MATERI PEMBELAJARAN PPKn BERBASIS NILAI LOKAL: IDENTIFIKASI DAN IMPLEMENTASI

Winarno winarno

Abstract


PPKn  as moral education requires a set of values as learning materials as well as messages to be conveyed to learners. These values include Pancasila and  the local values as a reflection of the heterogenity of the nation. The study aims to identify the local value of Javanese culture as material and how to implement it. The research method is descriptive with document analysis technique. The result was found any  number of Javanese local values  as the content of value education in PPKn. The Javanese local values are contained in moral norm and social norm. Value learning was done with a program approach by integrating local values in line with the humanitarian and social values of Pancasila into PPKn materials

Keywords


PPKn learning, value education, moral norm, social norm

Full Text:

PDF

References


Bertens. (1983). Etika. Yogyakarta : Kanisius

Bratawijaya, Wiyasa. (1997). Mengungkap & Mengenal Budaya Jawa . Jakarta: Pradya Paramita

Budimansyah, Dasim & Suryadi, Karim. (2008). PKn dan Masyarakat Multikultural. Bandung: Program studi Pendidikan Kewarganegaraan, SPs UPI Bandung

Daroeso, Bambang. (1986). Dasar Konsep Pendidikan Moral . Semarang: Aneka Ilmu

Kaelan. (2000). Pendidikan Pancasila. Edisi Reformasi. Yogyakarta : Paradigma.

Kemendikbud. (2017). Buku Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) kelas X Edisi Revisi. Jakarta : Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Megawangi, Ratna. (2007). Pendidikan Karakter. Jakarta: Indonesia Heritage Foundation

Muchtar, Suwarma. (2007). Strategi Pembelajaran PKn. Modul. Jakarta: Universitas Terbuka

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). Permendikbud No 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran 2013 pada Pendidikan Dasar dan Menengah

Rachman, Maman. (Tanpa Tahun). Reposisi, Re-Evaluasi dan Redefinisi Pendidikan Nilai. Makalah tidak diterbitkan

Rahayu, Nuryani Tri, dkk. (2014). Model Pewarisan Nilai-Nilai Budaya Jawa Melalui Pemanfaatan Upacara Ritual. Jurnal Ilmu Komunikasi , Vol 12 No 1 April 2014

Ruminiati. (2006). Pembelajaran PKn SD. Jakarta : Proyek PJJ S1 PGSD Dikti Depdiknas

Sapriya. (2012). Memperkokoh Posisi Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Disiplin Ilmu Terintegrasi. Naskah Pidato Pengukuhan sebagai Guru Besar dalam Bidang Pendidikan Kewarganegaraan pada Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Universitas Pendidikan Indonesia, pada Kamis 26 April 2012. Bandung. Tidak diterbitkan

Suparno, Paul. (2012) . Peran Pendidikan Dan Penelitian Terhadap Pembangunan Karakter Bangsa . Makalah disajikan dalam Seminar Nasional, LPPM UNY tanggal 11 Mei 2012

Tsypenyuk, Yulia. (Tanpa Tahun). Character Education. Retrieved 23 March 2017, from https://www.slideserve.com/norm/character-education

Winarno. (2000). Dasar Konsep Pendidikan Moral. Surakarta : Laboratorium PPKn FKIP UNS . Tidak diterbitkan


Article Metrics

Abstract view : 29 times
PDF - 13 times

DOI: http://dx.doi.org/10.24269/jpk.v3.n2.2018.pp10-20

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JPK: Journal Pancasila and Citizenship  Department Muhammadiyah University of Ponorogo Jl. Budi Utomo No. 10 Ponorogo, East Java, Indonesia

 

JPK INDEXED BY:

 

 Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.