Peranan Pancasila dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan di Era Gelobalisasi

Pamuji Muhamad Jakak -  Universitas Nurul Huda, Indonesia
Muhamad Nanang Rifa'i* -  Universitas Nurul Huda, Indonesia
Bella Azizah -  Universitas Nurul Huda, Indonesia

DOI : 10.24269/jpk.v8.n1.2023.pp11-21

The Role of Pancasila in the Development of Science In the Era of Globalization. English translation. The role of pancasila in the development of science in this era of globalization is important in the development of science, one of which is science. The main problem in this article is the lack of young people to update science such as not knowing knowledge about the use of learning media, for example the zoom meet application tool, even though when they master zoom meet it will make learning easier. The purpose of the research in this article is to explore the role of Pancasila in developing science at the student level. This research method uses the method of analyzing and reading journals, articles and books. The results and discussion in this article are to make it easier for us students to learn when the lecturer cannot attend. In practicing pancasila, it is very important to advance the country and graduate students who are based on pancasila. Research recommendations show that science in this era of globalization is very important and influential for students to form a developed and pancsila-based country that understands the values of pancasila and to realize an advanced learning atmosphere with no observance.

Keywords
Pancasila, Pengembangan Ilmu, Era Globalisasi
  1. Abdullah, R. (1993). Pancasila sebagai dasar negara dan pandangan hidup bangsa. 134.
  2. Ami, Y. P., Iqroma, M., & Siregar, H. (2019). Pancasila Sebagai Dasar Negara D. 1–10.
  3. Andini, M. (2019). Pancasila Dan Permasalahan Sosial.
  4. Budisutrisna. (2006). TEORI KEBENARAN PANCASILA SEBAGAI DASAR PENGEMBANGAN ILMU 1 Oleh: Budisutrisna 2. Filsafat Vol.39 Nomor 1, 39(April), 57–76.
  5. Gide, A. (2015). Pendidikandan Pelatihan Peningkatan Pemahaman Hak Konstitusional Warga Negara. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 39.
  6. Hadiwijono, A. (2016). Pendidikan Pancasila, Eksistensinya Bagi Mahasiswa. Jurnal Cakrawala Hukum, 7(1), 82–97. https://doi.org/10.26905/idjch.v7i1.1784
  7. Nuraeni, I., & Dewi, D. A. (2022). Peranan Pancasila Sebagai Landasan Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9986–9991.
  8. Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya MembentukKarakter Jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(1), 33–41.
  9. Nurgiansah, T. H. (2022). Pendidikan Pancasila sebagai Upaya Membentuk Karakter Religius. Jurnal Basicedu, 6(4), 7310–7316. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3481
  10. Purnama, A., Indah, N., Dewi, D. A., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Pendidikan, U., & Dasar, S. (2022). Urgensi Nilai-Nilai Pancasila sebagai Pengembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 9880–9884.
  11. Sari, R., & Najicha, F. U. (2022). Memahami Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Dasar Negara Dalam Kehidupan Masyarakat. Harmony Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 7(1), 53–58. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony/article/view/56445/21678
  12. Setyorini, I. (2018). Urgensi Penegasan Pancasila sebagai Dasar Nilai Pengembangan Iptek. Syariati : Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hukum, 4(02), 213–222. https://doi.org/10.32699/syariati.v4i02.1178
  13. Sundari, A., Asi, Y. S., & Bilgies, A. F. (2021). Peran Filsafat Ilmu Terhadap Ilmu Ekonomi Sebagai Landasan Rekontruksi Ekonomi Pancasila. HUMANIS: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora, 13(2), 179–192. https://doi.org/10.52166/humanis.v13i2.2485
  14. Surur, A. M., Mahmudah, S., & Nur, S. (2018). Umum Untuk Menghadapi Era. 3(1), 140–161.
  15. Syamsudin. (2018). Pancasila Sebagai Dasar Nilai Ilmu Pengetahuan. Pancasila Sebagai Dasar Nilai Ilmu Pengetahuan, 11(2), 149–171.
  16. Yudhanegara, H. F. (2016). Pancasila Sebagai Filter Pengaruh Globalisasi Terhadap Nilai-Nilai Nasionalisme. Jurnal Ilmu Administrasi CENDEKIA, 8(2), 165–180.
  17. Yudia Fauzi, F., Arianto, I., & Solihatin, E. (2013). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Upaya Pembentukan Karakter Peserta Didik. Ppkn Unj Online, 1, 1–15

Full Text:
Article Info
Submitted: 2023-01-02
Published: 2023-02-17
Section: Artikel
Article Statistics: