Empowerment of Islamic Religious Education Subject Teacher Consultative Groups on Students in Binjai City
DOI:
https://doi.org/10.24269/muaddib.v14i1.9935Abstract
This study aims to analyse the empowerment efforts of the Islamic Religious Education Subject Teacher Consultation Group (MGMP PAI) in improving the competence and performance of teachers in teaching Islamic Religious Education subjects. The research method used is qualitative with the type of field research. Data were obtained through observation, interview, and document study. Data analysis was conducted using the Miles and Huberman technique consisting of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that the empowerment of MGMP PAI group has made a significant contribution in improving teachers' competence and performance. Through the MGMP forum, teachers have the opportunity to share experiences, provide mutual input, develop a curriculum that is relevant to students' needs, apply innovative learning methods, increase teachers' motivation and confidence in teaching, deepen students' understanding of Islamic values, improve students' learning experience, and support the achievement of PAI learning objectives.
References
Adiyono, A., & Rohimah, N. (2021). Peran Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam Di MTs Negeri 1 Paser. Journal of Innovation Research and Knowledge, 1(5), 867–876. https://doi.org/10.53625/JIRK.V1I5.480
Aliah, A. (2021). Peningkatan kompetensi guru melalui kegiatan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Pedidikan Agama Islam. digilib.uinsgd.ac.id.
Amalia, H. (2019). Manajemen Pengembangan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, 11(1), 132–147. https://doi.org/10.30739/DARUSSALAM.V11I1.453
Amirullah, M. A., Arifin, S., & Fajri, M. D. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Kuliah Kemuhammadiyahan Berbasis Pemberdayaan Keluarga Dhuafa. Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman, 11(1), 20-39.
Amri, Z. (2022). Manajemen Musyawarah Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Kota Metro. repository.radenintan.ac.id.
Apud, A. (2020). Pengembangan profesi guru madrasah swasta di Kota Serang. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 62–79. https://doi.org/10.31538/NDH.V5I1.519
Ariyanti, N., & Ubaidillah, M. (2021). Manajemen Musyawarah Guru Mata Pelajaran (Mgmp) Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Ma Di Kabupaten Pasuruan. Edusiana Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 8(2), 22–34. https://doi.org/10.47077/EDUSIANA.V8I2.193
Assayuthi, J. (2020). Urgensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Multikultural. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 5(2), 240–254. https://doi.org/10.15575/ath.v5i2.8336
Chabib, A. (2020). Manajemen Pengembangan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah Propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Tarbiyatuna, 8(2), 132–145. https://journal.unimma.ac.id/index.php/tarbiyatuna/article/view/1819
Dawud, M. (2020). Pengembangan profesionalisme guru Pendidikan Agama Islam (PAI) di MTs Darul Muwahhidin Payungrejo Kutorejo Mojokerto. etheses.uin-malang.ac.id.
Fakrurridha, F., & Nurdin, N. (2019). Pelaksanaan MGMP Dalam Meningkatkan Profesional Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Serambi Ilmu, 20(2), 238–255. https://doi.org/10.32672/SI.V20I2.1456
Hidayah, N. (2023). Konsep Manajemen Pengembangan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Journal on Education, 5(4), 10851–10861. https://doi.org/10.31004/JOE.V5I4.2002
Hidayati, L. (2022). Kurikulum 2013 dan arah baru pendidikan agama Islam. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 60–86. https://doi.org/10.24090/INSANIA.V19I1.464
Husna, F. (2020). Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran (Mgmp) Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI: Studi Kasus MGMP PAI SMP Negeri Kabupaten Kediri. Didaktika Religia, 4(2), 205–224. https://doi.org/10.30762/didaktika.v4.i2.p205-224.2016
Husna, N. (2021). Kebutuhan Program Musyawarah Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru. Inovasi Kurikulum, 6(2), 127–152. https://doi.org/10.17509/JIK.V6I2.35706
Kusumaningrum, D. E., Sumarsono, R. B., & Gunawan, I. (2021). Problematika Pemberdayaan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Sekolah Menengah Pertama Berbasis Pesantren. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan.
Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi Dalam Mengatasi Krisis Moral. Literasi (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 63. https://doi.org/10.21927/LITERASI.2020.11(1).63-74
Pakpahan, P. L., & Habibah, U. (2021). Manajemen Program Pengembangan Kurikulum PAI dan Budi Pekerti dalam Pembentukan Karakter Religius Siswa. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 2(1), 1–20. https://doi.org/10.31538/TIJIE.V2I1.19
Pratama, S. (2020). Manajemen Musyawarah Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Peningkatan Profesional Guru Pada Forum MGMP SMK di Kabupaten Aceh Jaya. Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 6(1), 24–29. https://jurnal.usk.ac.id/JAP/article/view/11735
Rendra, D. M., Abas, E., & Andari, A. A. (2023). Peranan Guru PAI Dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik. Unisan Jurnal, 2(5), 709–717. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal/article/view/1489
Roziqin, M. K., & Baqi, S. A. (2021). Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran Dalam Meningkatkan Pengembangan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam SMA di Kabupaten Jombang. Dinamika : Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 6(1), 55–76. https://doi.org/10.32764/DINAMIKA.V6I1.1550
Rustam, R., Akbar, O., & Saputra, A. B. (2024). Design Thinking Dalam Pembelajaran Berdiferensiasi Bahasa Indonesia Mahasiswa Program Pendidikan Profesi Guru di SMA. Semantik, 13(1), 43–56. https://doi.org/10.22460/SEMANTIK.V13I1.P43-56
S Yuliantini. (2023). Efektivitas Musyawarah Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam. Tarbiya Islamica, 11(1), 38–44. https://doi.org/10.37567/TI.V11I1.2357
Saragih, S. L. (2019). Hubungan Pemberdayaan Musyawarah Guru Mata Pelajaran Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah Negeri 3 Simalungun. repository.uinsu.ac.id.
Sari, S. J., & Iqbal, M. (2022). Pemberdayaan Guru dan Dampaknya Terhadap Kreativitas Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 5(2), 132–138. https://doi.org/10.19109/RV3DHB27
Setyawan, I. S. (2021). Profesi Kependidikan. https://books.google.co.id/books/about/Profesi_Kependidikan.html?id=ob8lEAAAQBAJ&redir_esc=y, 178–179.
Siburian, A., Siahaan, E. A., Naibaho, D., Pendidikan, J., Kristen, A., Agama, I., & Tarutung, K. N. (2023). Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 11202–11209.
Solahuddin, M. D. (2020). Pengaruh Pemberdayaan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Terhadap Kinerja Guru Kabupaten Ciamis. JRPA - Journal of Regional Public Administration, 2(2), 18–29. https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/jrpa/article/view/949
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. researchgate.net.
Sukarya, E. (2020). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Melalui Pendampingan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 611–617. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.620
Sukirman, S. (2020). Efektivitas Kelompok Kerja Guru (KKG) dalam Peningkatan Kompetensi Guru. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 4(1), 201–208. https://doi.org/10.4321/IJEMAR.V4I1.4385
Sulaiman, M., Al Hamdani, M. D., & Aziz, A. (2018). Emotional Spiritual Quotient (ESQ) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 77. https://doi.org/10.36667/JPPI.V6I1.156
Suratmi, S., Purwaningsih, S. S., Sartika, E., & Suryani, A. (2021). Statistika untuk Pengolahan Data Hasil Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Kelompok Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) di SMP Rayon Bandung Selatan. Jurnal Difusi, 1(1). https://doi.org/10.35313/DIFUSI.V1I1.1016
Syamsiyah, N. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia: Di Sekolah Dasar Kelas Tinggi. books.google.com, 101.
Walidin, W. (2021). Efektivitas Musyawarah Guru Mata Pelajaran (Mgmp) Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru Dan Peningkatan Mutu Pendidikan. Journal of education, 53(9), 189–195.
Wira, I. A. D. (2023). Peranan Pengawas Pendidikan Agama Hindu dalam Memberdayakan Kelompok Kerja Guru Agama Hindu. Pintu: Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1). https://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/jurnalmutu/article/view/2785/2058
Zakir, M. (2020). Peranan Musyawarah Guru Mata Pelajaran dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam di MAN 2 Langsa. Mukadimah: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/mkd/article/view/2615
Zakir, M. (2021). Peranan Mgmp Sejarah Kebudayaan Islam Dalam Meningkatkan. Mukadimah: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 5(2), 336–342.
Zarmis, Z., Lahmi, A., & Rasyid, A. (2020). Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran PAI dalam Meningkatkan Kompetensi Pendidik Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Padang Pariaman, Sumatera Barat, Indonesia. Arfannur, 1(1), 27–40. https://doi.org/10.24260/ARFANNUR.V1I1.137
Downloads
Published
Issue
Section
License

MUADDIB:Studi Kependidikan dan Keislaman is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.












