DEVELOPMENT OF SEX EDUCATION BOOKS FOR ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Mimin Ninawati* -  University of Muhammadiyah Prof. DR. Hamka, Indonesia

DOI : 10.24269/jin.v3i3.1435

The purpose of this study was to develop sex education books that have valid, feasible, and effective criteria used to convey sex education. The book development model uses the Borg and Gall development model, namely information gathering, planning, development of initial product drafts, expert testing, small scale testing, field testing, and dissemination and implementation. Based on the test of media, material, and psychologist experts, it was concluded that the sex education book fulfilled valid criteria. Then in the small-scale test it was concluded that the sex education book could be accepted and changed the way students view sex education. Sex education books can be used in field- scale tests with more populations. 

Keywords
Book, Sex Education, Primary School Students
  1. Abduh, M. dkk. (2016). Model Pendidikan Seks Pada Anak Sekolah Dasar Berbasis Teori Perkembangan Anak. The Progressive and Fun Education Seminar.
  2. Anggraini dkk. (2017). Pendidikan Seksual Anak Usia ini: Aku dan Diriku. Jurnal Pendidikan Anak, Volume 3 No. 2.
  3. Anisah, Nur. (2016). Efek Tayangan Pornografi di Internet pada Perilaku Remaja di Desa Suka Maju Kecamatan Tenggarong Seberang. eJournal Ilmu Komunikasi, 4(1), 115-124.
  4. Chomaria, Nurul. (2014). Pelecehan Anak, Kenali dan Tangani, Menjaga Buah Hati dari Sindrom. Solo: Tiga Serangkai.
  5. Gunarsa dan Gunarsa. (2004).Psikologi Praktis: Anak, Remaja, dan Keluarga. Jakarta: PT Gunung Mulia.
  6. Hurlock, E.B. (2011). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (edisi kelima). Jakarta: Erlangga.
  7. Jawapos. (2017). Tahun 2017, KPAI Temukan 116 Kasus Kekerasan Seksual terhadap Anak. Tanggal terbit 27 September 2017. (online), www.jawapos.com/nasional/27/ 09 /2017/tahun-2017-kpai- temukan-116-kasus-kekerasan- seksual-terhadap-anak.
  8. Paramastri, I & Helmi, F. (1998). Efektivitas Pendidikan Seksual Dini Dalam Meningkatkan Pengetahuan Perilaku Seksual Sehat. Jurnal Psikologi, 2, 25- 34.
  9. Permatasari, E. & Ginanjar, S. A. (2017). Gambaran Pemahaman Anak Usia Sekolah Dasar Tentang Pendidikan Seksual Dalam Upaya Pencegahan Kekerasan Seksual pada Anak. The Indonesian Journal of Health Science, 9 (1), Desember 2017.
  10. Probosiwi, R. & Daud Bahransyaf. (2015). Pedofilia dan Kekerasan Seksual: Masalah dan Perlindungan terhadap Anak. Sosio Informa, 1(1), Januari- April.
  11. Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Anak, Edisi kesebelas Jilid 1. Diterjemahkan oleh Mila Rachmawati. Jakarta: Erlangga.
  12. Sugiasih, Inhastuti. (2016). Need Assessment Mengenai Pemberian Pendidikan Seksual Yang Dilakukan Ibu Untuk Anak Usia 3 – 5 Tahun. Fakultas Psikologi Universitas Islam Sultan Agung. Jurnal Proyeksi, 6 (1), 71-81.
  13. Sugijokanto, Suzie. (2014). Cegah Kekerasan pada Anak. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
  14. Suteja, J. (2017). Pendidikan Seksual pada anak . Jurnal Scientiae Educatia, 2(1), 113-24.
  15. Yutifa dkk. (2015). Hubungan Paparan Pornografi Melalui Elektronik terhadap Perilaku Seksual Remaja. JOM, 2 (2), Oktober 2015.
  16. 
  17. Puspita, A.M.I. (2017). Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar
  18. Tematik Berbasis Lingkungan Terhadap Aktivitas Dan Hasil
  19. Belajar Siswa Kelas II SDN III Tanggung. Jurnal Penelitian
  20. Dewantara. Vol. 3, No. 1, Maret 2017, hal 39-48.
  21. Rinta, Leafio. (2015). Pendidikan Seksual Dalam Membentuk Perilaku Seksual Positif pada Remaja terhadap
  22. Psikologi Remaja. Jurnal Ketahanan Nasional, 21 (3), 163-174.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2018-12-28
Published: 2018-12-28
Section: Artikel
Article Statistics: