PENGGUNAAN SOFTWARE CABRI 3D DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN VISUALISASI SPASIAL MATEMATIS SISWA

Alpha Galih Adirakasiwi* -  Universitas Singaperbangsa Karawang
Attin Warmi - 

DOI : 10.24269/js.v3i1.972

The purpose of this study was to improve the mathematical spatial visualization ability of SMK (vocational high school) students through learning with Cabri 3D software on space geometry material. The study used quasi experimental method with posttest control group design. Experiments were conducted in two classes each used learning with Cabri 3D software, and conventional learning. The population used in this study was the students of class XI TKJ 2 SMK Rosma with 30 students as samples. Data collection techniques used in this study included spatial visualization ability test, the observation of students dan teachers’ activities, and students’ response questionnaire to learning with Cabri 3D software. The results of data analysis showed that learning used Cabri 3D software provided an improvement to the ability of mathematical spatial visualization on space geometry material. Learning with 3D cabri software had a positive impact between students’ activities and students' mathematical spatial visualization.

  1. Buchori, Achmad. (2012). Pengaruh Model pembelajaran Matematika Creative Problem Solving (CPS) Berbantuan Software Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Siswa SMA. Artikel Penelitian Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. IKIP PGRI Semarang.
  2. Hendriana, H. (2009). Pembelajaran Dengan Pendekatan Metaphorical Thinking Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik, Komunikasi Matematika Dan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Menengah Pertama. Disertasi Sekolah Pasca Sarjana UPI. Bandung : Tidak diterbitkan.
  3. Kartika, Hendra. (2013). Pembelajaran Matematika Berbantuan Software Matlab Sebagai Upaya meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Minat Belajar Siswa SMA. Tesis pada PPS UPI. Bandung : Tidak diterbitkan.
  4. Nemeth, B. 2007. “Measurement of the Development of Spatial Ability by Mental Cutting Test” dalam Annales Mathematicae et Informaticae, (34): 123-128.
  5. Prayitno, 2010. Deskripsi Kemampuan Siswa Kelas IX IPA 1 SMA Negeri 1 Kabuh dalam Memahami Model Bangun Ruang yang disusun dari Beberapa Kubus, tesis tidak dipublikasikan. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
  6. Ruseffendi. 2005. Dasar-dasar Penelitian Pendidikan & Bidang Non-Eksata Lainnya. Bandung: Tarsito
  7. Syahputra, Edi. & Sinurat, Mualdin. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Program Flash untuk Meningkatkan Kemampuan Matematik Siswa SMP. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, (Online), Vol.12 No. 2/Agustus 2015
  8. Wulandari, I Gusti A.P.A., (2013). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Berbantuan Software Cabri 3D. V2 Pada Pokok Bahasan Geometri Dimensi Tiga Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X SMK N 1 Denpasar Tahun Ajaran 2012/2013. Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Mahasaraswati Denpasar.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2018-05-23
Published: 2018-05-31
Section: Artikel
Article Statistics: