Application of Analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats in Islamic Education Institutions

Ava Swastika Fahriana* -  Islamic University (UIN) Malik Ibrahim Malang - Indonesia, Indonesia
Miftachul Huda -  Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia

DOI : 10.24269/ijpi.v4i1.1670

SWOT analysis (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) is carried out by educational institutions to assess the strengths and weaknesses of the institution before setting goals and outlining achievement goals, which is a logical consequence that must be taken by educational institutions to operate smoothly. Strength and weakness tests are internal audits of how effective the institution's performance is. While opportunities and threats concentrate on the external context or environment in which an institution operates. The SWOT analysis aims to find essential aspects of things such as strengths, weaknesses, opportunities, threats. The purpose of this test is to maximize power, minimize weaknesses, reduce risks and build opportunities. Recognizing strengths, weaknesses, opportunities, threats and continuing to reflect is a step towards advancing for Islamic educational institutions.

Analisis SWOT (Strengths, Weaknesses, Opprtunities, and Threats) dilakukan oleh  lembaga pendidikan untuk mengkaji kekuatan dan kelemahan pada lembaga tersebut sebelum menentukan tujuan dan menggariskan tindakan pencapaian tujuan, yang merupakan konsekuensi logis yang perlu ditempuh lembaga pendidikan agar supaya lancar di dalam operasionalnya. Uji kekuatan dan kelemahan pada dasarnya merupakan audit internal tentang seberapa efektif performa institusi. Sementara peluang dan ancaman berkonsentrasi pada konteks eksternal atau lingkungan tempat sebuah isntitusi beroperasi. Analisis SWOT bertujuan untuk menemukan aspek-aspek penting dari hal-hal kekuatan, kelemahan, peluang, ancaman. Tujuan pengujian ini adalah untuk memaksimalkan kekuatan, meminimalkan kelemahan, mereduksi ancaman dan membangun peluang. Mengenali kekuatan, kelemahan, peluang, ancaman dan terus melakukan refleksi adalah sebuah langkah bersar untuk menuju kemajuan bagi lembaga pendidikan Islam.
Keywords
Analysis, Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats, Education Institutions
  1. Abidin, N. (2018). Analysis of Arab Nahwu Textbooks In The Ta'lim Line of Al-Lughah Al-'Arabiyat li An-Natiqina Bighairiha. AL-HAYAT, 2(1), 128-146. Retrieved from http://alhayat.or.id/index.php/alhayat/article/view/23
  2. Akdon. 2009. Strategic Management for Educational Management (Manajemen Strategik untuk Manajemen Pendidikan). Bandung: Alfabeta.
  3. Al-Shabuni, Muhammad Ali. Tth. Shafwat al-Tafasir, Jilid IV. Beirut: Dar al-Fikr.
  4. Al-Maraghi, Ahmad Musthafa. 1989. Terjemah Tafsir Al- Maraghi, Semarang: Toha Putra, cet I.
  5. Al-Qurthubi, Syaikh Imam. 2008. Terjemah Tafsir Al-Qurthubi Jilid 10. Jakarta: Pustaka Azzam.
  6. Boone, Louis E. dan Kurts, David L. 2004. Pengantar Bisnis Kontemporer Edisi II, diterjemahkan oleh Ali Akbar Yulianto. Jakarta: Salemba Empat
  7. http://id.wikipedia.org/wiki/Analisis_SWOT), diakses pada tanggal 4 Juni 2013.
  8. Ikhwan, Afiful. 2013. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI). Malang: Insan Cita Press Malang dan STAIM Tulungagung. ISBN: 978-602-71303-1-9.
  9. Ikhwan, Afiful. 2018. Filsafat Pendidikan Islam: Memahami Prinsip Dasar. Yogyakarta: CV. Diandra Kreatif. ISBN: 978-602-336-726-9.
  10. Ikhwan, A. (2019). Sistem Kepemimpinan Islami: Instrumen Inti Pengambil Keputusan pada Lembaga Pendidikan Islam. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 111-154. doi:http://dx.doi.org/10.24269/ijpi.v3i2.1503
  11. Ikhwan, A. (2017). Metode Simulasi Pembelajaran dalam Perspektif Islam. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 1-34. doi:http://dx.doi.org/10.24269/ijpi.v2i2.623
  12. Jaelani, D. (2019). Manajemen Public Relations (Humas) Pendidikan Islam: Kajian Tematik Al Quran dan Hadits. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 57-96. doi:http://dx.doi.org/10.24269/ijpi.v3i2.1501
  13. Kuncoro, Mudrajad. 2005. Strategi Bagaimana Meraih Keunggulan Kompetitif. Surabaya: Erlangga
  14. Lukiastuti, Fitri dan Hamdani, Muliawan. 2011. Manajemen Strategik dalam Organisasi. Yogyakarta: CAPS
  15. Marimin. 2004. Tehnik Pengambilan Keputusan Kriteria Majmuk. Jakarta: PT.Gresindo
  16. Ma'arif, M. (2017). Analisis Konsep Kompetensi Kepribadian Guru PAI menurut Az-Zarnuji. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35-60. doi:http://dx.doi.org/10.24269/ijpi.v2i2.624
  17. Mawardi, D., & ., S. (2018). Concentration on Learning Program Development in Islamic Education. AL-HAYAT, 2(2), 213-230. Retrieved from http://alhayat.or.id/index.php/alhayat/article/view/35
  18. Muhammad, Sowarsono. 2004. Manajemen Strategik; Konsep dan Kasus, Edisi III, Cet. II. Yogyakarta: Akademi Manajemen Perusahaan YKPN
  19. Muhayat, I. (2019). Development of Teacher Position in Islamic Education Institutions: Teachers as Professional Educators. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1). Retrieved from http://journal.umpo.ac.id/index.php/istawa/article/view/1640
  20. Nursikin, M. (2018). Eksistensi Madrasah dan Sekolah Islam sebagai Lembaga Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional (Studi Kasus di MAN Yogyakarta III dan SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta). Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 27-58. doi:http://dx.doi.org/10.24269/ijpi.v3i1.1001
  21. Pearce, John A. ll and Robinson Jr, Ricard B. 2007. Strategic Managemen-Formulation, Implementation, and Control, 10 Edition, diterjemahkan oleh yanivi bachtiar christin dalam judul, Strategi Manaemen-Formulasi, Implementasi, dan Pengendalian, Edisi 10, buku 1. Jakarta: Salemba Empat
  22. Qomar, Mujamil. 2007. Manajemen Pendidikan Islam. Surabaya: Penerbit Erlangga.
  23. Rangkuti,F. 2000. Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
  24. Sagala, Syaiful. 2007. Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alffabeta
  25. Sallis, Edward. 2011. Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan. Yogyakarta: IRCiSoD
  26. Siagian, Sondang P. 1995. Manajemen Stratejik. Jakarta: Bumi Aksara
  27. Sidarta, Made. 1999. Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: PT. Bina Aksara.
  28. Subhan, M. (2019). Penerapan Corporate Governance Perguruan Tinggi Islam. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 155-176. doi:http://dx.doi.org/10.24269/ijpi.v3i2.1504
  29. Wahyudi, Agustinus Sri. 1996. Manajemen Strategik; Pengantar Proses Berpikir Strategik. Jakarta: Binarupa Aksara.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2019-04-21
Published: 2019-03-23
Section: Table of Contents
Article Statistics: