URGENCY OF COMMUNITY INVOLVEMENT IN THE FORMATION OF REGULATIONS TO CREATE RESPONSIVE POLICIES

Aimi Solidei Manalu* -  Universitas Indonesia, Indonesia
Fitriani Ahlan Sjarif -  Universitas Indonesia, Indonesia

DOI : 10.24269/ls.v7i1.7446

Law 12/2011 to be revised a second time to become Law 13/2022 and followed by the issuance of Government Regulation (PERPPU) 2 of 2022 on Job Creation. This study employed normative legal research methods that focused on regulating community involvement in the Indonesian legal system and the urgency of community involvement. The importance of community involvement at every stage of the formation of regulations are able to produce responsive and acceptable rules for the community, create collective intelligence, and build inclusive and representative legislatures. The concrete solution aims to provide digital applications to accommodate people's aspirations.

Keywords
Community Involvement, Regulation Establishment, Digital Applications.
  1. Aryanto, B., Harijanti, S. D., & Susanto, M. (2021). Menggagas Model Fast Track Legislation Dalam Sistem Pembentukan Undang-Undang di Indonesia. Jurnal RechtsVinding, 10(2), 187–205.
  2. Asshiddiqie, J. (2010). Perihal Undang-Undang. PT. RajaGrafindo Persada.
  3. Asshiddiqie, J. (2020). Pengujian Formil Undang-Undang di Negara Hukum. Konstitusi Press.
  4. Benuf, K., & Azhar, M. (2020). Metodologi Penelitian Hukum sebagai Instrumen Mengurai Permasalahan Hukum Kontemporer. Gema Keadilan, 7(1), 20–33. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/gk.2020.7504
  5. Butar, E. N. (2018). Metode Penelitian Hukum Langkah-langkah untuk menemukan Kebenaran dalam Ilmu Hukum (Cetakan Ke). Refika Aditama.
  6. Chandranegara, I. S. (2021). Pengadopsian Mekanisme Fast-Track Legislation dalam Pengusulan Rancangan Undang-Undang oleh Presiden. Jurnal Penelitian Hukum De Jure, 21(1), 123–205.
  7. Febriansyah, F. I., & Rahayu, S. (2022). FUNGSI BAGIAN HUKUM SEKRETARIAT DAERAH DALAM PENYUSUNAN PRODUK HUKUM KABUPATEN PONOROGO *Ferry. Legal Standing Jurnal Ilmu Hukum, 6(2), 158–180.
  8. Hasbullah, M. A. (2022). Blue Concept Economy Implementation in Coastal Communities Based on The Law Number 11 of 2020 on Job Creation Perspective. Journal of Sosial Science, 3(1). https://doi.org/10.46799/jss.v3i1.283
  9. Holliday, J. (2020). Legislative Drafting. In Clawback Law in the Context of Succession. https://doi.org/10.5040/9781509932351.ch-002
  10. Marwan, A. (2018). Kegentingan Yang Memaksa Dalam Pembentukan Peraturan Pemerintah Pengganti Undang-Undang. Jurnal Legislasi Indonesia, 14(1), 109–121.
  11. MK. (2012). Putusan MK Nomor 92/PUU-X/2012.
  12. Muda, I. (2021). Undang-Undang Jabatan Notaris, Perubahan dan Penjelasannya dalam Satu Naskah Beserta Putusan Mahkamah Konstitusi Terkait. Bahan Ajar.
  13. Pemerintah Indonesia. (2022). Pasal 1 angka 6 Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2011 tentang Pembentukan Peraturan Perundang-undangan (UU 12/2011) (Issue 143).
  14. Pratiwi, W. B. (2021). Individual Companies as New Legal Entities in Law Number 11 of 2020 on Job Creation. Nurani Hukum, 4(1). https://doi.org/10.51825/nhk.v4i1.11266
  15. Putra, A. (2020). Penerapan Omnibus Law Dalam Upaya Reformasi Regulasi. Jurnal Legislasi Indonesia, 17(1), 1. https://doi.org/10.54629/jli.v17i1.602
  16. Riskiyono, Dj. (2016). Pengaruh Partisipasi Publik Dalam Pembentukan Undang-Undang : Telaah atas Pembentukan Penyelenggara Pemilu. 1–295.
  17. Sadono, B., & Rahmiaji, L. R. (2021). Pro Kontra Terhadap Prosedur Dan Substansi Omnibus Law Rancangan Undang-Undang Cipta Kerja. Jurnal Hukum & Pembangunan, 51(3), 601–620.
  18. Saragih, G. M. (2022). Kajian Filosofis Terhadap Pemberlakuan Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2020 Tentang Cipta Kerja Dari Perspektif Teori Jhon Austin Pasca Putusan Mahkamah Konstitusi Nomor 91/PUU/XVII/2020. Jurnal Hukum, Politik Dan Ilmu Sosial, 1(4).
  19. Seta, S. T. (2020). Hak Masyarakat Dalam Pembentukan Peraturan Perundang-Undangan. Jurnal Legislasi Indonesia, 17(2), 154. https://doi.org/10.54629/jli.v17i2.530
  20. Sholichah, I. U. (2021). Eksistensi Legal Drafting Hukum Islam Di Indonesia. SYAR’IE, 4(2), 95–107.
  21. Sulaiman. (2018). Paradigma dalam Penelitian Hukum. Kanun Jurnal Ilmu Hukum, 20(2). https://doi.org/10.24815/kanun.v20i2.10076
  22. Syahuri, T., Saleh, G., & Abrilianti, M. (2022). The Role of the Corruption Eradication Commission Supervisory Board within the Indonesian Constitutional Structure. Cogent Social Sciences, 8(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2022.2035913
  23. Tan, D. (2021). Metode Penelitian Hukum: Mengupas Dan Mengulas Metodologi Dalam Menyelenggarakan Penelitian Hukum. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(8), 2463–2478. https://doi.org/10.31604/jips.v8i8.2021.2463-2478
  24. Tuhumena, C. J. R., Pietersz, J. J., & Sedubun, V. J. (2021). Partisipasi Masyarakar Dalam Pembentukan Undang-Undang. TATOHI Jurnal Imu Hukum, 1(3), 248–256.
  25. UU No. 10. (2004). Undang-Undang No. 10 Tahun 2004 tentang Pembentukan Peraturan Perundang-undangan.
  26. UU No. 12. (2011). Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2011 tentang Pembentukan Peraturan Perundang-Undangan.
  27. Yuliani, A. (2017). Daya Ikat Pengundangan Peraturan Perundang-Undangan. Jurnal Legislasi Indonesia, 14(04), 429–438.
  28. Zein, Y. A. (2019). Reformasi Regulasi Melalui Penataan Jenis Peraturan Perundang-Undangan di Luar Hirarkhi Berdasarkan UU No.12 Tahun 2011 tentang Pembentukan Peraturan Perundang-undangan. Prosiding Forum Akademik Kebijakan Reformasi Regulasi, Jakarta, 225.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2023-06-26
Published: 2023-07-04
Section: Articles
Article Statistics: