Stimulation Of Early Children’s Ability To Hear By Story Activity

Nopia Yuliandari* -  Universitas Negeri Padang, Indonesia
Melta Santri Hardila -  Universitas Negeri Padang, Indonesia
Delfi Eliza -  Universitas Negeri Padang, Indonesia

DOI : 10.24269/jin.v6i1.3474

To be able to support children's general cognitive ability and aspects of effective communication, enhancement of listening abilities in early childhood is very important. The researcher explains items related to early childhood language in this case. This research aimed to see how to stimulate early childhood listening skills through storytelling activities. Literature analysis research using the outcomes of reviewing papers, books, and similar relevant sources is the type of research used. The outcome of this research is that storytelling can impact early childhood listening capacity and can attend the focus of children onlistening to what other people say through storytelling activities.
  1. Aminah Siti. (2018). Pentingnya mengembangkan ketrampilan mendengarkan efektif dalam konseling. Jurnal EDUCATION.
  2. Bachri, Bachtiar S. (2005). Peningkatan Keterampulan Berbicara melalui Metode Show an Tell pada Anak TK Kelompok B di TK ABA Kasihan. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
  3. Bramantyo, R., dan Prasetyo, A. T. (2007). Interpersonal skill, Modul, Bogor: Pusdiklatwas BPKP.
  4. Dhieni, Nurbiana, (2008). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Univesitas Terbuka.
  5. Dhieni, Nurbiana, Dkk. (2005). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Univesitas Terbuka.
  6. Doludea, Anny, Lenny Nuraeni. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menyimak pada Anak Usia Dini 5 – 6 Tahun dengan Metode Bercerita Melalui Wayang Kertas di TK Makedonia. Vol. 1. No. 1.
  7. Eka, SP & Eliza, Delfi. (2019). Peningkatan kerjasama anak melalui cerita minangkabau di taman kanak-kanak nurul Haq Sasak. Inovtech. Vol 01.
  8. Eliza, Delfi. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Karakter Berbasis Cerita Tradisonal Minangkabau Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogi. Vol. 3. No. 3b.
  9. Fitrianti, & Eliza, Delfi (2019). Peningkatan Karakter Moral Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Cerita Nabi Ibrahim Di Taman Kanak-kanak Harapan Ibu Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Inovtech. Vol.01. No. 02.
  10. Harahap, N. (2015). Penelitian Kepustakaan. Jurnal Iqra’, 8(2), 68–73. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf
  11. Jackman, H. L. (2009). Early education curriculum: a child’s connection to the world fourth edition.
  12. Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.
  13. Latif, Mukhtar. Dkk. (2013). Orientasi Baru: Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Aplikasi. Jakarta: Kencana.
  14. Lubis, Hilda Zahra. (2018) Metode Pengembangan Bahasa Anak Pra Sekolah. Jurnal Raudhah. Vol. 6. No. 2.
  15. Lubis, Hilda Zahra. (2018) Metode Pengembangan Bahasa Anak Pra Sekolah. Jurnal Raudhah. Vol. 6. No. 2.
  16. Marzali, A.-. (2017). Menulis Kajian Literatur. ETNOSIA : Jurnal Etnografi Indonesia, 1(2), 27. https://doi.org/10.31947/etnosia.v1i2.1613
  17. Mursid. (2017). Pengemabangan Pembelajaran Paud. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  18. Musfiroh, Tadkiraotun. (2005). Bercerita Untuk Anak Usia Dini. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.
  19. Neukrug , Ed., 2012. The World the Counselor: An Introduction to the Counseling Profession Fourth Edition. USA: Books Cole Cengage Learning .
  20. Nurjanah Ayu Putri, dkk. Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 2020, Vol. 5 (1), 1-7
  21. Rahayu, Tri A. 2012. Meningkatkan kemampuan menyimak melalui kegiatan bercerita dengan media gambar. Jurnal ilmiah VISI P2TK PAUD NI vol 8
  22. Ranukadevi, D. (2014). The Role Of Listening in Language Acquisition; the Challenges & Strategies in Teaching Listening. International Journal of Education and Information Studies. Vol. 4, No. 1. 59 – 63
  23. Rusniah. (2016) Meningkatkan Perkembangan Bahasa Indonesia Anak Usia Dini Melalui Penggunakan Metode Bercerita Pada Kelompok A di TK Malahayati Neuhen Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Edukasi. Vol. 1. No. 2. 114-130
  24. Sari, Ambar wulan .2016. Pentingnya Ketrampilan Mendengar dalam Menciptakan Komunikasi Yang Efektif.Jurnal edutech vol. 2 no. 1
  25. Sonawat, R., & Francis, J. M. (2007). Language development for preschool children. Mumbai: Multi-tech Publishing.
  26. Sujiono, Yuliani Nurani (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakara: PT Indeks.
  27. Suni, Martina. 2015. Peningkatan kemampuan menyimak melalui metode bercerita dengan media gambar berseri pada anak usia 5-6 tahun. Pontianak: FKIP UNTAN
  28. Suryana, D. 2013. Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Praktik Pembelajaran). Padang: UNP Press Padang
  29. Susanto, Ahmad. (2013). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana.
  30. Undang-undang Republik Indonesia no 20 tahun 2003 tentang SISDIKNAS. Jakarta : Sinar Grafika
  31. Van Slyke, E. 1999. Listening to conflict.: finding constructive solutions to workplace disputes. New York: AMACOM
  32. Wati, Ning Setio. (2018). Pengaruh Stimulasi Mendengarkan Lagu dan Bernyanyi Terhadap Perkembangan Berbahasa Pada Anak Usia Dini. Elementary. Vol. 4
  33. Welchons, L. W., & McIntyre, L. L. (2017). The Transition to Kindergarten: Predicting Socio-Behavioral Outcomes for Children With and Without Disabilities. Early Childhood Education Journal, 45(1), 83–93. https://doi.org/10.1007/s10643-015- 0757-7
  34. Wiyani, Norvan Ardy. 2016. Konsep Dasar PAUD. Yogyakarta : Gava Media

Full Text:
Article Info
Submitted: 2021-01-12
Published: 2021-07-13
Section: Artikel
Article Statistics: