Pendidikan Konservasi Perspektif Warisan Budaya Untuk Membangun History For Life

Khoirul Huda* -  Universitas PGRI Madiun, Indonesia
Yoga Ardian Feriandi -  Universitas PGRI Madiun, Indonesia

DOI : 10.24269/ars.v6i2.1026

This article aims to conduct studies to build character history for life in the younger generation through conservation education of cultural heritage perspective combined with the syntax of contex-learn inquiry. The method used in this article is the lybrary reserach method in which the object studied in this study comes from books, notes, journals, transcripts, research reports and other documents that can be found and related to conservative learning, character, history, etc. the techniques used to collect data with documentation, the researchers identify the discourse of books, papers or articles, magazines, journals, newspapers, web (internet), or other information related to conservative learning, character, history or directly related to the title of writing. after the data collected then the data is analyzed to obtain conclusions, forms in descriptive analysis techniques. The conclusion of this research indicates the importance to immediately apply conservation education in changing mindset and behavior in order to form character history for life especially for the young generation. Given the life of the era of globalization requires a young generation of the future that has three characteristics of knowledge or knowledge society, cultured or cultured society, and civilized or civilized society.

Keywords
Conservative Education; Culture; History For Life
  1. Abdurrahman, H., & Soerjono. (1999). Metode penelitian deskriptif. Jakarta: Rineka Cipta.
  2. Alif Sulfiantono. 2012. Urgensi Pendidikan Konservasi. (Online). dalam http://www.tngunungmerapi.org/urgensi-pendidikan-konservasi/. Diakses 2 April 2017.
  3. Anshori, S. (2016). Kontribusi Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Pendidikan Karakter. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(2).
  4. Budiyono, B., & Feriandi, Y. A. (2017). Menggali Nilai Nilai Kearifan Lokal Budaya Jawa Sebagai Sumber Pendidikan Karakter. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling, 1,(1), 92-103.
  5. Cucum Herlinawati. 2014. Upaya Unesco Dalam Pelestarian Candi Borobudur Sebagai Situs Warisan Dunia Pasca Erupsi Merapi Tahun 2010. Ejournal Ilmu Hubungan Internasional, 2 (1), 171-182.
  6. Didik Suharjito. 2008. Orientasi Nilai Dan Gerakan Masyarakat Pro-Konservasi Di Indonesia. Media Konservasi, 13(1), 38-45.
  7. Djoko setiono. 2011. Pendidikan konservasi. Dalam pelatihan pendidikan konservasi alam angkatan 26. Makalah disajikan dalam the Indonesian wildlife conservation foundation (IWF) dan Balai Taman Nasional Alas Purwo Banyuwangi, 18-19 Juli 2011.
  8. Feriandi, Y. A. (2017) Revitalisasi moral kewarganegaraan dalam ungkapan Jawa sebagai sumber pembentukan civic culture dan politic culture. JURNAL CIVICS, 14(2), 176-182.
  9. Hairus salim. 2014. Kretek sebagai warisan budaya. Wacana: Jurnal Transformasi Sosial, 34(2), 3-9
  10. Huda, K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Sejarah melalui Aplikasi Sway Berkonten Indis di SMP Negeri 8 Madiun. Historia: Jurnal Pembelajaran Sejarah dan Sejarah UM Metro, 5(2), 125-142.
  11. Ki Hajar, Dewantara. (2004) Bagian pertama : Pendidikan (Cetakan ketiga) Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Taman Siswa.
  12. Lickona, T. (1991). Educating for character. New York: Bantam Books.
  13. Maman Rachman. 2012. Konservasi Nilai Dan Warisan Budaya. Indonesian Journal Of Conservation. 1 (1) , 30-39
  14. Marzuki, M., & Feriandi, Y. A. (2016). Pengaruh Peran Guru Ppkn dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Tindakan Moral Siswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 46(2), 193-206.
  15. Ridaryanthi, M. Bentuk Budaya Populer Dan Konstruksi Perilaku Konsumen Studi Terhadap Remaja. Jurnal Visi Komunikasi, 13(1), 87-104.
  16. Rikka Agustriana Sinulingga Dan Igusti Angung Oka Mahagangga. 2016. Upaya Konservasi Rumah Adat Karo Dalam Menunjang Pariwisata Budaya Di Desa Lingga Kabupaten Karo Sumatera Utara. Jurnal Destinasi Pariwisata, 4 (2), 139-145.
  17. Raharjo, T. J., Rifai, A., & Suminar, T. (2015). Keefektivan Manajemen Pendidikan Karakter Pilar Konservasi Budaya melalui Strategi Pembelajaran Inkuiri Sosial bagi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang. Journal of Nonformal Education, 1(1). 26, 34
  18. Trianto. 2007. Model-model Pembelajaran Inovatif berorientasi kontruktivistik. jakarta: Prestasi Pustaka
  19. Volare Amanda Wirastari Dan Rimadewi Suprihardjo. 2012. Pelestarian Kawasan Cagar Budaya Berbasis Partisipasi Masyarakat (Studi Kasus Kawasan Cagar Budaya Bubutan Surabaya. Jurnal Teknik ITS. 1, (2), 63-67.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2018-06-11
Published: 2018-07-01
Section: Artikel
Article Statistics: