Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26
Purwoko, T. (2013). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Keberadaan Anak Jalanan Di Kota Balikpapan. 14.
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460
Salma, S., & Jumarni, L. (2020). Analisis Penggunaan Media Pasir Berwarna Pada Anak Kelompok B. 3(1), 8.
Sari, T. P. (t.t.). Pengaruh Metode Edutainment Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Kelompok B Di Tk Pancasila I Karangpilang Surabaya. 12.
Sofiani, I. K., Mufika, T., & Mufaro’ah, M. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 766. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.300
Susilo, S. (2016). Pedoman Penyelenggaraan PAUD. Bee Media Pustaka.
Yani, A. (t.t.). Pelatihan Pemanfaatan Kulit Kerang Untuk Barang Kerajinan
Masyarakat Daerah Pesisir Kota Bontang. 8.
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap
Minat Belajar Siswa pada Masa Covid 19. Edukatif : Jurnal Ilmu
Pendidikan,2(3), 232–243. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142 Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian
Gabungan. Kencana.
Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam
Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167

Downloads

Published

2021-12-01

Issue

Section

Artikel