Penerapan Discovery Learning Model Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris

Eni Susilowati* -  SMK Negeri 1 Mlarak Ponorogo East Java Indonesia, Indonesia

DOI : 10.24269/ajbe.v6i2.6429

This study aims to determine the increase in student learning outcomes in English subject after the implementation of discovery learning. This research was conducted in two cycles with the research sample being class XI multimedia of SMK Negeri 1 Mlarak in semester I of the 2021/2022 academic year which involved 32 students. The data collection technique consists of student worksheets and observation sheets. Preliminary data shows that students' learning outcomes are below KKM ≥75 with an average student score of only 63 with classical learning completeness of 32 students, only 5 students complete (16%) and 27 students (84%) incomplete. In the first cycle, after applying learning using discovery learning, the average student score increased to 70 with completeness of 11 students (34%). Furthermore, in cycle II after learning using discovery learning was applied there was a slight change with the average score increasing to reach 87 with completeness of 31 students (97%). The results of this study found that the application of discovery learning learning models can improve student learning outcomes in English subjects.
Keywords
Discovery Learning, English Language, Learning outcomes
  1. Arifin, S., Amirullah, A., Yahman, S. A., & Saputro, A. D. (2022). Reconstruction of Islamic Religious Education Seyyed Hossein Nasr's Perspective. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 46-57.
  2. Emiliasari, R. N. (2019, October). Pentingnya Penerapan Nilai-Nilai Budaya Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 1, pp. 998-1008).
  3. Faizah, S. N. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175-185.
  4. Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi diri (pengaturan diri) sebagai determinan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 3(1), 36-43.
  5. Koriati, E. D., Syam, A. R., & Ariyanto, A. (2021). Upaya Peningkatan Kompetensi Profesionalisme Guru Pendidikan Dasar Dalam Proses Pembelajaran. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 5(2), 85-95.
  6. Laksana, S. D., Wulansari, A., & Sumaryanti, L. (2021, January). Improving Students’ Metacognitive Ability Through Multisensory Learning in Primary Schools. In 1st International Conference Of Education, Social And Humanities (INCESH 2021) (pp. 345-349). Atlantis Press.
  7. Maulida, I., & Aminah, M. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar pada Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Prestasi Belajar Bahasa Inggris dalam Kurikulum 2013. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 6(1), 59-63.
  8. Munir, S., & Rachman, M. (2012). Penerapan Model Kurikulum Terpadu Mata Pelajaran Kkpi Kompetensi Dasar Mengoperasikan Software Pengolah Kata Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Surat Lamaran Pekerjaan. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 1(2).
  9. Nur, L. C. N. (2020). Implementasi Discovery Learning terhadap Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Materi Should and Offering di Kelas XI IPS 1 MA Mambaul Ulum Megaluh. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, dan Teknologi, 6(1), 65-72.
  10. Nasrun, A. R., & Nasrun, A. R. (2015). Psikologi Belajar. Al-Fikrah: Jurnal Kependidikan Islam IAIN Sulthan Thaha Saifuddin, 6, 56878.
  11. Nurjan, S., & Syam, A. R. (2021). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pai Dengan Penerapan Metode Card Sort Di Sdn 2 Sanan Wonogiri:-. Al Kamal, 1(1), 43-63.
  12. Patandung, Y. (2017). Pengaruh model discovery learning terhadap peningkatan motivasi belajar IPA Siswa. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(1), 9-17.
  13. Sukenti, D., Tinambunan, J., & Mukhlis, M. (2021). Studi Fenomenologi: Penilaian Membaca dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Atas Pekanbaru. GERAM, 9(2), 117-128.
  14. Suprihatiningrum, J. (2014). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
  15. Sophya, I. V. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Pendidikan Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(2), 251-268.
  16. Suryono, S. (2020). Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Aspek Berbicara Materi Descriptive Text. Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(2).
  17. Syahputra, I. (2014). Strategi pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing dalam meningkatkan kemampuan berbahasa siswa. Kutubkhanah, 17(1), 127-145.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2022-12-27
Published: 2022-06-30
Section: Articles
Article Statistics: