Pola Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Authors

  • Ahmad Ma'ruf Nur Salabi Universitas Palangka Raya https://orcid.org/0009-0004-8355-6625
  • Dessy Fitriani Universitas Palangka Raya
  • Fakhrunnisa Cahya Afifi Universitas Palangka Raya
  • Saidatun Navisah Universitas Palangka Raya
  • Jane Arantika Universitas Palangka Raya
  • Fitria Wigati Universitas Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.24269/jpk.v10i2.12278

Abstract

The research on the personality development pattern of students through Pancasila and Citizenship Education learning aims to determine how the relationship between Pancasila and Citizenship Education with the development of students' personalities. The method used in this study is a qualitative method involving four informants. Data collection techniques from this study are by using interviews, document studies, and literature studies. The results of this study are PPKn Learning in the classroom as a pattern of personality development of students which contains around three activities, namely, 1) dialogue between teachers and students, 2) problem-based learning, 3) providing good examples of life phenomena. The second result of this study is PPKn Learning outside the classroom as an effort to develop students' personalities which contains three activities, namely, 1) big day ceremonies, 2) participating in cultural parades, 3) school outbound. The third result is National Defense Education as a pattern of personality development of students, aimed at forming students' love for the homeland which is realized by doing things that can maintain the continuity of the nation and state.

Author Biography

Ahmad Ma'ruf Nur Salabi, Universitas Palangka Raya

Saya Ahmad Ma'ruf Nur Salabi merupakan Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar di Universitas Palangka Raya yang pernah sekolah di SMA Muhammadiyah 1 Ponorogo, dan menumpuh S1 dan S2 di Universitas Negeri Malang pada Jurusan Hukum dan Kewarganegaraan Prodi S1,S2 Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.

References

Kewarganegaraan dalam Konteks Indonesia. Malang: Madani
Arief, Sadiman. 2002. Media Pembelajaran dan Proses Belajar Mengajar, Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatannya, Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Dahar, R. W. 1996. Teori-teori Belajar.Jakarta: Erlangga
Ishlahunnisa’.2010. Mendidik Anak Perempuan. Solo : PT Aqwam Media Profetika
Jacob, Utomo. 1999. Quantum Learning Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa
Koswara, E. 1991. Teori-Teori Kepribadian. Bandung: Eresco
Marzuki. 2012. Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.
Nurhayati, Yanti. 2013. Pengaruh Upacara Bendera terhadap Sikap Nasionalisme Siswa di SMP 14 Bandung. Tesis. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.
Republik Indonesia. Peraturan Menteri Pendidikan dan Budaya Nomor 22 Tahun 2018 Tentang Pedoman Upacara Bendera di Sekolah
Republik Indonesia. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Rustaman. 2001. Strategi Belajar Mengajar Biologi. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung
Saptono. 2011. Dimensi-dimensi Pendidikan Karakter Wawasan, Strategi, dan Langkah Praktis. Jakarta: Erlangga.
Sobur, Alex. 2016. Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.
Subkhan, Edi. 2016. Pendidikan Kritis. Jakarta: Ar Ruzz Media
Vera, Adelia. 2012. Metode Mengajar Anak di Luar Kelas (Ourdoor Study).Yogyakarta: Divapress.

Published

2025-07-30

How to Cite

Salabi, A. M. N., Fitriani, D., Afifi, F. C., Navisah, S., Arantika, J., & Wigati, F. (2025). Pola Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 10(2), 173–178. https://doi.org/10.24269/jpk.v10i2.12278

Issue

Section

Artikel