ANALISIS KEGIATAN PEMASARAN DI MUSEUM MULTATULI KECAMATAN RANGKASBITUNG
DOI:
https://doi.org/10.24269/pls.v6i2.6035Abstract
This research aims to knowing the marketing activities carried out by the Museum Multatuli, Kecamatan Rangkasbitung, Kabupaten Lebak, Banten. The method used in making this article is a research method or a qualitative approach with a descriptive type of research. Meanwhile, the data collection technique used is a combined technique, which combines in-depth interview data collection techniques and literature study data collection techniques. The results showed that marketing activities carried out by the Museum Multatuli include publications through social media, media identities in the form of logos and taglines, events or events, news through the media, community service activities, sponsorships, speeches, and marketing through the pick-up system.
Keyword: Information Marketing, Museum Marketing, Museum Promotion
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kegiatan pemasaran yang dilakukan oleh Museum Multatuli, Kecamatan Rangkasbitung, Kabupaten Lebak, Banten. Metode yang digunakan dalam pembuatan artikel ini adalah metode penelitian atau pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Sementara itu, teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik gabungan, yaitu memadukan teknik pengumpulan data wawancara mendalam atau in depth interview dan teknik pengumpulan data studi pustaka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan pemasaran atau marketing yang dilakukan oleh Museum Multatuli antara lain adalah publikasi melalui media sosial, identitas media berupa logo dan tagline, acara atau event, pemberitaan melalui media, kegiatan pelayanan masyarakat, sponsorship, pidato, dan pemasaran melalui sistem jemput bola.
Kata Kunci: Pemasaran Informasi, Pemasaran Museum, Promosi Museum
References
Agung, S. W. dan Macnamara, J. (2006). Strategi Public Relation. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama
Badan Pusat Statistik. (2021). Jumlah Pengunjung Museum Menurut Jenis Museum di Provinsi DKI Jakarta. Diperoleh dari https://jakarta.bps.go.id/indicator/16/651/1/jumlah-pengunjung-museum-menurut-jenis-museum-di-provinsi-dki-jakarta.html.
BAPPENAS. (2009). Jumlah Pengunjung Museum di Indonesia. Diperoleh dari https://www.scribd.com/doc/174566667/3-Jumlah-Pengunjung-Museum-Di-Indonesia
Bungin, B. (2015). Komunikasi Pariwisata (Tourism Communication): Pemasaran dan Brand Destinasi. Cetakan ke-1. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Provinsi Jawa Barat. (2021). Jumlah Pengunjung Museum Berdasarkan Kabupaten/Kota di Provinsi Jawa Barat. Diperoleh dari https:/opendata.jabarprov/id/dataset/jumlah-pengunjung-berdasarkan-kabupatenkota-di-jawa-barat.
Dit.PCBM. (2015, 11 Mei). Permasalahan dan Tantangan Pengembangan Museum. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Kebudayaan. Diperoleh dari http://kebudayaan.kemdikbud.go.id/ditpcbm/2015/05/11/permasalahan-dan-tantanganpelestarian-museum/
Kotler dan Amstrong. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga
Pratiwi, S. P. Seratus Museum di Indonesia Tak Layak Tampung Koleksi Sejarah. CNN Indonesia. Diperoleh dari https://www.cnnindonesia.com/nasional/20160524144359-20-133112/seratusmuseum-di-indonesia-tak-layak-tampung-koleksi-sejarah/
Pusat Data dan Teknologi Informasi Sekretariat Jenderal Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2021). Statistik Kebudayaan 2021. Banten: Pusat Data dan Teknologi Informasi Sekretariat Jenderal Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Offset.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Licence
This Journal will place Author as Copyright Holder, The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Plagiarism Notice
PUBLIS Editorial board recognizes that plagiarism is not acceptable and therefore establishes the following policy stating specific actions (penalties) upon identification of plagiarism/similarities in articles submitted for publication in PUBLIS. PUBLIS will use Turnitin's originality checking software as the tool in detecting similarities of texts in article manuscripts and the final version articles ready for publication. A maximum of 30% of similarities is allowed for the submitted papers. Should we find more than 30% of the similarity index, the article will be returned to the author for correction and resubmission.