Politik Hukum Berkeadaban Perspektif Filsafat Islam

Yogi Prasetyo* -  Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia

DOI : 10.24269/ars.v5i1.436

This is the result of research that aims to explain the legal and political civilization civilized in Isla philosophical perspective. With literature study method and the philosophical approach of the data collected, verified and analyzed. The results showed that as the core of the Islamic civilization which can affect all aspects of human life and therefore civilization should become a legal political concept in accordance with Islamic values that have alignments to the virtues of the world of human life and the hereafter. Political law as a legal way to achieve legal establishment have made many disalahgunkan for maneuvering behind the legality of the law. The necessity to fix the legal politics only interest-oriented materialistic secular with Islamic philosophy, as with the values of Islam that comes from God as the highest authority over all can be transformed into a real life human being, so that the safety and happiness of the world and the hereafter can achieved.

Keywords
Politik, Hukum, Keberadaban, Fisafat, Islam
  1. Abdul Hadi dan Shofyan Hasan. (2015). Pengaruh Hukum Islam Dalam Pengembangan Hukum Di Indonesia. Jurnal Nurani. Vol. 15, No. 2. 89-100
  2. Abdul Latif dan Hasbi Ali. (2011). Politik Hukum. Jakarta. Sinar Grafika
  3. Adi Setia. (2003). Special Feature on the Phylosophy of Science of Syed Muhammad Naquib al-Attas. Journal of Islamic Perspektif on Science. Vol. 1. No. 2. 172
  4. Ahmad Atabik. (2014). Teori Kebenaran Perspektif Filsafat Ilmu: Sebuah Kerangka Untuk Memahami Konstruksi Pengetahuan Agama. Jurnal Fikrah. Vol. 2, No. 1. 265
  5. Andries Florris Flavius. (2014). Identitas Jamaah Ahmadiah Indonesia Dalam Konteks Multikultur. Jurnal Humaniora Universitas Gajah Mada. Vol. 26. No. 2. 124
  6. Anton Bakker dan Achmad Charris Zubair. (1990). Metodologi Penelitian Filsafat. Yogyakarta. Kanisius.
  7. Asy-Syifa’. (2009). Al-Quran dan Terjemah. Bandung. Sinar Baru Algensindo
  8. Frans Magnis Suseno. (1994). Etika Politik:Prinsip-Prinsip Dasar Kenegaraan Modern. Jakarta. Gramedia Pustaka Utama. 310-314
  9. Hamid Fahmy Zarkasyi. (2015). Tamaddun sebagai Konsep Peradaban Islam. Jurnal Tsaqofah Gontor. Vol.11. No.1. 2
  10. Ibnu Mandzur. (1960). Lisan al-‘Arabiy bab adab dan Ibrahim Mustofa, al-Mu’jam al-WasithI bab adab. Istanbul. al-Maktaba al-Islamiyah.
  11. Imam Syaukani A dan Ahsin Thohari. (2008). Dasar-Dasra Politik Hukum. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada.
  12. Juhaya S. Praja. (1991). Hukum Islam di Indonesia Perkembangan dan Pembentukan. Bandung. PT. Remaja Rosdakarya.
  13. Kamsi. (2012). Politik Hukum Islam Pada Masa Orde Baru. Jurnal Ishraqi. Vol. 10. No. 1. 4-5
  14. Kemas Badaruddin. (2009). Filsafat Pendidikan, Analisis Pemikiran Syed M. Naquib Al-Attas. Jogjakarta. Pustaka Pelajar
  15. Khudzaifah Dimyati. (2014). Pemikiran Hukum; Kontruksi Epistemologis Berbasis Budaya Hukum Indonesia. Yogyakarta. Genta Publishing
  16. Maraji. (2014). Kritik Islamic Worldview Syed Muhammad Naquib al-Attas terhadap Western Worldview, Jurnal Ilmu Keislaman. Vol. 1. No. 1. 131
  17. Moh. Mahfud MD. (1998). Politik Hukum di Indoensia. Jakarta. LP3ES
  18. Moh. Nurhakim. (2012). Muhammadiyah Dan Agenda Pengembangan Pemikiran Islam Dalam Konteks Perubahan Masyarakat Kontemporer. Jurnal Online Metodologi Tarjih Muhammadiyah. Universitas Muhammadiah Malang Edisi 1. No. 1. 3-5
  19. Mujiono. (2013). Manusia Berkualitas Menurut Al - Qur’an. Jurnal Hermeunetik. Vol. 7. No. 2. 357
  20. Musliadi. (2014). Epistemologi Keilmuan Dalam Islam: Kajian Terhadap Pemikiran M. Amin Abdullahhal. Jurnal Ilmiah Islam Futura. Vol. 13. No. 2. 166-176
  21. Otje Salman. (2002). Konsep-Konsep Hukum dalam Pembangunan dari Prof. Dr. Mochtar Kusumaatmadja. Bandung. PT Alumni
  22. Padmo Wahyono. (1986). Indonesia Negara Berdasatkan atas hukum. Jakarta. Ghalia
  23. Philips J. Vermonte dan Tobias Basuki. (2012). Masalah Intoleransi, Toleransi, dan Kebebasan Beragama di Indonesia. Jurnal Maarif. 27-30
  24. Pusat Bahasa-Departemen Pendidikan Nasional. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta. Gramedia Pustaka Utama
  25. Qosim Nursheha Dzulhadi. (2015). Islam sebagai Agama dan Peradaban, jurnal Tsaqofah Gontor. Vol.11. No.1. 152
  26. Satjipto Raharjo. (2000). Ilmu Hukum. Bandung. Citra Aditya Bakti
  27. Sidik Tono. (2005). Pemikiran Dan Kajian Teori Hukum Islam Menurutal-Syatibi. Jurnal Al-Mawarid Edisi xiii. 107-108
  28. Sunaryati Hartono. (1991). Politik Hukum Menuju Satu Sistem Hukum Nasional. Bandung. Alumni
  29. Syamsul Arifin. (2001). Aspek Keadaban Dalam Masyarakat Madani. Jurnal Ilmiah Bestari. No.32. 61-63
  30. Syarif al-Jurjani. (1995). Kitab Ta’rifaat. Beirut. Maktabah Lubnaniyah. 10
  31. Syed Muhammad Naquib al-Attas. (1999). The Concept of Education in Islam; A Framework for an Islamic Philosophy of Education. Kuala Lumpur. ISTAC
  32. .............(2001). Risalah Untuk Kaum Muslimin. Kuala Lumpur. ISTAC. 47
  33. Wan Mohd Nor Wan Daud. (2003). Filsafat Praktik Pendidikan Islam Syed Muhammad Naquib. al-Attas. Bandung. Mizan
  34. Yogi Prasetyo. (2015). Membangun Masyarakat Hukum Yang Berkeadaban Melalui Pendidikan Integral Berbasis Agama. Jurnal Muaddib. Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Vol 5. No 1. 102-103
  35. .............(2016). Religion-Based Integral Education (Effort In Solving Misunderstanding In Law-Governed Country). International Conference on Education Muhammadiyah Ponorogo University. 106-107

Full Text:
Article Info
Submitted: 2017-05-02
Published: 2017-01-01
Section: Artikel
Article Statistics: