AQL DAN OTAK DALAM KAJIAN NEUROSAINS DAN IMPLIKASINYA PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM

Kasno Kasno* -  Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia, Indonesia

DOI : 10.24269/muaddib.v1i2.2217

This article aims to examine the concept of ‘aql based on the neuroscience and the Qur’an perspective, the implications to the scientific approach in the Islamic education as well. This article is a literature review with a descriptive qualitative approach. The technique of data collection was done by analytic descriptive by using the related themes as the data. The results of the study indicate that reasoning function is equivalent to brain function. Brain optimization not only makes students smart rationally but also emotionally and spiritually. The equality of ‘aql and brain functions will produce the students who have a good skill of life. These skills include specific skills and the three pillars of students' success such as knowledge, skills, and motivation. These three pillars form a superior personality, which called as ulil albab in the Qur’an perspective.

Keywords
Aql, Brain, Neuroscience and the Qur’an
  1. al-Attas, Syed Naquib. 1989. Islam dan Filsafat Sains. Bandung: Mizan.
  2. Al-Syaibany, Dinar Mohammad Al-Toumy. Falsafah Pendidikan Islam. (Jakarta: Bulan Bintang, 1979), h. 416-418.
  3. Daming, K.M. 2016. "Akal Perspektif Al-Qur'an". Zawiyah Jurnal Pemikiran Islam vol 2, No.1 19-36.
  4. Hebb, Donald Olding. Teori neurofisiologis dominan, dalam B.R. Hergenhahn dan Mathew
  5. Fuadi, Lukman Hakim. 2013. "Peran Akal Menurut Pandangan Al-Ghazali". Jurnal Substantia vol 15, No.1: 81-90.
  6. Hodri. 2013. "Penafsiran Akal dalam Al-Qur'an". Mutawatir: Jurnal Keilmuan Tafsir Hadis 3, No.1: 1-24.
  7. H. Olson, Theories of Learning, dalam Suyadi, Teori Pembelajaran.
  8. Juwaini dan Nik Yusri bin Musa. 2010. "Konsep Akal (Suatu Analisis Terhadap Pemikiran Al-Farabi dan Ibnu Sina)". Substantia 12, No.2: 381-397.
  9. Langgulung, Hasan. 1986. Manusia dan Pendidikan. Suatu Analisa Psikoloi dan Pendidikan. Jakarta: Penerbit Al-Husna.
  10. Ma'arif, Muhammad Anas. 2016. "Pendidikan Islam dan Tantangan Modernitas (Input, Proses, Output di Madrasah)". Nidhomul Haq 1, No.2: 47-58.
  11. Nahlawy. 2002. dalam Ikhrom, "Dikhotomi Sistem Pendidikan lslam". dalam Ismail SM (eds), Paradigma Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  12. Pasiak, Taufiq. 2017. Revolusi IQ/EQ/SQ: Menyingkap Rahasia Kecerdasan Berdasarkan al-Qur'an dan Neurosains Mutakhir, dalam Suyadi, Teori Pembelajaran Anak Usia Dini dalam Kajian Neurosains. (Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  13. _________. 2012. Tuhan dalam Otak dalam Suyadi, Teori Pembelajaran, Manusia, Mewujudkan Kesehatan Spiritual Berdasarkan Neurosains. Yogyakarta: Center for Neurocience, Health and Spirituality (C-Net) UIN Sunan Kalijaga.
  14. _________. Pendidikan Karakter Sebagai Pendidikan Otak, dalam Suyadi, Teori Pembelajaran.
  15. _________. Antara Tuhan Empirik dan Kesehatan Spiritual, dalam Suyadi, Teori Pembelajaran.
  16. Putra, Aris Try Andeas. 2015. "Pemikiran Filosofis Pendidikan Ibnu Sina dan Implikasinya Pada Pendidikan Islam Kontemporer". Literasi 6, No.7: 191-201.
  17. Rimayati, Elfi. 2013. "Memadukan Otak dan Hati dalam Bimbingan Belajar Islam". Majalah Ilmiah Pawiyatan 20, No.2: 24-37.
  18. Rusdianto. 2015. "Interaksi Neurosains Holistik dalam Perspektif Pendidikan dan Masyarakat Islam". Hunafa: Jurnal Studia Islamika 20, No.2: 71-94.
  19. Samad, Sri Astuti A. 2015. "Konsep Ruh dalam Perspektif Psikologi Pendidikan Barat dan Islam". Fenomena 7, No.2: 215-216
  20. Setiawan, Heru. 2016. "Integrasi Imtaq dan Iptek dalam Pengembangan Pendidikan Islam". Nidhomul Haq 1, No.2: 58-69.
  21. Suyadi. 2012. "Integrasi Pendidikan Islam dan Neurosains dan Implikasinya bagi Pendidikan Dasar (PGMI)". Al-Bidayah 4, No.1: 111- 130.
  22. ¬¬¬¬¬_______. 2017. Teori Pembelajaran Anak Usia Dini dalam Kajian Neurosains. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  23. Syamsuddin, Mukhtasar. "Hubungan Wahyu dan Akal dalam Tradisi Filsafat Islam". Jurnal Filsafat: 127-148.
  24. Wathon, Aminul. 2016. "Neurosains dalam Pendidikan". Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi 14, No.1: 285-294.
  25. Wikipedia, Neurosains, http://id.wikipedia.org/wiki/Neurosains, dalam Suyadi, Teori Pembelajaran.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2019-12-19
Published: 2019-12-19
Section: Artikel
Article Statistics: