PERKEMBANGAN PEREKONOMIAN SYARI’AH PADA MASYARAKAT PONOROGO (Analisis Faktor Internal dan Eksternal )

Yeni Cahyono* -  Prodi Ekonomi Pembangunan FE Unmuh Ponorogo, Indonesia
Edy Kurniawan -  Prodi Teknik Elektro FT Unmuh Ponorogo, Indonesia

DOI : 10.24269/muaddib.v6i2.281

This study aimed to analyze the internal and external factors in Ponorogonese society that affect the economical development of sharia in Ponorogo. Methods of data analysis used in this study were the validity test, reliability test, test of multiple linear regression analysis, t-test and F test. The population in this study were all customers of Islamic banks. Because of the study population was quite a lot, then the data collection sample of 110 respondents used sample random sampling technique. The results of the analysis showed that from multiple linear regression test, the obtained value of Adjusted R Square was 0.554, which meant the independent variables influence a client's decision were about 82.4%, and 17.6% were influenced by the other independent factors beyond the research. The dominant factor influencing the customer's decision to use a product of Islamic banks was the motivation of customers that was 53.9%..
Keywords
Syariah Banking, Islamic Economics, Customer Perception, Motivation, Ponorogo Economy
  1. Anshori, Abdul Ghofur. Perbankan Syariah Di Indonesia. Yogyakarta: Gajah Mada Universitas Press, 2009.
  2. Antonio, Muhammad Syafi’i. Bank Syariah Dari Teori Ke Praktek. Jakarta: Gema Insani Press, 2001.
  3. Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 1998.
  4. BAPPEDA Ponorogo, Pembangunan Ponorogo dalam angka 2014 (Ponorogo: BAPPEDA Ponorogo, 2014), 105-106.
  5. BPS Ponorogo, http://ponorogokab.bps.go.id/index.php?hal=publikasi _detil&id=141. Pada 02 Maret 2015 pukul 08:30.
  6. Fahmi Basyaib, Teori Pembuatan Keputusan (Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia, 2006),
  7. Hartono, Jogiyanto. Metodologi Penelitian Bisnis. Yogyakarta: BPFE, 2011.
  8. http://storage.jak-stik.ac.id/ProdukHukum/BankIndonesia/BPSESJatim indonesia.pdf, pada 5 Maret 2015.
  9. Huda, Nurul dan Mohamad Heykal. Lembaga Keuangan Islam Tinjauan Teoretis dan Praktis. Jakarta: Prenada Media Group, 2010.
  10. Iqbal, Hasan. Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Jakarta : PT Bumi Aksara, 2006.
  11. Ismail. Perbankan Syariah. Jakarta: Kencana prenada Media Group, 2011.
  12. Karim, Adiwarman A. Bank Islam Analisis Fiqih dan Keuangan. Jakarta: Rajawali Press, 2004.
  13. Kuncoro, Mudrajad. Metode Riset untuk Bisnis dan Ekonomi. Jakarta : Erlangga, 2003.
  14. Lubis K, Suhrawardi. ”Hukum Ekonomi Islam”, Jakarta: Penerbit Sinar Grafika, 2000.
  15. Margono, S. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2005.
  16. Marzuki. Metodologi Riset, BPFE UII Yogyakarta: Yogyakarta, 2002.
  17. Muhammad. Sistem dan Prosedur Oprasional Bank Islam, Yogyakarta: UII Press, 2000.
  18. Neneng Nelvi, Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Memilih Bank Syariah yang mengambil lokasi penelitian di BNI Syariah Yogyakarta, Yogyakarta, 2015.
  19. Pusat Pengkajian Bisnis dan Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi Universitas Brawijaya dan Bank Indonesia. Potensi, Referensi, dan Perilaku Masyarakat Terhadap Bank Syariah: Studi Pada Wilayah Propinsi Jawa timur. Malang: 2000.
  20. Nawawi, Hadari dan Mimi Martini. Penelitian Tarapan. Yogyakarta: Gajah Mada Universitas, 1996.
  21. Simamora, Bilson. Panduan riset perilaku konsumen. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2008.
  22. Sholihin, Ahmad Ifham. Buku Pintar Ekonomi Syariah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2010.
  23. Sudjana, S. Tuntunan Penyusunan Karya Ilmiah - Skripsi - Tesis – Disertasi. Bandung: Sinar Baru Algesindo, 2001.
  24. Sumitro, Warkum. Asas-Asas Perbankan Islam Dan Lembaga-Lembaga Terkait. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2004.
  25. Umar, Husein. Riset Pemasanan dan Perilaku Konsumen. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2005.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2017-01-02
Published: 2017-01-02
Section: Artikel
Article Statistics: