The Concept and Implementation of Environment-Based Curriculum Management in Elementary School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adipratama, Z., Sumarsono, R. B., & Ulfatin, N. (2018). Manajemen Kurikulum Terpadu Di Sekolah Alam Berciri Khas Islam. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 372–380. https://doi.org/10.17977/um027v1i32018p372
Aprilia, L., & Trihantoyo, S. (2018). Pembelajaran Berbasis Alam Dalam Membentuk Karakter Siswa Cinta Lingkungan Dan Berbasis Religi Islami Di Jenjang Sd Sekolah Alam Al-Izzah Krian. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 6(2), 1–8.
Arifin, S., Abidin, N., & Anshori, F. A. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar dan Implikasinya terhadap Pengembangan Desain Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(1), 65–78. https://doi.org/10.26594/dirasat.v7i1.2394
Astuti, E. T. (2017). Problematika Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sd Negeri Ploso I Pacitan. Al-Idaroh, 1(2), 18–41.
Astuti, E. T. (2019). Prinsip Manajemen Tenaga Kependidikan Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 4(1), 128–145. https://doi.org/10.25217/ji.v4i1.465
Binedikta, S. L., Sumaryanto, T., & Kardoyo. (2015). IMPLEMENTASI KURIKULUM SEKOLAH BERBASIS LINGKUNGAN DI SD CAHAYA NUR KABUPATEN KUDUS. Educational Management, 2(3), 2. https://doi.org/10.1016/S0260-6917(82)80053-1
Bungin, B. (2011). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Kencana.
Cresswell, J. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publication.
Husna, N. Z. B. (2019). EVALUASI PENYELENGGARAAN SEKOLAH DASAR ( SD ) ALAM AR-RAHMAN TANGERANG SELATAN. UIN Jakarta.
Iman, N., Ds, A., Arifin, S., & Cholifah, U. (2021, Februari 3). Generosity Education for Children (Case Study At Mi Muhammadiyah Dolopo Madiun). Proceedings of the 2nd International Conference on Islamic Studies, ICIS 2020, 27-28 October 2020, Ponorogo, Indonesia. https://eudl.eu/doi/10.4108/eai.27-10-2020.2304184
Jan, V. D. A., Wim De, B., Elvira, F., Wilmad, K., Jos, L., Nienke, N., Annette, T., & Ria, B. (2009). Curriculum in development SLO • Netherlands Institute for Curriculum Development. 57.
Kurniawan, D. (2019). Hakikat Kurikulum (Kurikulum dan Pembelajaran).
M. Yacoeb. (2013). Konsep Manajemen Dalam Perspektif Al-Qur’an: Suatu Analisis dalam Bidang Administrasi Pendidikan. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, XIV(1), 74–79.
Manulang, M. (2009). Dasar-Dasar Manajemen. Gajah Mada University Press.
Mulyana, D. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial. Remaja Rosdakarya.
Nugraha, A., Nurmiati, Wahyuningsih, S., & Wujiati. (2018). Penyusunan Kurikulum Kurikulum Tingkat Satuan (Nomor Issue.021).
Nurhayati, E. (2015). Implementasi kurikulum berbasis lingkungan di sekolah adiwiyata: Studi kasus si SMP Negeri 16 Surabaya. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 3.
Print, M. (1993). Curriculum Development and Design (2 ed.). Docupro.
Ramayulis. (2002). Ilmu Pendidikan Islam. Kalam Mulia.
Ramayulis. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Kalam Mulia.
Rimbano, D., & Rahma, M. (2019). Kebijakan Kurikulum Berbasis Lingkungan Melalui Program Adiwiyata Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 24(3), 274–287. https://doi.org/10.35760/eb.2019.v24i3.1876
Sanjaya, W. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran Teori dan Praktik Pengembangan KTSP. Kencana.
Sarinah. (2015). Pengantar Kurikulum. Deepublish.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Suryana, Y., & Ismi, F. M. (2019). MANAJEMEN KURIKULUM DALAM MENINGKATKAN MUTU LULUSAN. 4(2), 257–266. https://doi.org/10.15575/isema.v4i2.6026
Susilana, R. (2016). Komponen-komponen Kurikulum. UPI.
Suwandi, B. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Rineka Cipta.
Syam, A. R., & Arifin, S. (2019). Quality of Educational Services in Islam Perspective. WESTECH 2018: Proceedings of 1st Workshop on Environmental Science, Society, and Technology, WESTECH 2018, December 8th, 2018, Medan, Indonesia, 439.
Usman, H. (2011). Manajemen, Teori, Praktik Dan Riset Pendidikan. PT Bumi Aksara.
Yulianti, Y. (2016). Kajian Kurikulum Sekolah Alam Dalam Rangka Mewujudkan Pendidikan Karakter Siswa Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(4), 288. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol1.no4.288-291
DOI: https://doi.org/10.24269/ijpi.v6i1.4916
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Efi Tri Astuti, Haryanti haryanti, Mika Andayani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Copyright © 2021 Universitas Muhammadiyah Ponorogo. All rights reserved.