UPAYA PERLINDUNGAN LINGKUNGAN PERSPEKTIF KONSTITUSI DAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN
DOI:
https://doi.org/10.24269/jpk.v3i2.976Abstrak
The purpose of writing this article is to look at the environmental protection efforts undertaken by the government from the perspective of the constitution and education of Citizenship. The method used in the writing of this article is Library Research, which collects data from scientific articles, research reports or other things relevant to the topic. From the results of this study can be seen that the actual environmental protection already exists in the Indonesian Constitution that is in article 28H paragraph 1 and article 33 paragraph 4 of the 1945 Constitution. While the education of citizenship protection can be seen from efforts to awaken the responsibility of citizens related to environmental sustainability and apply the 18 character values in KDP learning. There are also adiwiyata programs integrated in PPKn subjects.
Referensi
Ansari,. M I., (2014). Implikasi Pengaturan Lingkungan Hidup terhadap Peraturan Perundang-Undangan dalam Kegiatan Bisnis (Perspektif Konstitusi). Jurnal Konstitusi, Volume 11, Nomor 2, Juni 2014 277- 295. Retrieved 10 januari 2018 from http://ejournal.mahkamahkonstitusi.go.id/index.php/jk/article/view/26
Asshiddiqie, J. (2009). Green Constitution: Nuansa Hijau Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945. Rajawali Pers.
Feriandi, Y. A. (2017). Revitalisasi moral kewarganegaraan dalam ungkapan Jawa sebagai sumber pembentukan civic culture dan politic culture. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 14(2), 176-182. DOI: https://doi.org/10.21831/civics.v14i2.15323
Frinaldi, A., & Nurman, S. (2005). Perubahan Konstitusi Dan Implikasinya Pada Perubahan Lembaga Negara. Jurnal Demokrasi, 4(1). Retrieved 10 Januari 2018, From http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jd/article/view/993
Hafidz, J. (2018). Ekologi Konstitusional (Green Constutional) dan Kedaulatan Wilayah di Indonesia. Jurnal Hukum, 26(2), 533-549. Retrieved 10 Januari 2018 From http://lppm-unissula.com/jurnal.unissula.ac.id/index.php/jurnalhukum/article/view/208
Karsten, S., et al. (1998). “Challenges Facing the 21st Century Citizen: Views of Policy Makersâ€. Dalam J.J. Cogan & R. Derricot (Penyunting), Citizenship for the 21st Century: An International Perspective on Education (hlm. 93-114). London: Kogan Page Limited.
Kemendiknas. 2010. Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-nilai Budaya Untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa. Jakarta: Kemendiknas
Nurmadiansyah, Eko.(2015). Konsep hijau: Penerapan green Constitution dan Green Legislation dalam rangka eco democracy. Veritas et justitia. Vol 1. Hal 183 -219. DOI: 10.25123/vej.1422
Titus, C. (1999). Civic Education untuk Pemahaman Global. Dalam M.S. Branson, dkk. (Penyunting), Belajar Civic Education dari Amerika (hlm. 131-140), alih bahasa Syafruddin, M.Y. Alimi, & M. N. Khoiron. Yogyakarta: LKIS dan The Asia Foundation (TAF).
Yudhistira, Y., Hidayat, W. K., & Hadiyarto, A. (2011). Kajian dampak kerusakan lingkungan akibat kegiatan penambangan pasir di Desa Keningar daerah kawasan Gunung Merapi. Jurnal Ilmu Lingkungan, 9(2), 76-84. DOI: https://doi.org/10.14710/jil.9.2.76-84
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 
							





