MEMBANGUN KARAKTER GENERASI MUDA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS KECAKAPAN ABAD 21

Eneng Martini

Abstract


The purpose of this paper is to re-look at how to build the character of today's young generation if we see still many behaviors or attitudes of the young generation that are far from expectations, this is associated with 21-century skills-based learning model that is being applied in schools, as for the methods used in this writing is the study of several sources of books, journals and other references that support this writing. from the results of theoretical studies can be concluded that the development of character for the young generation today is not separated from the culture and the three environments that support families, schools and communities. The use of 21st century skills-based learning model used in teaching and learning process as a way to build character must be tailored to the needs and objectives of learning, so that the learning objectives can be achieved well.


Keywords


Character, 21st Century Skills

Full Text:

PDF

References


Budimansyah, D. (2015). Reposisi Peran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Pembanguna Karakter Bangsa, Prosiding Seminar Nasional Penguatan Komitmen Akdemik dalam Memperkokoh Jatidiri PKn, Laboratorium Pendidikan Kewarganegaraan Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendidikan Indonesia

Budiwibowo, S. (2013). Membangun Peendidikan Karakter Generasi Muda Melalui Budaya Kearifan Lokal Di Era Global. Premiere Educandum, Jurnal Pendidikan dasar dan pembelajaran. Vol 3 No 01, tersedia di http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/PE/article/view/57

Daryanto. & Karim, Syaiful. (2016). Pembelajaran Abad 21. Malang: Gama Media.

Direktorat Pembinaan Sekolah Atas, Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Panduan Implementasi kecakapan Abad 21 Kurikulum 2013 di Sekolah Menegah Atas, 21st Century Skills.

Direktorat Pembinaan Sekolah Atas, Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Implementasi Pengembangan Kecakapan Abad 21 dalam Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran (RPP).

Hidayatullah, F. (2010). Pendidikan Karakter Membangun Peradaban Bangsa, Surakarta: Yuma Pustaka.

Kemendikbud. (2017). Direktorat Pembinaan SMA. Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah: Jakarta.

Komalasari, K. & Saripudin, D. (2017), Pendidikan Karakter Konsep dan Aplikasi Living Values and education. Bandung: Refika Aditama.

Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21. Sipatahoenan: South ASEAN Journal For Youth, Sport and healty Education. Volume 4 (1), April. ISSN 2407-7348. Tersedia di www:mindamas.com/index.php/sipatahoenan.

Lickhona, T. (2012). Mendidik Untuk Membentuk Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Martini, E., Kusnadi, E. & Bagja, A. Rahmat tri. (2017). Pengaruh Pola asuh Orang Tua terhadap Pembentukkan Karakter Anak di Desa Budi Harja Kecamatan Cililin Kabupaten Bandung Barat. CIVICS Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Vol 2 No 1 ISSN 257-9742. Jurnal.ubpkarawang.ac.id

Mukhadis, A. (2013). SosokManusia Indonesia UngguldanberkarakterdalamBidangTeknologisebagaiTuntutanHidup di Era Globalisasi, (online).(http://journal.uny.ac.id/indek.php/jpka/article/view/1434), ,diakses tanggal 17 Pebruari 2018

Sukarno. (1965). Dibawah Bendera Revolusi, Jilid Kedua, Jakarta: Panitya Penerbit di Bawah Bendera Revolusi.

Sundawa, D. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Mahasiswa yang Berwawasan Kebangsaan dalam mengahadapi Tantangan Disintegrasi Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan Tahun 2017. Vol 1 No 1 hal 202-205.

Trilling, B. & Fadel, C. (2009), 21ST Century Skill Learning for life in Our Times. Printed in the United States of Amerika: Jossey –Bass Awiley Imprint, www.josseybass.com, diakses tanggal 17 Pebruari 218

Trisdiono, H. (2013). Strategi Pembelajaran Abad 21, Widyaiswara Muda, Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan Prov. D.I. Yogyakarta. Tersedia di http://lpmpjogja.org.org/strategi-pembelajaran-abad-21/, diakses 11 Januari 2018.


Article Metrics

Abstract view : 24 times
PDF - 9 times

DOI: http://dx.doi.org/10.24269/jpk.v3.n2.2018.pp21-27

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JPK: Journal Pancasila and Citizenship  Department Muhammadiyah University of Ponorogo Jl. Budi Utomo No. 10 Ponorogo, East Java, Indonesia

 

JPK INDEXED BY:

 

 Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.