Implementation of The Reading Corner Program to Improve Student Literacy at SDK Kekajodho
DOI:
https://doi.org/10.24269/dpp.v13iSI1.11560Abstract
The reading corner is the utilization of a corner of space as a place for students to read and books are provided for reading. The reading corner plays an important role in improving students‘ literacy by providing a comfortable and attractive reading space and providing various reading materials. The purpose of this program is to improve students’ literacy at SDK Kekajodho. The research method used is descriptive qualitative research with a literature writing method and data collection using observation, interview, and documentation techniques. The results of this study show that the implementation of the reading corner can improve student literacy, increase student interest in reading, increase student insight and knowledge, and help teachers create varied learning.
References
Azmi, Z., Diansyah, A., Idris, H., Dharma, Y., & Zunaida, Z. (2023). Peranan pojok baca meningkatkan literasi siswa di Mesjid An-Nur Desa Mulya Subur, Kecamatan Pangkalan Lesung. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 7597-7601.
Cahyono, H. (2019). Faktor-faktor kesulitan belajar siswa MIN Janti. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1-4.
Dewi, T. I. A., Triyadi, S., & Setiawan, H. (2022). Penggunaan Media Line Webtoon Dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Fantasi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Purwasari. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 100-111.
Fahrianur, F., Monica, R., Wawan, K., Misnawati, M., Nurachmana, A., Veniaty, S., & Ramadhan, I. Y. (2023). Implementasi Literasi di Sekolah Dasar. Journal of Student Research, 1(1), 102-113.
Farahiba, A. S. (2022). Pengembangan Instrumen Tes Literasi Peserta Didik Pada Materi Teks Anekdot. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 10(2), 146-154.
Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis kemampuan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089-2098.
Indriani, A. P., Hermadianti, A., Oktobriani, B. T., & Lestari, D. A. P. (2022). Pembentukan Pojok Baca Sebagai Upaya Pengaplikasian Kegiatan Gerakan Literasi Sekolah di SDN 6 Nagri Kaler. Jurnal Abmas, 22(1), 37-43.
Khasanah, U., Miyono, N., Utami, R. E., & Rachmawati, Y. (2023). Pemanfaatan pojok baca dalam menumbuhkan minat baca siswa kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 703-708.
Kurniawan, W., & Sutopo, A. (2021). Implementasi pojok baca untuk meningkatkan minat baca siswa mi muhammadiyah kartasura. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 37-42.
Meliyawati. (2016). Pemahaman Dasar Membaca. Yogyakarta: Deepublish.
Nuraini, Z., & Amaliyah, N. (2024). Peran Pojok Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 2789-2800.
Putra, E. D. (2019). Deskripsi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika Nalaria Realistik. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 61-73.
Safira, B. I., & Wibowo, D. C. (2023). IMPLEMENTASI POJOK BACA OLEH MAHASISWA KM5 UNTUK MENINGKATKAN LITERASI SISWA SEKOLAH DASAR. JPPM: Jurnal Pelayanan dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 79-88.
Safira, B. I., & Wibowo, D. C. (2023). IMPLEMENTASI POJOK BACA OLEH MAHASISWA KM5 UNTUK MENINGKATKAN LITERASI SISWA SEKOLAH DASAR. JPPM: Jurnal Pelayanan dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 79-88.
Santi, F. U., & Setyaningsih, N. (2023). Implementasi Pembuatan Pojok Baca sebagai Upaya Peningkatan Literasi Siswa SD Muhammadiyah Sambeng. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(7), 1007-1013.
Sueca, N. (2016). Literasi Dasar: Bahan Literasi Berbasis sPermainan Bahasa. Bali: Nilacakra
Yuliani, W. (2018). Penelitian Metode Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling.EJournal.Stkipsiliwangi.Ac.Id/,2,9.http://www.ejournal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/q uanta/article/view/1641/911
ZAINUDIN, Z. (2022). Penerapan Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Penilaian di SDN 002 Batu Ampar Kota Batam. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 65-71.
Zuhri Husna (2020). Pemanfaatan Pojok Baca Kelas Dalam Peningkatan Gerakan Literasi Sekolah. Diakses pada 9 September 2023 dari siteus: https://ejournal.uksw.edu/ecodunamika/article/view/3374/1548
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
Authors who publish their manuscripts in this journal agree to the following terms:
- The copyright on each article belongs to the author.
- The author acknowledges that Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran has the right to be the first to publish under a Creative Commons Attribution 4.0 International (Attribution 4.0 International CC BY 4.0) license.
- Authors may submit articles separately, arranging for the non-exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal to other versions (e.g., sent to the author's institutional repository, publication into books, etc.), acknowledging that the manuscript was first published in the Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran.
Â
License
Use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
Â
This license permits anyone to copy and redistribute this material in any form or format, compose, modify, and make derivatives of this material for any purpose, including commercial purposes, as long as they give credit to the author for the original work.


_001.jpg)


