Analisis Kecemasan pada Proses Keterampilan Berbicara Peserta Didik Tingkat I pada Mata Kuliah Bahasa Inggris
DOI:
https://doi.org/10.24269/dpp.v10i2.5235Abstract
ABSTRAK
Â
Bahasa menghabiskan bidang umum utama untuk komunikasi, oleh karena itu penting bahwa keterampilan komunikasi mengambil bagian dalam belajar bahasa. Berbicara adalah bagian dari pelajaran bahasa Inggris baik di tingkat dasar hingga tingkat perguruan tinggi pada saat ini. Perkembangan dan percepatan teknologi juga menuntut semua orang untuk bisa berkomunikasi dan berbahasa internasional, dalam hal ini Bahasa Inggris dengan baik dan lancar. Namun, untuk membuat peserta didik berbicara dalam bahasa Inggris tidak selalu mudah dan mungkin ada beberapa alasan berbeda mengapa hal ini terjadi. Salah satu alasan yang mungkin adalah kecemasan berbicara dan pengaruhnya terhadap pemerolehan bahasa kedua, dalam hal ini Bahasa Inggris. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis kecemasan berbicara peserta didik ketika mereka berada di sesi berbicara pada saat pembelajaran Bahasa Inggris. Studi ini terutama didasarkan pada hasil wawancara dan observasi pada mahasiswa tingkat 1, Program Studi DVI Manajemen Penanggulangan Bencana dan DVI Bisnis Digital, Politeknik Akbara Surakarta. Adapun penelitian ini dilaksanakan pada semester 1 tahun akademik 2021/2022. Dari hasil penelitian ini, dapat dipaparkan bahwa kecemasan berbicara dapat menghambat peserta didik untuk berani berbicara dan pada akhirnya memberikan efek negatif pada keterampilan lisan. Studi ini juga menunjukkan bahwa kecemasan berbicara bukanlah masalah yang diprioritaskan di sekolah, alasannya bisa jadi kecemasan berbicara tidak dilihat sebagai masalah dalam pengajaran bahasa karena dapat dianggap sebagai kesulitan sosial. Untuk mendorong berbicara di kelas, penting untuk mengupayakan suasana yang menyenangkan di mana setiap peserta didik dapat merasa santai dan termotivasi untuk berkomunikasi secara lisan.
References
Al-Khasawneh, F.M., “Investigating foreign language learning anxiety: a case of Saudi undergraduate EFL learnersâ€, Journal of Language and Linguistic Studies, Vol. 12, No 1, 2018, pp. 137-148.
Al-Wossabi, Sami, “Speaking in the Target Languageâ€, Journal of Language Teaching and Research, Issues and Considerations. Vol. 7, No. 5, 2016, pp. 886-893.
Bashir, Marriam., Azeem, Muhammad., & Dogar, Ashiq Hussain. “Factor Effecting Students’ English Speaking Skillsâ€, British Journal of Arts and Social Sciences. Vol. 2, No. 1, 2011, pp. 34-50.
Bekti, Nila Setiya, “A descriptive study on teaching speaking at the eleventh grade of sma negeri 1 purwantoro in 2015/2016 academic yearâ€, unmuh ponorogo, 2016.
DoÄŸan, C., “self-efficacy and anxiety within an EFL contextâ€, Journal of Language and Linguistic Studies, Vol. 12, No. 2, pp. 54-65, 2016.
Ghoonsoly, Behzad & Amiri, Mostafa, “The Relationship between English Learning Anxiety and the Students' Achievement on Examinationsâ€, Journal of Language Teaching and Research, Vol. 6, No. 4, pp. 855-865, 2015.
Horwitz and Cope, Foreign Language Classroom Anxiety. Behalf: Blackwell Publishing, 1986.
Juhana, “Psychological Factors That Hinder Students Form Speaking in English Class (A Case Study in a Senior High School in South Tanggerang, Banten, Indonesia)â€, IISTE Journal of Education and Practice, Vol 3, No 12, 2012.
Nazara, Situjuh. “Students’ Perception of EFL Speaking Skill Developmentâ€, Journal of English teaching, Vol. 1 No. 1.28-4, 2012.
Oh, S. Y., “Research on the development of evaluation tools for primary school students’ English speaking skillsâ€, Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, Vol. 11, No. 1, pp. 35–47, 2007.
Öztürk, G., & Gürbüz, N., “Speaking anxiety among Turkish EFL learners: The case at a state universityâ€, Journal of Language and Linguistic Studies, Vol. 10, No. 1, pp. 1-17, 2014.
Sener, Sabriye, “International Periodical for the Languagesâ€, Literature and History of Turkish or Turkic, Vol. 10, No. 3, pp. 875-890, 2015.
Spielmann, G., & Radnofsky, M. Lin, “Learning a language under tension: New directions from a qualitative study, “The Modern Language Journal, Vol. 85, No.2, pp. 259-278, 2001.
Tanveer, M, “Investigations of the factors that cause language anxiety for ESL/EFL learners in learning speaking skills and the influence it casts on communication in the target language (Unpublished master’s thesis)â€, University of Glasgow, Scotland, (2007).
Tianjin Tianjin, Wang, “Speaking Anxiety: More of a Function of Personality than Language Achievementâ€, Chinese Journal of Applied Linguistics (Bimonthly), Vol. 33 No. 5, 2010.
Torky, Shiamaa Abd EL Fattah, The Effectiveness of a Task-Based Instruction Program in Developing the English Language Speaking Skills of Secondary Stage Students, 2006.
Woodrow, Lindy, “Anxiety and Speaking English as a Second Language, Vol. 37, No. 3, pp. 308-328, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
Authors who publish their manuscripts in this journal agree to the following terms:
- The copyright on each article belongs to the author.
- The author acknowledges that Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran has the right to be the first to publish under a Creative Commons Attribution 4.0 International (Attribution 4.0 International CC BY 4.0) license.
- Authors may submit articles separately, arranging for the non-exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal to other versions (e.g., sent to the author's institutional repository, publication into books, etc.), acknowledging that the manuscript was first published in the Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran.
Â
License
Use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
Â
This license permits anyone to copy and redistribute this material in any form or format, compose, modify, and make derivatives of this material for any purpose, including commercial purposes, as long as they give credit to the author for the original work.