The Development Of Children's Rough Motoric Through BOI CREATIVE GAME In Batubanawa Village, Mawasangka Timur District, Central Buton Regency

Eli Ernawati -  UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH BUTON, Indonesia
Asma Kurniati* -  Universitas Muhammadiyah Buton, Indonesia
Rachman Saleh -  Universitas Muhamamdiyah Buton

DOI : 10.24269/jin.v6i2.4145

This research aimed to know the development of children's rough motoric through Boi creative game in Batubanawa Village, Mawasangka Timur District, Central Buton regency. The method used in this research was descriptive qualitative, where descriptive qualitative research was research that studies the existing problems and working procedures that apply. The results of this research were that the development of children's rough motoric experienced the development; 8 of 9 children who played the game developed very well. This proves that Boi creation games can improve rough motoric skills of children aged 5-6 years.

Supplement Files

Keywords
permainan kreasi, anak usia dini, dan motorik kasar
  1. Afrina, R. (2020). Pengaruh Permainan Boy-Boyan Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. 4, 11.
  2. Astuti, R., & Aziz, T. (N.D.). Integrasi Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Di Tk Kanisius Sorowajan Yogyakarta. 291.
  3. Dahlan, D. (N.D.). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja.
  4. Delsi Susanti, Ria Novianti, & Enda Puspitasari. (2019). Pengaruh Permainan Tradisional Jaluar Onau Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Negeri Pembina 3 Kecamatan Marpoyan Damai Kota Pekanbaru. Paud Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(01), 6877. Https://Doi.Org/10.31849/Paud-Lectura.V3i01.3349
  5. Destiani, A. (2016). Upaya Peningkatan Kreativitas Seni Rupa Siswa Melalui Teknik Pencetakan Dengan Bantuan Media Asli. 1, 8.
  6. Farihatun, S. (2016). Pengaruh Senam Fantasi Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Kelompok A.
  7. Fauziddin, M. (N.D.). Peningkatan Kemampuan Matematika Anak Usia Dini Melalui Permainan Jam Pintar Di Taman KanakKanak Pembina Kec. Bangkinang Kota. 6.
  8. Fauziddin, M. (2016). Penerapan Belajar Melalui Bermain Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Curricula, 1(3). Https://Doi.Org/10.22216/Jcc.2016.V2i3.1277
  9. Filtri, H. (2017). Perkembangan Emosional Anak Usia Dini Usia 5-6 Tahun Ditinjau Dari Ibu Yang Bekerja. 1(1), 6.
  10. Fitri, M. (2017). Permainan Sidewalk Chalk Untuk Melatih Perkembangan Motor Kasar Anak Usia Dini. 18.
  11. Fitri, R., & Imansari, M. L. (2020). Permainan Karpet Engkle: Aktivitas Motorik Untuk Meningkatkan Keseimbangan Tubuh Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1186–1198. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V5i2.754
  12. Hadi, S. (N.D.). Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi. 6.
  13. Hakim, A. R. (2013). Pengaruh Usia Dan Latihan Keseimbangan Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Tunagrahita Kelas Bawah Mampu Didik Sekolah Luar Biasa. 5.
  14. Hasanah, U. (2016). Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan Tradisional Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1). Https://Doi.Org/10.21831/Jpa.V5i1.12368
  15. Hasmalena, Y. (2020). Bermain & Permainan Untuk Anak Usia Dini.
  16. Hasmalena, Y., & Rantina, M. (2020). Untuk Anak Usia Dini Bermain & Permainan.
  17. Jeti, L. (N.D.). In Pengenalan Bahasa Inggris Untuk Anaj Tk, Ra, Dan Sd. (September, 2019).
  18. Khosasi, L., Damajanti, M. N., & Muljosumarto, C. (N.D.). Perancangan Media Pengenalan Permainan Tradisional Untuk Mendukung Tumbuh Kembang Anak Usia 6-9 Tahun. 8.
  19. Kurniati, A. (N.D.). Pesisir Pantai Lakorapu Sebagai Media Pembelajaran Alami Bagi Anak Usia Dini. 15.
  20. Magdelena, L. (N.D.). Peningkatkan Motorik Kasar Anak Melalui Bermain Bola Ring Di Tk Nurul Wathan Kabupaten Pesisir Selatan. 1, 16.
  21. Maghfiroh, S. T. (2020). Upaya Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Senam Irama. 8.
  22. Mahmud, B. (2019). Urgensi Stimulasi Kemampuan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 12(1), 76–87. Https://Doi.Org/10.30863/Didaktika.V12i1.177
  23. Maryam, P. A. (2018). Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Tradisional Pada Usia 4-5 Tahun Di Paud Anggrek I Bekasi Timur. 03(1), 12.
  24. Montolalu. (2008). Bermain Dan Permainan Anak.
  25. Mursid. (2015). Belajar Dan Pembelajran Paud (Bandung).
  26. Mustika Sari, F. (2016). Senam Fantasi Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Autis Di Sdn Inklusi.
  27. Mutmainnah. (2020). Strategi Pendidik Anak Usia Dini Era Covid-19 Dalam Menumbuhkan Kemampuan Critical Thinking. Paud Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(01), 8796. Https://Doi.Org/10.31849/Paud-Lectura.V4i01.4982
  28. Najibah, U. A., & Pusari, R. W. (2017). Peningkatan Kreativitas Seni Rupa Anak Melalui Permainan Seni Mozaik Pada Kelompok B Tk Pertiwi Jatibarang Kabupaten Brebes Tahun Ajaran 2012/2013. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2). Https://Doi.Org/10.26877/Paudia.V2i2.1644
  29. Noritawati, I., & Astuti, I. (N.D.). Peningkatan Motorik Kasar Melalui Permainan Bola Kaki Pada Anak Kelompok B. 11.
  30. Nur, L., Mulyana, E. H., & Perdana, M. A. (2017). Permainan Bola Kecil Untuk Meningkatkan Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia Dini Pada Kelompok B Di Tk Pertiwi Dwp Kota Tasikmalaya. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 5365. Https://Doi.Org/10.17509/Jpa.V1i1.7161
  31. Nurelah, E., & Supriyadi. (2016). Tematik Terpadu Tema 6 Energi Dan Perubahannya.Peraturan Mentri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 137 Tahun 2014. (2014).
  32. Permendikbud 146 Tahun 2014. (N.D.).
  33. Pradipta, G. D., & Sukoco, P. (2013). Model Senam Si Buyung Untuk Pembelajaran Motorik Kasar Pada Siswa Taman Kanak-Kanak. Jurnal Keolahragaan, 1(2), 130141. Https://Doi.Org/10.21831/Jk.V1i2.2569
  34. Prasanti, D., & Fitriani, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas? (Studi Kualitatif Tentang Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Melalui Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V2i1.2
  35. Prasetiyawati, D., & Kristanto, R. (2011). Jurnal Penelitian Paudia, Volume 1 No. 1. 1(1), 16.
  36. Ramdani, L. A., & Azizah, N. (2019). Permainan Outbound Untuk Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 494. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V4i1.407
  37. Ratnawati, C., & Kharizmi, M. (2020). Upaya Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase Di Tk Al-Kautsar Kabupaten Bireuen. 7.
  38. Ratu Bangsawan, I. P. (2019). Direktorat Permainan Tradisional Kabupaten Banyuasin Sumatera Selatan.
  39. Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. Https://Doi.Org/10.18592/Alhadharah.V17i33.2374
  40. Riza, M. (2018). Deteksi Perkembangan Kompetensi Motorik Anak Di Paud Nadila Kec. Bebesen Kab. Aceh Tengah. Jurnal As-Salam, 2(3), 4251. Https://Doi.Org/10.37249/As-Salam.V2i3.97
  41. Rodiyah. (2020). Melatih Keterampilan Sosial Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional.
  42. Roza, D., & Parlindungan S, G. T. (2019). Partisipasi Masyarakat Dalam Pembentukan Perundang-Undangan Untuk Mewujudkan Indonesia Sejahtera Dalam Pandangan Teori Negara Kesejahteraan. Jch (Jurnal Cendekia Hukum), 5(1), 131. Https://Doi.Org/10.33760/Jch.V5i1.185
  43. Sakura Putu Arga, H., & Faridillah, M. (N.D.). Permainan Tradisional Dalam Pembelajaran Ips Sd.
  44. Sari, E. K. (2016). Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Kolase Dari Bahan Bekas Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Simpang Iv. 1, 11.
  45. Setiawan, M. H. Y. (N.D.). Permainan Kooperatif Dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. 6.
  46. Sugianto, B., & Gadafi, M. (2020). Gerakan Shalat Terhadap Peningkatan Kemampuan Motorik Anak. 3(2), 5.
  47. Syafril, S., Kuswanto, C. W., & Muriyan, O. (2020). Dua Cara Pengembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini Melalui Gerakan-Gerakan Senam. 5(1), 10.
  48. Syukri, M. (N.D.). Peningkatan Perkembangan Keterampilan Motorik Kasar Melalui Gerak Irama Di Tk Abc123 Pontianak Selatan. 11.
  49. Tangse, U. H. M., & Dimyati, D. (2021). Permainan Estafet Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 916. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V6i1.1166
  50. Yuniarni, D. (N.D.). Peningkatan Motorik Kasar Melalui Gerakan Senam Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk It Anak Shaleh Mempawah. 10.

Full Text: Supp. File(s):
Untitled
Subject
Type Research Instrument
  Download (146KB)    Indexing metadata
Untitled
Subject
Type Research Instrument
  Download (B)    Indexing metadata
Article Info
Submitted: 2021-09-29
Published: 2021-09-30
Section: Artikel
Article Statistics: