Utilization of Literacy Tree Media in Improving The Reading Ability of Low-Grade Students at SD Inpres Dhereisa

Authors

  • Oktaviani Gulo Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
  • Efrida Ita Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
  • Marsianus Meka Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
  • Elisabeth Tantiana Ngura Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

DOI:

https://doi.org/10.24269/dpp.v13iSI1.11562

Abstract

This research was carried out on the problem of low reading ability of students and the lack of use of learning media that makes students easily bored. The purpose of this study is to determine the use of literacy tree media in improving the reading ability of grade III students at Inpres Dhereisa Elementary School. The type of research used is qualitative research using observation, interviews, and documentation. The data analysis techniques used are data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing/verification stage. The results of the study showed that through the application of the Literacy tree, 83.33% of students were fluent in reading and 16.66% of students had difficulty reading. The literacy tree plays a positive role in stimulating students' interest in reading and can increase students' reading ability. However, there were also several obstacles such as limited book collections and lack of active participation from all school residents. The use of literacy trees is successful but not optimal, so it is recommended for the development of the use of literacy trees to be more effective in supporting the improvement of students' reading skills.

Author Biographies

Oktaviani Gulo, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

PAUD, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

Efrida Ita, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

PAUD, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

Marsianus Meka, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

PAUD, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

Elisabeth Tantiana Ngura, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

PAUD, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti

References

Arifin, Z. (2015). Konsep Dasar Pendidikan dalam Pembentukan Karakter. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(2), 123-130. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i2.10567
Agustina, Z., Murniati, N. A. N., & Reffiane, F. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Minat Baca Siswa Kelas Iii Di Sdn Peterongan Kota Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(2), 75–83. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1147
Batang, T., Hapsari, Y. I., Purnamasari, I., & Purnamasari, V. (2019). Minat Baca Siswa Kelas V Sd Negeri Harjowinangun. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(3), 371–378. https://doi.org/10.23887/ijerr.v2i3.22634
Chylutfa, U., Makki, M., & Jiwandono, I. S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media PohonLiterasi Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa. Journal of Classroom Action Research, 4(3), 82-86.
Dinata, N. M. (2017). Kesulitan Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA Terpadu. Jurnal Pendidikan Nusantara. 2(2): 214-223
Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minta Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 54–60. https://doi.org/10.31004/jpdk.v2i1.572
Endah Ratnaningrum. (2022). Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Pendidikan Karakter. Lombok tengah: Pusat Pengembangan dan Penelitian Indonesia.
Fauziyah, A. (2019). Pentingnya Pengembangan Literasi pada Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 123-130. https://doi.org/10.23887/jpd.v14i2.16542
Hasanah, A., & Lena, M. S. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang Dihadapi Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal IlmuPendidikan, 3(5), 3296 3307. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.526
Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089- 2098. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2400
Isnani, F., & Uman, N. K. (2023). Pengaruh Game Online terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 682–690. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4784
Isnaini, M., Puspita, A., Utami, L.S., & Damayanti, N.W. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Pintar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMPN 19 Mataram. ORBITA, 4(1).
J., Pernanda, R., Darma, Y., Irvandi, W., Kunci, K., & Masalah, P. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis Problem Solving Bermuatan Ethnomatematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan
Kusumawati, N., & Suryani, D. (2021). Peran Literasi dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 14(3), 456-463. https://doi.org/10.23887/jpp.v14i3.27953
Maryanto, M. D.2006. Quantum Seni. Semarang: Dahara Prize
Ni Nyoman Padmadewi, Luh Putu Artini. (2018). Literasi Di Sekolah Dari Teori Ke Praktik. Nilacakra.
Nurhayati, S., & Winata, A. (2018). Pembelajaran Dengan Media Pohon Literasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta Didik Kelas 1 SDN Siderejo 1 Tuban Pada Tema Peristiwa Alam dan Subtema Bencana Alam. Jurnal Teladan. 3(1).
Nurkamilah, M., Nugraha, M. F., & Sunendar, A. (2018). Mengembangkan Literasi Matematika Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia. Jurnal Theorems (The Original Research Of Mathematics), 2(2), 70-79.
Noveliana, J., & Ghani, A. R. A. (2022). Literasi Membaca dan DampaknyaTerhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 10(3), 469 475. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i3.50750
Rahayu, E. (2019). Pendidikan Karakter dan Implikasinya dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia.Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 15-24. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i1.26588
Rahmatunisa, W. (2017) Literasi Media Melalui Kajian Linguistik Fungsional di Indonesia. FON: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(2). https://doi.org./10.26134/fjpbsi.v11i2.726.
Renggani, S. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Muatan pelajaran IPAS Kelas 4 SD. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11, 2023. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/index
Ramdani, A., Purwoko, A. A., & Yustiqvar, M. (2021). Improving Scientific Creativity ofTeacher Prospective Students: Learning Studies Using a Moodle-Based Learning Management System During the COVID-19 Pandemic International Joint Conference on Science and Engineering 2021 (IJCSE 2021) (pp. 261-267). Atlantis Press.
Ramadhani, W. F., Pahlevi, T. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Simulasi Berbantuan Media Pembelajaran Kumospace terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI MP di SMK Negeri 1 Ngawi. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11, 2023. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/index
Rosdiani, D., Puspitasari, D. R., & Jayamukti, S. D. N. (2022). Media Policindo (PohoLiterasi Produk Indonesia) Untuk Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik. Journal of Innovation in Primary Education, 1(2), 152-161.
Ripai, I., Ropiah, O. (2023). Media Pembelajaran Digital Berbasis Prezi pada Matakuliah E Commerce terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi STKIP Muhammadiyah Kuningan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11, 2023. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/index
Rofi, A., Fakhrurozi, R., Nahdi, D. S., & Cahyaningsih, U. (2023). Budaya Literasi Dalam Meningkatkan
Minat Baca Siswa di SMPN 3 Leuwimunding. 4(1),291-296.
Sari, P. A. P. (2020). Hubungan Literasi Baca Tulis Dan Minat Membaca Dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(1), 141–152.https://doi.org/10.23887/jlls.v3i1.24324.g14714
Siregar, B.V., Nugrahanta, G.A. (2022). Permainan Daerah untuk Usia 7-9 Tahun Alamat korespondensi:Universitas Sanata Dharma. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 1, 2022. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/index
Suparlinda Andarini. (2021). Budaya Literasi Membaca dan Keterampilan Menulis Paragraf Siswa SekolahDasar. Maghza Pustaka.
Suarni,N.,Taufina,T.,& Zikri, A. (2019). Literasi Membaca Meningkatkan Karakter Positif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3 (4), 1014-1021 https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i4.215
Solahudin, D., Misdalina, & Noviati. (2022). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Minat Baca Pada Siswa Kelas 5 SD Negeri 4 Tanjung Lago. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1404–1409. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5465
Ulfa, M., & Oktaviana, E. (2021). Peningkatan Kemampuan Berliterasi Melalui
Model Discovery Learning Berbantuan Media Pohon Literasi. JurnalBasicedu, 5(6), 5204-5212
Usman, U., Arfin, A., Amaludin, R., Nurlina, N., & Risnajayanti, R. (2021). Analisis Penerapan Media Pembelajaran Berbasis E-Lumak Pada Mata Kuliah Statistik Pendidikan PG-PAUD UM Kendari. Journal Of Education and Teaching (JET) 3(1), 1-11. https://doi.org/10.51454/jet.v3i1.119
Winata. (2019). Pembelajaran Dengan Media Pohon Literasi. Sukabumi: CV Jejak
Wiranto, Munirah, & Latief, A (2023). Peningkata Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Menggunakan Pohon Literasi. Pada murid kelas IV SD Negri Ujung Tanah 2 kota Makasar
Yustiqvar, M., Hadiasaputra, S., & Gunawan, G. (2019). Analisis Penguasaan Konsep Siswa Yang Belajar Kimia Menggunakan Multimedia Interaktif Berbasis Green Chemistry. Jurnal Pijar Mipa, 14(3), 135-140.

Downloads

Published

2025-02-23