Improving Religious Literacy Through Islamic Religious Education Course Based On The Flipped Classroom

Suci Nurpratiwi* -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Muhamad Ridwan Effendi -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Amaliyah Amaliyah -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia

DOI : 10.24269/ijpi.v6i1.3107

Religious literacy is essential because understanding religious doctrine is about the normative principle and how religion applies in a social context. Religious literacy can develop through the learning process. This study analyzes student religious literacy by learning Islamic Religious Education (IRE) based on the flipped classroom. The research method used is classroom action research through two cycles. The research subjects were students who took the general course of Islamic Religious Education. The results showed that applying flipped classrooms in Islamic Religious Education learning could increase student diversity in belief, practice dimensions, knowledge dimensions, and implementation dimensions. The implementation of Islamic learning based on flipped classroom can also improve student learning activities. Students pay attention to learning carefully, actively participate in discussions, actively ask questions, provide opinions, and perform assigned tasks. Besides that, the implementation of a flipped classroom can also improve student learning outcomes.

Literasi keberagamaan penting dimiliki karena memahami ajaran agama bukan hanya sebatas pada doktrin normatifnya saja, melainkan juga pada bagaimana agama diterapkan dalam konteks sosial. Literasi keberagamaan dapat dikembangkan melalui proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peningkatan literasi keberagamaan mahasiswa melalui pembelajaran Pendidikan Agama Islam berbasis flipped classroom. Metode penelitian yang digunakan adalah classroom action research dengan melalui dua siklus. Subyek penelitian adalah mahasiswa yang mengambil mata kuliah umum Pendidikan Agama Islam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan flipped classroom dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam dapat meningkatkan literasi keberagamaan mahasiswa pada dimensi keyakinan, dimensi praktik, dimensi pengetahuan, dan dimensi pengamalan. Penerapan pembelajaran Pendidikan Agama Islam berbasis flipped classroom juga dapat meningkatkan aktivitas pembelajaran mahasiswa, mahasiswa memperhatikan pembelajaran secara seksama, aktif berpartisipasi dalam diskusi, aktif mengajukan pertanyaan dan memberikan pendapat, serta mengerjakan tugas-tugas yang telah diberikan. Di samping itu, penerapan flipped classroom juga dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa.

Supplement Files

Keywords
Literacy, Religious, Learning, Flipped Classroom
  1. Ali, M. (2019). Mengapa Kita Perlu Memperkuat Literasi Keberagamaan Kita. Geotimes.
  2. Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 55.
  3. Bariah, S. H., Rahadian, D., & Tresna, I. P. (2019). Implementasi E-Learning dengan Model Flipped Classroom dalam Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer. Jurnal PETIK, 5(2), 7.
  4. Barsihannor. (2014). Islam, Literasi dan Budaya Lokal. In Barsihannor (Ed.), International Proceeding UIN Alauddin Makassar (p. 1). UIN Alauddin Press.
  5. Brömssen, K. von, Ivkovits, H., & Nixon, G. (2020). Religious Literacy in the Curriculum in Compulsory Education in Austria, Scotland and Sweden - a Three-Country Policy comparison. Journal of Beliefs & Values, 41(2), 135.
  6. Farhan, A. I. (2014). Penerapan Pendekatan SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) untuk Meningkatkan Disposisi Matematik Siswa. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
  7. Farhan, A. I. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom dengan Metode PBL Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika Siswa di SMAN Kab. Tangerang. Universitas Negeri Jakarta.
  8. Hadi, S. (2016). Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1), 75.
  9. Harvard Divinity School. (2020). What is Religious Literacy? The Religious Literacy Project.
  10. Herlindayana, Sahlan, & Alberth. (2017). The Effect of Flipped Classroom on Students’ Reading Comprehension. JLEET: Journal of Language Education and Educational Technology, 2(1), 3.
  11. Holdcroft, B. (2006). What is Religiosity? Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice, 10(1), 89.
  12. Ikhwan, A. (2017). Development Of Quality Management Islamic Education In Islamic Boarding School (Case Study Madrasah Aliyah Ash Sholihin). Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 1(1), 117. http://alhayat.or.id/index.php/alhayat/article/view/7
  13. Jensen, J. L., Kummer, T. A., & Godoy, P. D. d. M. (2015). Improvements from a Flipped Classroom May Simply Be the Fruits of Active Learning. CBE-Life Sciences Education, 14(1–12), 1.
  14. Maolidah, I. S., Ruhimat, T., & Dewi, L. (2017). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom pada Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Edutechnologia, 3(2), 164.
  15. Mas’ud, H., & Surjono, H. D. (2018). The Implementation of Flipped Classroom Learning Model Using Moodle to Increase Students’ Higher Order Thinking Skills. EST Journal of Educational Science and Technology, 4(3), 188. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26858/est.v1i1.6521
  16. Muthi’ah, A., Syahiddah, A., Ramadhani, I. G. A. I. F., & Nurpratiwi, S. (2020). Memilah Informasi Berdasarkan Nilai-nilai Islam. Al-Afkar, Journal for Islamic Studies, 3(2), 103. https://doi.org/https://doi.org/10.31943/afkar_journal.v3i2.112
  17. Nurpratiwi, S. (2019). Urgensi Literasi Agama dalam Era Media Sosial. Proceeding The 1st Annual Conference on Islamic Education (ACIED), 98.
  18. Nurzakiyah, C. (2018). Literasi Agama Sebagai Alternatif Pendidikan Moral. Jurnal Penelitian Agama, 19(2), 29. https://doi.org/10.24090/JPA.V19I2.2018.PP20-29
  19. Pratiwi, A., Sahputra, R., & Hadi, L. (2017). Pengaruh Model Flipped Classroom Terhadap Self-Confidence dan Hasil Belajar Siswa SMAN 8 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(11), 9.
  20. Saputra, R. E. (2018). Convey Report: Api dalam Sekam Keberagamaan Generasi Z.
  21. Wahid, A., Abubakar, I., Jahroni, J., Nuriz, M. A. L., & Pranawati, R. (2019). Masjid di Era Milenial: Arah Baru Literasi Keagamaan (J. Jahroni & I. Abubakar (eds.)). Center for the Study of Religion and Culture (CSRC).
  22. Wulandari, M. (2020). Konsep Dasar Metode Flipped Classroom. Universitas Sanata Dharma.
  23. Yanuarto, W. N. (2018). Flipped Classroom Learning Model untuk Menumbuhkan Kemandirian Belajar Matematika dan Memaksimalkan Peran Teknologi Pada Pendidikan. De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 17.

Full Text: Supp. File(s):
Improving Religious Literacy Through Islamic Religious Education Course Based On The Flipped Classroom
Subject KLIRENSETIK Suci Nurpratiwi, Muhamad Ridwan Effendi, Amaliyah
Type KLIRENSETIK
  Download (41KB)    Indexing metadata
Article Info
Submitted: 2020-10-14
Published: 2021-03-04
Section: Table of Contents
Article Statistics: