Upaya guru bimbingan konseling dalam mengembangkan kreativitas siswa di MTs Negeri 3 Klaten

Alfian Dewan Adhayuda Prabowo* -  Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarata, Indonesia

DOI : 10.24269/ajbe.v4i1.2302

This study aims to describe the efforts of counseling guidance teachers in developing student creativity in MTs N 3 Klaten. This research uses a qualitative approach with descriptive type. The subjects of the study were two MTs N 3 Klaten counseling guidance teachers. Data collection is done through interviews, observations, and documentation which are analyzed with qualitative data analysis. The results of this study indicate that the counseling guidance efforts of teachers in developing student creativity in MTs N 3 Klaten is by the group guidance method. In the group guidance method there are techniques used including, group discussion, problem solving, role techniques, and games techniques.
Keywords
Counseling, Guidance, Developing Creativity, Students
  1. Artikasari, I., Rusdi, M., & Ahyar, R. (2016). Konstruksi dan validasi model desain pembelajaran berbasis masalah untuk mengembangkan kreativitas siswa. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Jember, 5(1).
  2. Gunawan, A. (2014). Proses Kreatif Antonius Wahyudi Sutrisno Sebagai Komposer Gamelan. KETEG : Jurnal Pengetahuan, Pemikiran, dan Kajian Tentang “Bunyi,” 14(1).
  3. Handayani, P. H., Gandamana, A., & Farihah. (2017). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Dalam Keluarga. Jurnal Keluarga Sehat Sejahtera, 15(30).
  4. Holis, A. (2007). Peranan Keluarga/ Orang Tua Dan Sekolah Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 1(1).
  5. Mangkuprawira, S. (2016). Strategi peningkatan kapasitas modal sosial dan kualitas sumber daya manusia pendamping pembangunan pertanian. Forum penelitian agro ekonomi, 28(1).
  6. Munandar, S. C. U. (1999). Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah: Penuntun bagi Guru dan Orang Tua. Jakarta: Gramedia.
  7. Rohani. (2017). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Media Bahan Bekas. Raudhah Program Studi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal (PGRA), 5(2).
  8. Sari, L. N. (2016). Proses Berpikir Kreatif Siswa SMP Dalam Memecahkan Masalah Matematika Nonrutin Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. Kreano Jurnal Matematika Kreatif - Inovatif, 7(2), 163.
  9. Supriadi, D. (1994). Kreativitas, Kebudayaan & Perkembangan Iptek. Bandung: Alvabeta.
  10. Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Makasar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2020-01-08
Published: 2020-01-07
Section: Articles
Article Statistics: